مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری : 7 سال دیگر شرایط رکودی داریم

کدخبر: ۱۷۵۸۸۷
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: برای بازگشت به سطح خرید خانوارهای شهری و روستایی به سال ۸۶ نیازمند گذشت زمان ۷ تا ۱۰ ساله هستیم که ۳ سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم.
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری : 7 سال دیگر شرایط رکودی داریم

به گزارش فارس، مسعود نیلی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد سازمان گسترش اظهار داشت: سطح درآمد خانوارهای شهری به طور متوسط در سال 92 حدود 22 درصد پایین تر از سطح درامدش در سال 86 بوده است که این اتفاق حتی در زمان جنگ نیز سابقه نداشته است.

وی تصریح کرد:به این ترتیب بخش بزرگی از خریداران محصولات صنعتی کشور یعنی خانوارهای شهری با کاهش سطح درآمد طی یک دوره 6 ساله روبرو شدند، از سویی متوسط درآمد خانوارهای روستایی نیز در این مدت 38 درصد کاهش یافت. در نتیجه سطح تقاضا برای محصولات صنعتی در سال 92 تقریبا معادل سطح تقاضا در سالهای 80 و 81 بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد سرمایه‌گذاری نیز در سال 92 تقریبا معادل سال 80 بود و میزان تقاضا برای کالاهای سرمایه‌ای نیز روند نزولی داشته است، افزود: میزان تقاضای دولت نیز تقریبا معادل سال‌های 80 و 81 بوده است.

به گفته نیلی در حال حاضر صنعت به اندازه سال‌های 80 و 81 مشتری دارد و ظرفیت اضافه شده بابت تولیدات صنعتی بعد از سال 81 در فروش داخلی با مشکل روبرو است. این کاهش تقاضا، واقعی است و با افزایش پول، بالا نمی رود. زیرا قدرت اقتصاد کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه صنعت کشور در سالهای 91 و 92 حدود 17 درصد کوچک‌تر شد، تصریح کرد: صنعت کشور الان 2 برابر اندازه‌اش در سال 81 است اما تقاضا برای خرید محصولات صنعتی به اندازه سال 81 است و شکاف بزرگی بین ظرفیت صنعت و میزان تقاضا وجود دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل روبرو هستند.

وی تأکید کرد: اگر برای حل مشکلات صنعت که با کمبود تقاضا روبرو است، فکری نشود طبق روند طبیعی صنعت کوچک خواهد شد مانند فردی که رژیم غذایی می گیرد و معده‌اش کوچک می‌شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: اگر بازاری برای فروش تولیدات صنعتی پیدا نشود به تدریج حذف می‌شود و مشکلاتی مانند بیکاری در پی خواهد داشت. تنها راه نجات صنعت این است که صادرکننده باشیم، زیرا بازار داخلی کفاف نمی‌دهد.

به گفته وی، صنعتی که بازار مطمین داخلی داشته، نمی تواند به راحتی وارد بازارهایی شود که رقبای قدری دارد و فاصله زیادی در تکنولوژی و شیوه مدیریت رقبا دارد.

وی با بیان اینکه ترکیب تقاضا تغییر کرده است، گفت: بخش بزرگی از صنعت کشور که در دهه 80 ایجاد شد صنایع معطوف به ساختمان بود که حالا چند سالی است بخش مسکن با رکود روبرو است. در حال حاضر هم کشور نیاز ندارد که مقدار زیادی در مسکن سرمایه گذاری شود البته برای زوج های جوان و بافت های فرسوده باید فکری شود.

نیلی با تاکید بر اینکه نیازمند یک دوره گذار برای حرکت صنایع کشور از بازار داخل به سمت صادرات هستیم، اظهار داشت: انتقال از این وضعیت به طور طبیعی و خود به خود اتفاق نمی افتد بلکه نیازمند اتفاقاتی مانند دیپلماسی هستیم. برای جذب سرمایه خارجی باید یک نهاد متولی داشته باشیم که سازمان گسترش می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد وجود دارد که یک سازمان کلان است اما صنعت نیازمند وجود یک سازمان در این زمینه است.

وی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه‌گذاری خارجی برای اصلاح بنگاه های صنعتی استفاده شود، افزود: کوچک شدن تقاضا در اقتصاد کشور، صنعت را کوچکتر خواهد کرد.

به گفته وی اگر این اقدامات انجام نشود واحدهای تولیدی نمی‌توانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند و این موضوع به بانک‌ها فشار می آورد، چیزی که الان با آن مواجه هستیم.

نیلی همچنین با بیان اینکه هنوز یک استراتژی توسعه صنعتی در کشور نداریم، گفت: استراتژی توسعه صنعتی در سال‌های 80 و 81 نوشته شد و مورد بازنگری‌های مختلف قرار گرفت اما به صورت یک سند مصوب و سندی که به روز رسانی شود و راهنمای توسعه صنعتی کشور باشد، نیست.

وی با بیان اینکه صنعت کشور عمدتا پاسخگوی نیاز داخل بوده است، افزود:صنعت همواره در دامنه استراتژی جایگزینی واردات و خودکفایی نوسان داشته و صنعت برونگرا و پاسخگو به نیازهای جهانی به عنوان مبنای عمومی برای صنعت کشور نبوده است.

به گفته وی در حال حاضر صنایعی صادرات دارند که از منابع طبیعی استفاده می‌کنند، نه تکنولوژی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید