دیپلماسی «ایرباس» ایران فشار بر ترامپ را افزایش می دهد

کدخبر: ۱۷۲۸۹۳
قراردادهای فروش هواپیما با ایران چالشی برای دولت ترامپ به وجود آورده زیرا این قراردادها می تواند موجب ایجاد هزاران فرصت شغلی در درون آمریکا شود اما در عین حال، منتقدان حکومت ایران در آمریکا از ترامپ خواسته اند تا این قراردادها را متوقف کند.

به گزارش تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، دو ایرلاین ایرانی دیگر روز پنجشنبه قراردادهایی برای خرید 73 فروند هواپیما با شرکت ایرباس منعقد کردند. این قراردادها نشان می دهد که به رغم افزایش دشمنی دولت ترامپ با ایران، قراردادهای فروش هواپیما به ایران همچنان ادامه دارد.

ارزش این توافق ها که ایرباس ماهیت حقوقی آنها را یادداشت تفاهم اعلام کرده 2.5 میلیارد دلار است و در جریان نمایشگاه هوایی پاریس از سوی این شرکت اروپایی اعلام شده است.

این قراردادها در صورت تکمیل موجب تحکیم بیشتر جایگاه ایران به عنوان یک مصرف کننده مهم در صنعت هوانوردی خواهد شد؛ صنعتی که شرکت آمریکایی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس از بازیگران اصلی آن به شمار می روند.

هرچند این قراردادها به موجب توافق هسته ای که دولت ایران در سال 2015 با 6 قدرت جهانی منعقد ساخت مجاز هستند، اما حتی شرکت اروپایی ایرباس باید قبل از تحویل هواپیماها به ایران از دولت آمریکا مجوز بگیرد، زیرا بسیاری از قطعات و فن آوری های به کار رفته در این هواپیماها توسط شرکت های آمریکایی ساخته شده است و تحت مقررات کنترل صادرات این کشور قرار دارد.

با وجود اینکه دونالد ترامپ سخنان تندی را علیه توافق هسته ای به زبان رانده، اما دولت وی چاره ای جز تبعیت از مفاد برجام نداشته است. ترامپ همچنین تاکنون تلاش خاصی برای تغییر سیاست صدور مجوزهای صادراتی در قبال ایران نکرده است.

قراردادهای فروش هواپیما به طور ویژه چالشی برای دولت ترامپ به وجود آورده زیرا این قراردادها می تواند موجب ایجاد هزاران فرصت شغلی در درون آمریکا شود، موضوعی که یکی از وعده های انتخاباتی وی بوده است. اما در عین حال، منتقدان حکومت ایران در آمریکا از ترامپ خواسته اند تا این قراردادها را متوقف کند.

ریچارد ابولافیا، معاون بخش تحلیل موسسه مشورتی تیل گروپ که در زمینه هوانوردی فعال است گفت، تمایل ایرباس و بوئینگ به تعامل با ایران «نشان دهنده این اعتقاد است که ترامپ باید بین فرصت های شغلی و ملاحظات سیاست خارجی یکی را انتخاب کند و وی اثبات نکرده که به طور مشخص قادر است موافقتنامه های تجاری بین المللی را لغو کند.»

فرهاد علوی، مدیر گروه حقوقی آکریویس در واشنگتن که در زمینه تحریم ها و قوانین صادراتی آمریکا تخصص دارد گفت، قراردادهای فروش هواپیما آقای ترامپ را در یک وضعیت بغرنج و پیچیده قرار داده است.

علوی گفت: «صنعت هوانوردی مسافری یکی از معدود صنایع عمده تولیدی است که ما همچنان وضعیت بسیار رقابتی ای در آن داریم... نه گفتن تندروانه به این قراردادها در زمانی که تقاضا در سایر نقاط جهان کاهش یافته، موجب افزایش اعتماد به رئیس جمهوری که متعهد به ایجاد فرصت های شغلی برای مردم آمریکا شده نمی شود.»

بر اساس اعلام شرکت ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس، ایران ایرتور قصد خرید 45 فروند هواپیمای نسخه ارتقا یافته ای 320 را دارد و زاگرس ایرلاینز هم قصد دارد 20 فروند هواپیمای ارتقا یافته ای 320 و 8 فروند هواپیمای ارتقا یافته ای 330 خریداری کند.

تاثیر قراردادهای اخیری که ایرباس با ایرلاین های ایرانی منعقد کرده، بر صنعت هوانوردی آمریکا چندان مشخص نیست اما، به گفته جاستین دوبون، یکی از سخنگویان ایرباس، حداقل بخشی از موتور هواپیماهای ای 320 در آمریکا تولید خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید