تلفن همراه در ایران 23 ساله شد / اولین سیم‌کارت‌های ایران را چه کسانی گرفتند؟

کدخبر: ۱۷۹۱۹۵
به گزارش پایگاه خبری وب‌سایت رند، اولین تماس غیرتجاری با موبایل در سال 1973 توسط دکتر مارتین کوپر مدیر سابق شرکت AT&T انجام گرفت و 20 سال بعد از آن اولین تماس تلفن همراه در کشور ما برقرار شد، البته اولین سیم کارت‌های واگذار شده مربوط به 4 نفر از کارمندان نهاد ریاست جمهوری در سال 1373 بوده است.
تلفن همراه در ایران 23 ساله شد / اولین سیم‌کارت‌های ایران را چه کسانی گرفتند؟

"فراخوان برای ثبت‌نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی" این اولین تیتر آگهی شده در خصوص ثبت‌نام و واگذاری سیم کارت در روزنامه  کیهان است که حدودا 26 سال پیش به چاپ رسیده است. باور چنین تکنولوژی برای بسیاری از افراد در آن مقطع زمانی بسیار دشوار و دور از ذهن بوده است.

در ابتدا بر خلاف تصورات ثبت نام سیم کارت با استقبال خوبی روبرو نشد، از این رو با طولانی شدن روند ثبت نام تا اواسط سال 1374 در مجموع 9947 نفر برای دریافت سیم‌کارت ثبت نام کردند و در شهریور همان سال واگذاری آغاز شد. شاید برایتان جالب باشد که در آن زمان علاوه بر واگذاری سیم کارت در اختیار گذاشتن گوشی تلفن همراه نیز بر عهده شرکت مخابرات بوده است.

در ابتدا بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد اما کم کم با استقبال مردم از این تکنولوژی که در آن زمان جزو کالاهای لوکس به شمار می‌آمد، زمان آن رسیده بود که شرکت مخابرات در صدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآید، به طوری که در سال 1374 تعداد تلفن‌های فعال به 15907 شماره افزایش یافت و علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند. با گسترش شبکه ارتباطات سیار در سال‌های بعد، در سال 1375 در مجموع علاوه برشهرهای یاد شده 28 شهر دیگر نیز به این شبکه پیوستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید