بسته خبری اقتصادنیوز / مهمترین اخبار اقتصادی 24 ساعت گذشته

کدخبر: ۱۷۲۵۷۶
بسته خبری اقتصادنیوز در پایان هر روز ارائه شده و داغترین موضوعات اقتصادی در ۲۴ ساعت گذشته را به صورت متمرکز پیش روی مخاطبان اقتصادی قرار می دهد.
بسته خبری اقتصادنیوز / مهمترین اخبار اقتصادی 24 ساعت گذشته

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین خبرهای اقتصادی 24 ساعت گذشته که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند به شرح زیر است:

بورس تهران همچنان در سراشیب سقوط

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی نظاره‌گر تداوم تخلیه هیجان شب‌ انتخابات اخیر ریاست جمهوری از نماگرهای منتخب این بازار بودند که تابلوی معاملات بازار پایه فرابورس این روزها جای تالار معاملات بورس تهران را گرفته است. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 29 خرداد ماه 96 با کاهش 130 واحدی روی رقم 78 هزار و 860 واحد ایستاد. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی بیش از 110 میلیارد تومان ثبت شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 426 میلیون  سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 31 هزار و 504  نوبت داد و ستد بود.

 

افزایش احتمال افت قیمت طلا

اکثر حاضران و ناظران بازار جهانی طلا انتظار افت ارزش این کالای گرانبها را در هفته جاری دارند. اونس طلا در هفته‌های اول و دوم ژوئن دو افت حدودا یک درصدی را تجربه کرد و به میانه کانال 1200 دلار بازگشت تا عمده سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای امید خود به روند کوتاه‌مدت را از دست بدهند. علاوه‌بر ضعف فنی، یک عامل مهم بنیادی نیز علیه فلز زرد کار می‌کند و آن تشدید انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. هفته گذشته، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا چهارمین افزایش نرخ‌های بهره را پس از پایان بحران سال‌های 2007 تا 2009 تصویب کرد. تحلیلگران با نگاه به شاخص قدرت نسبی(Relative Strength Index)  طلا، فضا را برای این کالای سرمایه‌ای نامناسب می‌دانند.

 

وام بلاعوض برای خرید مسکن مهر بدون متقاضی

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن با تشرح جزئیات طرح مسکن حمایتی و اجتماعی از پرداخت کمک ۷ میلیون تومانی بلاعوض برای خرید مسکن مهر فاقد متقاضی خبرداد. جواد حق شناس با اشاره به اینکه بر طبق قانون اساسی تامین مسکن برای اقشاری که توان تامین مسکن را ندارند به عهده دولت است گفت: مسکن اجتماعی برای ۴ دهک برنامه ریزی شده است که شامل ۲ فصل کلی مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی و شامل ۷ برنامه است. وی تصریح کرد: اگر تقاضا برای مسکن مهر فاقد متقاضی وجود داشته باشد تا ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

 

اطمینان بانک مرکزی به سپرده گذاران ثامن

به دنبال حواشی پیش آمده برای موسسه اعتباری غیرمجاز ثامن، بانک مرکزی در اولین واکنش خود اعلام کرد که این موسسه در حال پیوستن به موسسات مجاز و تحت نظارت این بانک بوده و جای نگرانی برای سپرده گذاران آن وجود ندارد. فرشاد حیدری « معاون نظارت بانک مرکزی» اعلام کرده که موسسه اعتباری ثامن یکی از موسسه‌های متقاضی دریافت مجوز از بانک مرکزی بوده و اقداماتی شامل پذیره نویسی در بورس و توزیع سپرده قانونی نزد بانک مرکزی را انجام داده است بنابراین این موسسه در حال پیوستن به مجموع مجازهای بازار پول خواهد بود. البته حیدری توضیحات بیشتری ارائه کرده است و گفته که فرایند قانونی و رسیدگی به تقاضای موسسه ثامن در حال انجام بوده و ممکن است منجر به صدور مجوز و یا ادغام با یکی از بانک‌ها و موسسات اعتباری شود.

 

کاهش قیمت دلار دوام نیاورد

همان طور که کارشناسان بازار ارز مدتی قبل پیش بینی کرده بودند روند کاهشی و ثبات نسبی دلار دوام نیاورد و در روزهای اخیر در مسیر افزایش قرار گرفت. تحلیلگران بازار ارز از شرایط موجود بازار به عنوان آتش به اختیار در بازار ارز تعبیر می‌کنند. قیمت دلار  از پایان سال قبل و در ماه‌های ابتدایی سال جاری در کانال ۳۷۰۰ تومان قرار داشته و کمتر  زمانی پیش آمد که دچار نوسان شود. این در حالی است که حتی تا نیمه خردادماه امسال روندی رو به عقب را طی و حتی تا ۳۷۲۵ تومان نیز کاهش یافته و در همین رنج قیمت باقی مانده بود. نرخ دلار از اول هفته جاری شیب تندتری را برای افزایش پیش رو گرفته و دیروز تا نرخ ۳۷۶۵ تومان نیز در برخی ساعات پیش رفته است.

 

درخواست افزایش قیمت خودروسازان

محسن صالی نیا معاون وزیر صنعت در امور صنایع ، در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارایه کرده اند؟ گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارایه شده که در دست بررسی است. وی تأکید کرد: این درخواست طبق روال معمول باید با توجه به آیتم‌هایی مانند کیفیت و نرخ تورم بخشی خودرو بررسی شود.

 

ممنوعیت جدید در ثبت سفارش 7 قلم لوازم خانگی

طبق دستورالعمل وزارت صنعت معدن و تجارت ثبت سفارش و واردات هفت قلم لوازم خانگی بدون شناسه از تیرماه ممنوع شد. تلویزیون ، یخچال ، کولرگازی ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، جارو برقی ، مایکروویو مشمول این دستورالعمل می شوند.

 

کاهش 10 میلیون تومانی قیمت فیش حج

در حالی که حاجیان ایرانی با دغدغه و ابهام در امنیت عربستان یا رفتارهای سوء سعودی‌ها مواجه هستند دلالان فیش حج تمتع قیمت را در سرازیری قرار داده و به نظر می‌رسد که بازار برای آنان کساد شده است. ظرفیت‌های خالی کاروان‌ها باعث شد تا دلالان خرید و فروش فیش‌های حج بازار خود را کساد دیده و رقم فروش فیش را کاهش دهند تا جایی که این رقم از ۱۸ میلیون تومان به ۸ میلیون تومان رسیده است.

 

کدام خانه‌ها بیشترین فروش را داشته اند؟

بررسی روند فروش واحدهای مسکونی بر اساس قیمت و متراژ نشان می‌دهد واحدهای ۱۳۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان و آپارتمانهای ۵۰ تا ۷۰ متر بیشترین مشتری را در زمستان سال قبل داشته‌اند. در زمستان ۱۳۹۵ بیشترین تعداد معاملات واحدهای مسکونی در بازه‌های قیمتی (۲۲۰-۱۳۰) و (۳۱۰-۲۲۰) میلیون تومان به ترتیب با سهم ۲۲.۶ و ۱۷.۲ درصدی انجام شده و به تدریج با افزایش بازه‌های قیمتی تعداد معاملات کاهش می‌یابد.

 

بالاترین حقوق را کدام مدیران می گیرند؟

بررسی حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۵، از این حکایت دارد که مدیران شاغل در بخش نفت، گاز و پتروشیمی بیشترین حقوق را در کشور دریافت می‌کنند. تعدادی از کارشناسان در بررسی آمار و اطلاعات مربوط به حقوق‌های دریافتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان کشور در سه سطح مدیران ارشد، میانی و سطوح غیرمدیریتی اطلاعاتی را جمع‌آوری و مورد بررسی قرار داده‌اند که نتایج آن نشان می‌دهد مدیران ارشد حوزه نفت و گاز با دریافتی متوسط ۶.۹ میلیون تومان در هر ماه در صدر دریافت‌کنندگان حقوق قرار دارند.

 

هنوز برنامه توقف تولید پراید مشخص نیست

محسن صالی نیا معاون وزیر صنعت در امور صنایع در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت های ضد و نقیضی که در مورد توقف تولید پراید مطرح شده است، چه برنامه ای در این مورد در وزارت صنعت وجود دارد؟ اظهار داشت: سیاست های اجرایی در این مورد در جلسات و با هماهنگی خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه ریزی انجام شده خودروهای تولیدی باید از دی 97 مطابق استانداردهای 81گانه عرضه شوند. معاون وزیر صنعت تأکید کرد: چگونگی به روز رسانی تولید خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغییرات ساختاری یا مرحله ای برای توقف تولید پراید و پژو 405 هنوز برنامه ریزی نشده است. وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جدید در مورد تولید خودروهای قدیمی تصمیم گیری خواهد شد، افزود: اگر پراید و خودروهای دیگر نتوانند به لحاظ اقتصادی یا فنی اصلاح شوند، تولیدشان متوقف خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید