رشد قوی تقاضا به تعادل دوباره بازار نفت کمک می‌کند

کدخبر: ۱۷۹۱۵۲
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال بیش از میزان پیش‌بینی شده رشد می‌کند و به رغم افزایش تولید آمریکای شمالی و پایبندی ضعیف اوپک به توافق کاهش تولید، به کاهش اشباع عرضه جهانی کمک خواهد کرد.
رشد قوی تقاضا به تعادل دوباره بازار نفت کمک می‌کند

به گزارش ایسنا، این آژانس میزان رشد تقاضای مورد پیش‌بینی برای سال ۲۰۱۷ را از ۱.۴ میلیون بشکه در روز که در گزارش ماهانه قبلی خود ذکر کرده بود، به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش داد و اعلام کرد انتظار دارد تقاضا سال آینده ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی درباره سیاست انرژی مشاوره می‌دهد، تولیدکنندگان از مشاهده تقاضا که سال به سال قوی‌تر رشد می‌کند تشویق خواهند شد.

این آژانس در بخش دیگری از گزارش خود خاطرنشان کرده است اگر برخی از تولیدکنندگان تعهد بیشتری به توافق کاهش تولید نشان می‌دادند، اعتماد بیشتری نسبت به تعادل دوباره بازار ایجاد می‌شد.

اوپک تحت توافق کاهش تولید که تا مارس سال ۲۰۱۸ برای کمک به حمایت از قیمت‌ها وجود دارد، تولید نفت را به میزان حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ژوییه به ۷۵ درصد کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین سطح از زمان آغاز اجرای این توافق در ژانویه بوده است. این آژانس کاهش سطح پایبندی اوپک را به دلیل پایبندی ضعیف الجزایر، عراق و امارات متحده عربی عنوان کرده است.

بعلاوه لیبی که عضو اوپک است، در حال حاضر از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده و تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

در نتیجه عرضه جهانی نفت مجموعا ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ژوییه افزایش یافت و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح مدت مشابه سال گذشته ایستاد.

افزایش تولید غیراوپک به چالش تولیدکنندگان نفت برای حمایت از قیمت‌ها می‌افزاید. انتظار می‌رود تولید غیراوپک با رشد قوی در آمریکا که در توافق کاهش تولید مشارکت ندارد، ۰.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ و ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ رشد کند.

رشد قوی تقاضای جهانی به حذف عرضه اضافی کمک کرده است. آژانس بین المللی انرژی از کاهش سطح ذخایر نفت کشورهای صنعتی در ماه‌های ژوئن و ژوییه خبر داده است. با این‌همه میزان ذخایر ۲۱۹ میلیون بشکه بالای متوسط سطح پنج ساله مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین آمار تقاضای کشورهای در حال توسعه برای نفت در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را مورد بازنگری قرار داد و به میزان ۰.۲ و ۰.۴ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید