احتمال وقوع بحران غذایی در قطر / آمادگی ایران برای ارسال کمک غذایی

کدخبر: ۱۷۰۸۴۸
یک روزنامه آمریکایی از احتمال وقوع بحران غذایی در قطر به دلیل قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی با دوحه خبر داد. در همین حال سید رضا نورایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: آمادگی داریم انواع محصولات کشاورزی و غذایی را از طریق راه آبی و ۳ بندر ایران به قطر صادر کنیم.
احتمال وقوع بحران غذایی در قطر / آمادگی ایران برای ارسال کمک غذایی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به بیانیه های هماهنگ کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در قطع روابط دیپلماتیک خود به قطر به دلیل آنچه حمایت دوحه از گروه های تروریستی و دخالت در درگیری های منطقه نامیده اند، اشاره کرد و نوشت قطر احتمالا به دلیل مشاجره با همسایگان عرب خود با بحران غذایی روبرو خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قطع روابط دیپلماتیک این کشورها با قطر می تواند پیامدهای بسیار گسترده ای در منطقه در پی داشته باشد آن هم با توجه به اینکه قطر میزبان پایگاه نظامی فرماندهی مرکزی آمریکا است و سازمان خبری «الجزیره» نیز در این کشور قرار دارد.

کشور جزیره ای مالدیو نیز اواخر امروز دوشنبه اعلام کرد که روابطش با قطر را قطع خواهد کرد.

در حال حاضر، اثرات فوری قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر مورد توجه جمعیت 2.24 میلیون نفری این کشور است. بعد از اعلام خبر قطع روابط زمینی هوایی و دریایی 4 کشور عربی با قطر بود که تصاویری در رسانه های اجتماعی منتشر شد که قفسه های خالی سوپرمارکت قطر را نشان می داد که نشانه آشکاری است مبنی بر اینکه خریداران در قطر در حال انبار کردن مواد غذایی در صورت بروز کمبود این مواد هستند.

واشنگتن پست نوشت قطر کشوری کوچک اما غنی از نفت است و بیشتر بخش های آن را بیابان هایی تشکیل می دهند که مناسب کشاورزی نیستند. قطر 99 درصد از نیاز خود به مواد غذایی را از خارج تامین می کند و به همین دلیل است که امروز قطری ها به مغازه ها هجوم برده اند.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه مواد غذایی باید از تنها مرز زمینی قطر با عربستان سعودی عبور کنند تا وارد قطر شوند، نوشت که سوپرمارکت های این  کشور عربی پیشتر به دلیل شروع ماه رمضان شلوغ بود اما رسانه های محلی گزارش می دهند که جمعیت حاضر در سوپرمارکت ها بیشتر از معمول شده است و مردم چرخ دستی های خود را پر از آب و مواد غذایی کرده اند و این درحالیست که شبکه تلویزیونی «الجزیره» از کامیون های مواد غذایی متوقف شده در مرز قطر و عربستان سعودی خبر داده است.

با این حال، کابینه قطر بیانیه ای در بی اهمیت جلوه دادن خطر بحران مواد غذایی صادر کرده و درباره خرید وحشت زده مردم نیز هشدار داده است.

امنیت غذایی همواره یکی از موضوعات کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است و بسیاری از این کشورها 90 درصد از مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می کنند. تعدادی از این کشورها نیز به دنبال توافق های زمینی با سایر کشورها بوده اند تا مواد غذایی خود را تامین کنند. 

قطر 10 سال گذشته  با کنیا به توافق رسید تا 40 هزار هکتار از زمین کنیا را اجاره کند و در عوض 2.5 میلیارد دلار وام به کنیا بدهد و با این وجود، برآوردها نشان می دهد که اگر در آن زمان وضعیتی اضطراری برای قطر پیش می آمد، این کشور تنها ذخیره 3 روز مواد غذایی را در اختیار داشت.

تحرکات کشورهای عربی علیه قطر جدا از صف های طولانی برای خرید مواد غذایی و قفسه های خالی سوپرمارکت ها در این کشور، از طرق دیگر نیز باعث آسیب اقتصادی به قطر می شود زیرا این کشور بیشتر مواد مورد نیاز خود برای زیرساخت ها و پروژه های ساخت و سازش را وارد می کرد و این بدان معناست که برگزاری رویدادهای پر اهمیتی مانند جام جهانی فیفا 2022 و همچنین صنعت کشتیرانی و بنادر و سیستم بانکی قطر نیز با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

اگر قطر تمایلی به تامین نیازهای عربستان سعودی و متحدان عرب خود نشان ندهد، باید به دنبال جایگزین باشد از جمله اینکه ایران نیز پیشنهاد تامین مواد غذایی قطر را در عرض 12 ساعت مطرح کرده است.

«هالی داگرس» تحلیلگر مسائل آمریکا و ایران در شبکه اجتماعی توئیتر اینطور نوشته است: این بحران (کشورهای عربی با قطر) بیشتر از آنکه قطر را برای دور کردن از ایران تحت فشار قرار دهد، آنها (دوحه و تهران) را به هم نزدیک تر کرده است.

در همین حال سیدرضا نورانی در واکنش به تحریم‌های جدید کشورهای عربی علیه قطر که شامل ارسال مواد غذایی نیز می‌شود، اظهار داشت: تنها راه ارتباط زمینی با قطر از طریق عربستان میسر است و با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور ایران نزدیک‌ترین کشور به قطر است که می‌تواند از طریق راه آبی با طی مسافتی 12 ساعته محصولات غذایی را به این کشور صادر کند.

نورانی تصریح کرد:‌ با هماهنگی که با خط کشتیرانی والفجر انجام شده امکان ارسال محصولات از 3 بندر بوشهر، بندرعباس و بندر لنگه از طریق خطوط کشتیرانی ایران به قطر فراهم است.

وی به این نکته اشاره کرد که قطر سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار انواع مواد غذایی را از کشورهایی همچون عربستان سعودی، مصر و امارات وارد می‌کرد که با تشدید تحریم‌ها اکنون به یکباره با تنش‌هایی مواجه شده تا جایی که از امروز مردم به فروشگاه‌ها برای خرید مایحتاج خود هجوم برده‌‌اند.

طی یک ماه اخیر به دلیل مواضع قطر در مقابل اتحادیه عرب کشورهایی همچون لیبی، مصر، امارات و عربستان سعودی، این کشورها در اقدامی یکجانبه تحریم‌هایی را از جمله منع صادرات مواد غذایی به قطر را اعمال کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید