تسهیلات جدید گمرکی برای ترخیص مواد خوراکی، بهداشتی و دو منظوره

کدخبر: ۱۸۲۶۹۰
تسهیلات گمرکی برای ترخیص مواد اولیه فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی یا کالاهای دو منظوره طی بخشنامه ای تمدید و به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.
تسهیلات جدید گمرکی برای ترخیص مواد خوراکی، بهداشتی و دو منظوره

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، تسهیلات گمرکی برای ترخیص مواد اولیه فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی یا کالاهای دو منظوره در جهت تسریع در ترخیص این نوع کالاها پس از ارتباط سیستمی گمرک و سازمان غذا و دارو انجام می شود و بر اساس تفاهم نامه ای است که پیش از این بین گمرک و سازمان غذا و دارو به امضاء رسیده است . بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو با توجه به برقراری ارتباط الکترونیکی این سازمان با گمرک از طریق سامانه های TTAC و EPL و به منظور تسهیل در امور گمرکی و تکریم ارباب رجوع بندهای ۲، ۳، و ۴ تفاهم نامه گمرک و غذا و دارو جهت اجرا تنفیذ شده است.

بر اساس بخشنامه گمرک که به تازگی از سوی علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت اجرا به گمرکات اعلام شد ،  بندهای ۲و۳و۴ از ماده دو این تفاهم نامه به منظور تکریم ارباب رجوع به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

هدف از انعقاد این تفاهم نامه بین گمرک و سازمان غذا و دارو حفظ ایمنی و کیفیت مواد اولیه و فرآورده های مشمول ماده ۱۶ قانون نظارت بر مواد خوراکی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی و تسریع در صدور مجوز ترخیص این نوع مواد اولیه است.

براساس بندهای ۲و۳و۴ ماده ۲ تفاهم نامه منعقد شده، تسهیلات ترخیص این کالاها به مواد خوراکی ؛آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی دراندازه حمل و نقل مسافر و مصرف شخصی محدود می شود. همچنین واردات مواد اولیه یا فرآیند مشمول ماده ۱۶ قانون مواد خوراکی ،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی را که صرفا برای نمونه و در تعداد کم است ،شامل می شود .بر اساس این تفاهم نامه در بند دیگری مواد اولیه مشمول ماده ۱۶ قانون مواد خوراکی،اشامیدنی،بهداشتی و آرایشی که در صنایعی غیر از این قانون کاربرد دارند و به عنوان مواد اولیه به کار برده می شوند را هم  شامل می شود.

بر این اساس وظایفی برای گمرک و سازمان غذا و دارو پیش بینی شده که به شرح زیر است:

۱. مواد و فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، که به عنوان مصرف شخصی و در حد حمل مسافر تلقی می گردد و از نظر تعداد، مقدار و ارزش جنبه تجاری ندارد و جزء کالاهای ممنوع شده از نظر ایمنی و سلامتی و استثنائات امنیتی و ممنوع یا محدود شده از نظر شرعی و قانونی نمی باشد، با ثبت مشخصات مسافر یا صاحب کالا(برای مرسولات پستی) و اخذ تعهد کتبی مبنی بر تقبل کلیه مسئولیت های ناشی از واردات و مصرف آن، توسط گمرکات کشور از صاحب کالا و با رعایت سایر شرایط و مقررات جاری کشور رأسا توسط گمرکات کشور قابل ترخیص می باشد.  

۲. شرکت های تولیدکننده و وارکننده مجاز که دارای مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح بهداشتی یا بازرگانی می باشند، در خصوص واردات مواد اولیه یا فرآیند شده مشمول ماده ۱۶ قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به صورت نمونه و درتعداد و مقدار بسیار کم، مشروط به اینکه از نظر تعداد، مقدار و ارزش جنبه تجاری نداشته باشد و جزء کالاهای ممنوع شده از نظر ایمنی و سلامتی و استثنائات امنیتی و ممنوع یا محدود شده از نظر شرعی و قانونی نباشد با ثبت مشخصات صاحب کالا (حقیقی و حقوقی) یا شرکت و با ارائه تعهد مبنی بر عدم مصرف مواد اولیه در فرآورده های نهایی و عرضه در بازار و برای فرآورده های فرآیند شده(آماده مصرف) عدم عرضه به بازار با قبول کلیه مسئولیت های قانونی و حقوقی ناشی از واردات و مصرف توسط صاحب کالا یا شرکت متقاضی، ترخیص آن رأسا توسط گمرکات کشور بلامانع می باشد.  

۳. در خصوص مواد اولیه که صرفا از نظر نام (نه درجه خلوص و سلامت) مشابه مواد اولیه ماده ۱۶ قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی می باشند و نیز در صنایع غیر از مشمول این قانون کاربرد دارند و اصطلاحا به عنوان مواد اولیه با کاربرد دو منظوره شناخته می شوند، در صورتی که مدارک و مستندات قابل پذیرش توسط گمرکات به عنوان Technical Grade  یا Industrial Grade  معرفی گردند با ثبت مشخصات صاحب کالا و اخذ تعهد کتبی و ذکر عبارت غیرقابل استفاده و مصرف در فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در مدارک ترخیص و اظهارنامه، با رعایت سایر شرایط و مقررات جاری کشور رأسا توسط گمرکات کشور قابل ترخیص می باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید