سازمان خصوصی سازی: واگذاری ها در دولت یازدهم واقعی شد

کدخبر: ۱۷۹۴۷۴
سازمان خصوصی سازی با رد دیدگاه برخی منتقدان درباره شیوه واگذاری شرکت ها در دولت یازدهم تاکید کرد: در این دولت واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی رشد یافت و خصوصی سازی شتاب گرفت.
سازمان خصوصی سازی: واگذاری ها در دولت یازدهم واقعی شد

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این سازمان، در این اطلاعیه آمده است: لغو واگذاری سهام و اموال دولت به روش رد دیون یکی از عملکردهای قابل توجه و زرین دولت یازدهم و یکی از تفاوتهای فاحش واگذاری در 4 سال گذشته نسبت به دولت های نهم و دهم است که به افزایش حضور بخش خصوصی در واگذاری های دولت و نیز افرایش بهره وری و کارایی در بنگاههای واگذار شده، منجر شد.

همچنین در دولت یازدهم علاوه بر لغو مصوبه های دولت قبلی در خصوص واگذاری سهام و اموال دولت به روش رد دیون، هیچ مصوبه ای در خصوص انجام این گونه واگذاریها در دولت یازدهم به تصویب نرسیده است.

از سوی دیگر بر اساس آمار، تا پیش از دولت یازدهم در مجموع حدود 100 هزار میلیارد تومان طی دوره 12 ساله قبل از شروع بکار دولت تدبیر و امید واگذاری انجام شده که این رقم در چهار سال دولت یازدهم 42 هزار میلیارد تومان را شامل می شود که این موضوع نشان دهنده و تائید کننده این است که در دولت یازدهم بیش از 30 درصد واگذاریهای تاریخ خصوصی سازی صورت گرفته است.

همچنین تا پیش از دولت یازدهم تنها 18 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بوده در حالی که در دولت یازدهم 66 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است و این موضوع نیز تائید کننده این مطلب است که دولت تدبیر و امید در افزایش سهم بخش خصوصی در واگذاری ها، کارنامه موفقی را از خود به جای گذاشته است و بدون شک این روند با قدرت و شتاب بیشتری در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت.

تا پیش از دولت یازدهم در مجموع 73 درصد از اهداف بودجه ای تحقق یافته، در حالی که در 4 سال دولت یازدهم در مجموع 86 درصد اهداف بودجه ای تحقق پیدا کرده که نشان دهنده انضباط مالی و عملکرد مثبت سازمان خصوصی‌سازی در تحقق اهداف بودجه ای است.

افزون بر این در 12 سال قبل از دولت یازدهم تنها 92 بنگاه به صورت رقابتی و کنترلی واگذار شده که معادل 36 درصد کل واگذاری های رقابتی و کنترلی است در حالی که در 4 ساله گذشته تعداد 165 بنگاه به صورت رقابتی و کنترلی واگذار شده که معادل 64 درصد کل واگذاری های رقابتی و کنترلی بوده که از این حیث نیز در مقایسه با دولت های قبل حدود 2 برابر کل واگذاریهای رقابتی و کنترلی در دولت یازدهم انجام گرفته است.

در خصوص موفقیت دولت یازدهم در امر واگذاری ها ذکر این نکته نیز ضروری است که در سال گذشته، 16 هزار و 500 میلیارد تومان تکلیف بودجه ای برای واگذاری ها در نظر گرفته شده که بالغ بر 16 هزار و 431 میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است.

سال 95 تنها سالی در تاریخ اجرای خصوصی سازی در کشور است که به تحقق 100درصدی وظایف بودجه ای منجر شده که همه این موفقیتها مرهون تلاش های دولت یازدهم در امر خصوصی‌سازی است.

با این توضیحات و نیز با وجودی که بارها توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی‎سازی از وجود مقاومت ها در برابر واگذاری های دولت انتقاد کرده اند، بیش از هر زمان دیگری اجرای خصوصی سازی در کشور به حمایت نیاز دارد، برخی اظهار نظرها بر القای توفیق نداشتن دولت یازدهم در اجرای واگذاری ها و روند خصوصی سازی در کشور محل تامل است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید