تکلیف اصل و سود سپرده گذاران موسسه کاسپین چه می شود؟

کدخبر: ۱۷۰۰۲۱
موسسات اعتباری غیر مجاز به یک چالش برای مردم و بانک مرکزی تبدیل شده اند. بانک مرکزی ناگزیر شده برای بازپرداخت سپرده مردم از منابع خود استفاده کند. با این حال همچنان سوال بسیاری از سپرده گذاران این است که تکلیف سود سپرده های آنها چه خواهد شد.
تکلیف اصل و سود سپرده گذاران موسسه کاسپین چه می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، سوالی که پس از آخرین اطلاعیه بانک مرکزی ایجاد می‌شود این است که تکلیف سودهای سپرده کاسپین چه خواهد شد؟ در آخرین اطلاعیه بانک مرکزی در مورد پرداخت اصل و سود سپرده‌گذاران آمده است: «بدون شک حسب تصمیمات متخذه مرجع قضایی و بانک مرکزی، اصل سپرده سپرده‌گذاران بدون هیچ‌گونه کسری، محاسبه و در تعیین تکلیف ملاک عمل قرار می‌گیرد.

همچنین حسب نظر مرجع قضایی با توجه به انحلال و توقف فعالیت تعاونی اعتبار غیرمجاز منحله فرشتگان در اول شهریور ۱۳۹۴، فعالیتی از سوی تعاونی منحله متصور نبوده تا متعاقب آن شناسایی و محاسبه سود صورت پذیرد؛ بنابراین از این تاریخ به بعد، سودی قابل‌شناسایی محاسبه و قابل‌پرداخت به سپرده‌گذاران نخواهد بود.»اطلاعیه بانک مرکزی نشان می‌دهد که کل سودهایی که از شهریور 94 به اصل سپرده‌ها تعلق گرفته، حذف خواهد شد. فرضا اگر آخرین مانده حساب شخصی در موسسه فرشتگان، 130 میلیون تومان بوده که 30 میلیون تومان آن، سودهای پرداختی از شهریور 94 بوده، به این شخص 100 میلیون تومان تعلق می‌گیرد. برخی این پیشنهاد را می‌دهند که این مکانیزم در قبال اشخاصی که سود خود را خرج کرده‌اند نیز اعمال شود.

برای مثال اگر شخصی در شهریور 94، 100 میلیون تومان پول در موسسه فرشتگان داشته و از آن زمان تاکنون نیز 30 میلیون تومان سود دریافت و خرج کرده است، مبلغ 30 میلیون تومان از آخرین مانده او در موسسه فرشتگان کسر خواهد شد. به‌طور کلی نحوه تسویه‌حساب موسسه‌های ورشکسته، بستگی به کشف دارایی‌های آنها دارد. در حال‌حاضر دارایی‌ها و بدهی‌های فرشتگان با هم تطابق ندارد؛ بنابراین بسته به اینکه چه میزان دارایی کشف شود، تعهدات موسسات متناظر با آن از سر گرفته می‌شود.

طبق آخرین آماری که معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرده، اصل و سود سپرده‌های مردم نزد موسسه فرشتگان، 5600 میلیارد تومان می‌شود. در صورتی که تاکنون 3100 میلیارد تومان از دارایی‌های این موسسه شناسایی شده است و این مقدار باید بین سپرده‌گذاران تقسیم شود.ظاهرا بر اساس هماهنگی‌ها، ابتدا فرض بر این است که اصل سپرده‌ها تامین شود و در مرحله بعدی اگر منابعی موجود بود، سود نیز تخصیص داده شود. براساس اعلام بانک‌مرکزی، فرآیند تعیین‌تکلیف به شکل مرحله‌ای صورت می‌گیرد. در ابتدا سپرده‌گذاران با سپرده تا سقف 10 میلیون تومان می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب، تعیین‌تکلیف شوند.

به گفته فرشاد حیدری ، معاون نظارتی بانک مرکزی، مجموع اصل و سود سپرده‌های مردم نزد موسسه فرشتگان 5600 میلیارد تومان است. اما چه سودی ملاک محاسبه بانک مرکزی قرار گرفته است؛ سودی که فرشتگان تعهد کرده یا سود کمتر؟

مسوولان بانک مرکزی گفته‌اند که سپرده حدود 400 هزار نفر از سپرده‌گذاران زیر 10 میلیون تومان است. این افراد در مرحله اول باید تعیین‌تکلیف شوند. اگر فرض را بر این بگذاریم که به‌طور میانگین هر شخص 5 میلیون تومان سپرده داشته باشد، مجموع منابع موردنیاز برای مرحله اول حدود 2000 میلیارد تومان خواهد بود، 10 درصد دیگر سپرده‌گذاران نیز بیش از 10 میلیون تومان سپرده داشته‌اند. به‌نظر نمی‌رسد مجموع سپرده‌های 10 درصد دیگر، بیش از 2500 میلیارد تومان(یعنی 500 میلیارد تومان بیشتر از سپرده 90 درصد سپرده‌گذاران) باشد. با این اوصاف مجموع اصل سپرده‌ها در بالاترین برآورد نزدیک به 4500 میلیارد تومان باید باشد.

اگر به رقم اعلامی حیدری درخصوص مجموع اصل و سود سپرده‌ها رجوع شود، حدود 1100 میلیارد تومان باقی می‌ماند که مربوط به سود سپرده‌ها است؛ یعنی بیش از 24درصد سود نسبت به اصل سپرده. نتیجه محاسبه این است که ملاک بانک‌مرکزی برای محاسبه نرخ سود، سود تعهدشده موسسه اعتباری فرشتگان است و نه سود مصوب شورای پول و اعتبار. البته این گمانه‌زنی در صورتی درست است که فرض‌های محاسبه نیز درست باشد. از طرف دیگر، با توجه به کمبود منابع، پرداخت سود به شیوه قبلی چندان عملی به‌نظر نمی‌آید، در نتیجه به‌نظر می‌آید اگر بنایی بر پرداخت سود به سپرده‌گذاران باشد، نرخ سود تعدیل شده‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید