ظرفیت بالای کشور در زمینه گوهرسنگها مورد غفلت قرار گرفته است

کدخبر: ۱۸۲۰۶۱
مدیرکل تجاری فن آوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: ظرفیت بالای کشور در زمینه گوهرسنگها مورد غفلت قرار گرفته که ضروری است این ظرفیت ها شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.
ظرفیت بالای کشور در زمینه گوهرسنگها مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش ایرنا حسام زند حسامی روز یکشنبه در آیین اولین سالگرد نامگذاری 'مشهد، شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ ها' اظهار کرد:

ارزش افزوده بالای صنعت گوهرسنگ ها درآمدزایی خوب و مناسبی برای کشور می تواند به همراه داشته باشد و توسعه صنعت و تجارت گوهرسنگ ها در دستور کار است.

وی بیان کرد: در گام نخست توسعه این صنعت طی یک سال گذشته کانون صنعت دانش بازار گوهرسنگ ها در راستای مشهد شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ ها در کشور شکل گرفته است.

وی افزود: کانون صنعت دانش بازار گوهرسنگ ها در حال حاضر توانسته است به منظور راه اندازی موزه علوم گوهرسنگ ها از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعتبار جذب کند و از ایده های هنرمندان در سطح ملی با مرکزیت مشهد مقدس درزمینه کسب و کار علمی و بین المللی استفاده خواهد شد.

حسامی با اشاره به ضرورت بررسی نقاط ضعف و قدرت در حوزه گوهرسنگ ها، اظهار کرد: نگاه موجود در کشور به این صنعت، نگاه کارآفرینانه و توجه به جایگاه هنری این صنعت است.

وی با اظهار تاسف از اتکای اقتصاد کشور بر خام فروشی، افزود: اقتصاد خام فروشی باید در کشور کنار گذاشته شود و با توجه به ویژگی برتر کشور در بحث گوهرسنگ ها که مزیت آن بیشتر از نفت است می توان آن را جایگزین بخشی مهمی از درآمدهای نفتی کرد.

وی افزود: صنعت نفت نیاز به سرمایه و آموزش های تخصصی ویژه دارد اما صنعت گوهرسنگ ها، صنعتی هنری و برگرفته از ذات هنرمندان است و نیاز به تجهیزات گسترده ندارد بنابراین می تواند برای ما ارزش افزوده خوبی به همراه داشته باشد.

حسامی گفت: متاسفانه امروز در بحث سوغات نیز با مشکلات زیادی روبه رو هستیم به طوری که اصالت و کارهای هنری تضمین شده نیست و مردم با بی اعتمادی خرید می کنند که باید جلو کارهای نابخردانه در این حوزه را گرفت.

مدیرکل تجاری فن آوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: درست است که مشهد به عنوان شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ ها انتخاب شده اما در تمام شهرهای ایران گوهرسنگ وجود دارد بنا براین باید تلاش های همه جانبه و همکاری های بیشتری در این زمینه شکل بگیرد و برای حفظ این عنوان جهانی باید تعاملات بین المللی را گسترش داد.

مشهد در سال 2017 از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی (گوهرسنگ ها) انتخاب شد.

براساس آمار سالانه 15 تن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان خراسان رضوی و بخصوص مشهد تولید شده و به فروش می رسد و افزون بر 16 هزار تن در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی در حوزه سنگهای قیمتی فعالیت دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید