یک هزار میلیارد ریال، سهم توسعه گچساران از افزایش بودجه مناطق نفتخیز

کدخبر: ۱۷۶۱۶۷
افزایش چشمگیر بودجه عمرانی نفت در چهار سال گذشته گرهگشای توسعه گچساران در جنوب استان کهگیلویه وبویراحمد مشهور به بام نفتی ایران و سبب شتاب بخشی در تکمیل طرح‌های بزرگ عمرانی آن شده است.
یک هزار میلیارد ریال، سهم توسعه گچساران از افزایش بودجه مناطق نفتخیز

 

به گزارش ایرنا، در شرایطی که واقع شدن میدان‌های نفتی گچساران در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر این شهرستان را به یکی از مناطق مهم پنج‌گانه تولید نفت خام ایران تبدیل کرده است، وجود عقب ماندگی‌های تاریخی در امور زیربنایی سبب نارضایتی مردم در سال‌های گذشته شده بود.

با همت دولت تدبیر و امید، افزایش بودجه به‌ویژه از محل درآمدهای نفتی سبب جهش چشمگیر در روند توسعه زیرساخت‌های رفاهی در این خطه نفتخیز شد.

در حالی که بودجه نفت تا قبل از دولت یازدهم در شهرستان نفتخیز گچساران فقط 100میلیارد ریال بود اما در سال جاری به بیش از یکهزار میلیارد ریال رسیده است.

نیمه کاره ماندن طرح‌های بزرگ انتقال آب آشامیدنی سد کوثر به مرکز شهرستان گچساران، تصفیه خانه شهر دوگنبدان، بیمارستان 96 تختخوابی، آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی امامزاده جعفر و دیگر روستاها و ده‌ها طرح شاخص سبب شد که رؤیاهای مردم برای رفاه نسبی به یاس مبدل شود.

مردم گچساران که به علت نزدیکی به تأسیسات نفتی همواره از آلودگی هوا رنج می‌بردند، خواستار اختصاص بودجه‌های خاص برای آبادانی در مرکز شهر و روستاهای اطراف بودند.

** تحقق اجرای طرح‌های بزرگ

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که اجرایی شدن طرح‌های بزرگ راه‌سازی مهم‌ترین خدمت دولت یازدهم در قالب احداث راه چهار خطه و جاده‌های اصلی است که تکمیل این طرح‌ها می‌تواند افزون بر کاهش تلفات جاده‌ای و رفاه حال مردم نقش اثرگذاری در حمل و نقل آسان برای رونق تولید و صنعت گردشگری داشته باشد.

سید موسی خادمی افزود که افتتاح بیمارستان 96 تختخوابی بعد از بیش از یک دهه انتظار مردم و آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 100 تختخوابی از خدمات ارزنده دولت تدبیر و امید در گچساران است که می‌تواند شاخص سلامت را در این خطه به نحو چشمگیری افزایش دهد.

وی گفت که تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه شهر دوگنبدان و بهره برداری از طرح بزرگ تأمین آب امامزاده جعفر و آغاز احیای بافت فرسوده روند رونق گچساران را متحول کرد.

** توسعه راه‌های ارتباطی گام نخست توسعه

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز جنوب در گچساران گفت: یکهزار و 360 میلیارد ریال اعتبار طرح‌های عام المنفعه گچساران است.

محسن امیریان اظهار داشت: سهم وزارت نفت از بزرگترین طرح عام المنفعه در این شهرستان، یکهزار و 200 میلیارد ریال است که مربوط به راه‌های ارتباطی منتهی به تأسیسات نفت و گاز است.

** چشم انداز روشن آینده

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که تکمیل طرح‌های بزرگ راه‌سازی، آسفالت معابر و بافت فرسوده شهر دوگنبدان روند توسعه این شهرستان را شتاب بیشتری خواهد بخشید.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به در حال اجرا بودن پنج قطعه راه اصلی و چهار خطه در مسیرهای ارتباطی گچساران به گناوه، بهبهان و باباکلان و در برنامه بودن چهار قطعه دیگر، افزود که تکمیل این طرح‌ها می‌تواند راهگشای جبران بخشی از عقب ماندگی‌های این منطقه غنی اما کمتر توسعه یافته باشد.

تاجگردون اظهار داشت که هم اینک طرح‌های بزرگ ساخت دریاچه مصنوعی، آسفالت معابر و طرح بافت فرسوده دوگنبدان با سرعت قابل قبولی در حال اجراست که می‌تواند سیمای این خطه را دگرگون کند.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از انجام هزینه 70 میلیارد ریالی برای آسفالت معابر و تأمین آب آشامیدنی منطقه محروم باباکلان در سال 1395 خبر داد.

وی تصریح کرد که 250 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تأمین آب کشاورزی و آب آشامیدنی منطقه باباکلان مورد نیاز است.

تاجگردون ابراز داشت که افزایش سهم مناطق نفتخیز از 2 به سه درصد و خدمات خوب دولتمردان در چهار سال گذشته سبب شده که انتظارات مردم مناطق روستایی از زیرساخت‌های آب و برق به تأمین آب زمین‌های کشاورزی و اینترنت تغییر یابد.

** افزایش بودجه نفت در سال جاری

فرماندار گچساران گفت: اعتبارات 2 درصد نفت در این شهرستان در بودجه 96، حدود 2.5 برابر افزایش خواهد یافت.

عبدالرحیم رحیمی میزان اعتبارات 2 درصد نفت کهگیلویه و بویراحمد در بودجه 96 را یکهزار و 800میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: از این میزان اعتبار بیش از یکهزار و 130 میلیارد ریال معادل یک سوم آن به شهرستان‌های گچساران و بهمئی اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از یکهزار میلیارد ریال از این میزان اعتبارات به شهرستان گچساران اختصاص یافت.

فرماندار گچساران میزان اعتبارات 2 درصد نفت سال گذشته این شهرستان را 370 میلیارد ذکر کرد و گفت: 70 درصد از این میزان اعتبار جذب شد.

رحیمی ابراز کرد: بیش از 43 درصد از اعتبارات عمرانی استانی و 70 درصد اعتبارات 2 درصد نفت و گاز سال 95 این شهرستان تاکنون جذب شده است.

وی اظهار داشت: بیش از 480 میلیارد ریال سال گذشته از محل اعتبارات استانی و 2 درصد نفت به این شهرستان اختصاص یافته است.

رحیمی گفت: بیش از 200 طرح عمرانی در زمینه‌های گوناگون در مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست.

وی افزود: این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف شامل راه، انرژی، آب، عمران شهری و روستایی، بهداشت و درمان، ورزش، فضای آموزشی، گردشگری، فرهنگی و مذهبی در دست اجراست.

رحیمی ساخت جاده گچساران - بابامیدان، به بهبهان، احداث جاده گچساران به چرام، و روکش راه‌های روستایی را مهمترین طرح‌های در دست اجرا در این شهرستان ذکر کرد.

وی تصریح کرد: در صورت تأمین و جذب کامل اعتبارات عمرانی مصوب، بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه تمام گچساران تکمیل خواهد شد.

با وجود این خدمات به علت عمق عقب ماندگی‌ها هنوز جای تلاش برای خدمت به مردم شهرستان نفت‌خیز گچساران وجود دارد.

تکمیل طرح‌های در حال اجرا و اجرای طرح‌های اقتصادی که منجر به ایجاد شغل شود از انتظارهای مردم شهرستان گچساران است.

بهره برداری از بیمارستان 96 تختی، تصفیه خانه شهر دوگنبدان، 25 کیلومتر بزرگراه و انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر، خدمات ماندگار دولت یازدهم است.

آغاز طرح‌هایی مانند ساخت جاده چهار خطه 150 کیلومتری بابامیدان، گچساران به بهبهان، احداث محور ارتباطی باباکلان به دوگنبدان، بی‌بی حکیمه به بنادر جنوبی کشور، احیای بافت فرسوده، طرح آب‌رسانی به مجموعه روستاهای باباکلان و بیمارستان 100 تختخوابی شهر دوگنبدان با تحقق بودجه نفت باعث شد که مردم به جهش چشمگیر در روند توسعه این خطه امیدوار شوند.

تولید نفت در میدان گچساران 620 هزار بشکه در روز است.

این شرکت هم اینک مسئولیت تولید و صیانت از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه بر عهده دارد. 

شهر گرمسیری 100 هزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید