اولتیماتوم 7 روزه به رئیس کل

کدخبر: ۱۷۵۲۹۵
روز گذشته نمایندگان مجلس برای بررسی مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی با حضور رییس کل بانک مرکزی جلسه غیرعلنی تشکیل دادند تا در جریان توضیحات و اقدامات بانک مرکزی برای حل بحران موسسات مالی به ویژه موسسات ثامن الحجج، کاسپین، فرشتگان و آرمان قرار بگیرند.
اولتیماتوم 7 روزه به رئیس کل

رییس مجلس هم در آغاز جلسه علنی اعلام کرد که مجلس یک هفته به بانک مرکزی برای حل هرچه سریع‌تر مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری مهلت داده است. لاریجانی توضیح داد که معضل موسسات مالی از سوی مجلس توسط آقای پزشکیان دنبال می‌شود که در این جلسه گزارش ارایه کرد و رییس کل بانک مرکزی نیز تدابیرش را اعلام کرد همچنین تعدادی از نمایندگان نیز راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای حل مشکل ارایه کردند.

آن‌طور که ایسنا از جلسه غیرعلنی گزارش داد با توجه به اینکه بانک مرکزی برای پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران خط اعتباری باز کرده است، نمایندگان از سیف، رییس بانک مرکزی خواستند که چطور می‌توان این خط اعتباری را افزایش داد. طبق اعلام بانک مرکزی در مرحله اول مبالغ سپرده‌گذاران تا سقف ٥٠ میلیون و سپس تا سقف ١٠٠ میلیون پرداخت خواهد شد که باید این پرداخت‌ها از محل دارایی‌های موسسات اعتباری مربوطه باشد که چون هنوز دارایی‌ها شناسایی و کشف نشده، بانک مرکزی خط اعتباری را باز کرده است. نمایندگان در این جلسه بر این موضوع تاکید کردند که چطور می‌توان حتی با فرض کشف دارایی‌ها، خط اعتباری بیشتری را برای پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران ایجاد کرد زیرا این امکان وجود دارد که دارایی موسسات کفایت نکند.

نمایندگان از دولت چه خواستند؟

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز هم درباره جزییات تصمیمات در جلسه غیرعلنی به مهر گفت: نمایندگان از دولت خواستند خط اعتباری جدیدی برای پرداخت سپرده‌های مردم باز کنند. بر این اساس ریاست مجلس و نمایندگان معتقد بودند تنها راهکار حل این مشکل این است که از محل فروش اموال موسسات مالی و اعتباری تا جای ممکن طلب‌های سپرده‌گذاران پرداخت شود و بقیه طلب‌ها از محل بازکردن خط اعتباری جدید پرداخت شود. به این ترتیب دولت پولی به موسسات مالی و اعتباری قرض می‌دهد و این موسسات ملزم به بازپرداخت این پول به دولت خواهند شد. او از وعده سیف برای حل مشکل ۹۳ درصد از سپرده گذاران خبر داد و گفت: سپرده افرادی که تا ۵۰ میلیون تومان در موسسات مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پرداخت خواهد شد. برای حل مشکل مابقی افراد نیز هر چه اموال از این موسسات باقی مانده بود، می‌فروشیم و به مالباختگان می‌پردازیم. در صورتی که سپرده همه افراد تسویه نشد سپرده‌گذارانی که باقی مانده‌اند، مالباخته محسوب می‌شوند و می‌توانند شکایت کنند.

سیف چه وعده‌ای داد؟

اما توضیحات بیشتر درباره اقدامات و تصمیمات بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی را خود سیف در گفت‌وگو با خانه ملت بیان کرده است. بنا بر توضیحات او از روز گذشته به نام صاحبان سپرده‌ها و به میزان مبلغ علی‌الحساب حساب‌هایی در کاسپین افتتاح و در کنار آن یک یادداشتی ارایه می‌شود که این مبلغ علی‌الحساب است. او در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره کسر ١٠درصدی پول سپرده‌گذاران کاسپین گفت: همان‌گونه که بارها تاکید شده این مبلغ که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، تسویه‌حساب نبوده بلکه علی‌الحساب است و تسویه‌حساب نهایی پس از شناسایی تمامی دارایی‌ها و ارزیابی آنها صورت می‌گیرد که در آن زمان با تمامی سپرده‌گذاران تسویه می‌شود. سیف با بیان اینکه رقم پرداختی کنونی به هر طریقی که پرداخت شده به صورت علی‌الحساب بوده، اضافه کرد: با توجه به اینکه مراجعه کم بوده از روز گذشته تصمیم گرفته شده که این مبلغ به حساب تمامی سپرده‌گذاران واریز شود، چراکه لیست این افراد وجود دارد. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر به نام صاحبان سپرده‌ها و به میزان مبلغ علی‌الحساب حساب‌هایی در کاسپین افتتاح شده و در کنار آن یک یادداشتی ارایه می‌شود که این مبلغ علی‌الحساب بوده و مابقی طلب از طریق تعاونی در حال تسویه به هر میزان دارایی که باشد به تدریج تامین و تسویه می‌شود. او البته تاکید کرد مبالغی که به نام سپرده‌گذاران کاسپین علی‌الحساب واریز شده قابل برداشت است.

اعلام وصول سوال ۶۱ نماینده از وزیر اقتصاد درباره موسسات مالی و اعتباری

اما بعد از پایان جلسه غیرعلنی همچنان موضوع موسسات مالی در صحن مجلس مطرح بود. جایی که وکیلی عضو هیات رییسه مجلس از اعلام وصول سوال ۶۱ نماینده از وزیر اقتصاد درباره دلیل عدم پیگیری مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری خبر داد.

دستور رییس‌جمهور برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز

اما در همین حال ساعاتی بعد از پایان جلسه مجلس امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور از دستور دکتر روحانی به وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز خبر داد. امیری با توجه به جلسه مشترک دولت و مجلس برای حل مشکل سپرده‌گذاران گفت: دولت درصدد حل مشکلات سپرده‌گذاران این موسسات است. هر چند این سپرده‌گذاران قربانی کلاهبرداری و تقلب شده‌اند اما دولت خود را ملزم می‌داند که نسبت به حل این مشکل اقدامات جدی انجام دهد و دولت خود را موظف می‌داند که از حقوق سپرده‌گذاران دفاع کند.

سپرده‌گذاران فرشتگان ١٦٨میلیاردتومان دریافت کردند

در همین حال ایرنا هم گزارشی از آخرین وضعیت پرداخته‌ها به سپرده‌گذاران موسسه مالی فرشتگان ارایه کرد. بنا بر این گزارش با پایان یافتن سومین مرحله از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان، تاکنون حدود ١٦٨ میلیارد و ٦٧٧ میلیون تومان با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی به آنان پرداخت شده است.

منبع : اعتماد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید