شفاف سازی سخنگوی دولت در مورد معاونت اقتصادی رئیس جمهوری

کدخبر: ۱۸۱۵۳۸
محمدباقر نوبخت روز گذشته در کسوت سخنگوی دولت دوازدهم نخستین نشست سخنگویی را برگزار کرد. او در همان ابتدای نشست خبری‌اش گفت: سخنگویی ماموریتی است که رئیس‌جمهوری به هر فردی می‌توانند بدهند که دستور آن به بنده حقیر ابلاغ شد. او همچنین با اعلام این خبر گفت که فعلا سخنگوی دولت خواهد بود.
شفاف سازی سخنگوی دولت در مورد معاونت اقتصادی رئیس جمهوری

در کنار اعلام این خبر، نوبخت از تغییر بودجه‌ریزی از روش سنتی خبر داد و گفت: ما اصلاحات متعددی در سازمان برنامه و در دولت دوازدهم برای بودجه 97 در نظر داریم و می‌خواهیم بودجه‌ریزی را از روش سنتی افزایشی تغییر دهیم.

دستگاه‌ها اول باید بگویند ماموریت و برنامه‌هایشان چیست و هزینه برنامه‌ها از قبل محاسبه شده که طبق بودجه‌ریزی بر مبنای صفر عمل خواهیم کرد. دستگاه‌ها هر سه ماه باید گزارش بدهند و اگر به اهدافشان دست یافته بودند بودجه بعدی داده خواهد شد. مصمم هستیم برای فعال کردن استان‌ها امتیازات استان را بسیار زیاد کنیم و بودجه‌ای که می‌تواند در چارچوب استانی تعیین شود به استان تخصیص بدهیم.به گزارش «ایلنا» نوبخت افزود: اگر قرار باشد براساس هزینه واحد تصویب شود و براساس نظارت و ارزیابی تخصیص داده شود، دیگر نمی‌شود بودجه را تصویب کرد. از طرفی تلاش می‌کنیم اختیارات واحدها و دستگاه‌های استانی را زیاد کنیم و بودجه را به آنها به‌صورت مستقیم بدهیم.سخنگوی دولت روز گذشته در شرایطی این خبررا اعلام کرد که تا پیش از این نیز بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد صورت می‌گرفت که به گفته کارشناسان اقتصادی تجربه شکست خورده‌ای بود.

توضیح درباره معاونت اقتصادی

نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تشکیل معاونت اقتصادی، فرمانده اقتصادی، کدام عضو دولت است، گفت: غیر از آنکه هر دستگاه اقتصادی در دولت شرایط کاری خود را دارد، فکر کردیم باید فراتر از تک‌تک دستگاه‌ها به اقتصاد نگاه کنیم. به همین جهت ستادی فراتر از دستگاه به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل شد. همچنین سه دستگاه وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه در آن حضور دارند. مشاوران رئیس‌جمهوری هم حضور دارند.او در ادامه اضافه کرد: اگر قرار باشد تصمیمات مهم اقتصادی مانند اصلاح نظام بانکی گرفته شود، همه اعضای این ستاد به‌صورت موافق و مخالف اظهارنظر می‌کنند، سپس جمع‌بندی و تصمیم‌گیری می‌شود.

در این جمع دستیار ویژه‌ای اضافه ‌شده است. همچنین معاون اقتصادی همان آقای دکتر نهاوندیان است که قبلا هم در جلسه بودند. پس به وزانت این ستاد اضافه می‌شود. اقتصاد دستوری نیست و با فرمان ما، نرخ سود بانکی و منطق اقتصادی تغییر نمی‌کند.نوبخت با اشاره به اینکه فرماندهی اقتصادی، دستور دادن به اقتصاد نیست، گفت: دنبال فرمانده نگردیم که چه کسی دستور می‌دهد. همه در تصمیم‌سازی اقتصادی مشارکت داریم. به گزارش «ایرنا» وی افزود‌: در دولت دوازدهم هیچ دوگانگی در مورد موضوع اقتصادی وجود ندارد و نباید به‌دنبال فرماندهی اقتصادی بگردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید