اوراق سود تقسیمی در راه بازار سرمایه است

کدخبر: ۱۸۲۸۴۳
بورس تهران برای بهبود در رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، الگویی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع را پیشنهاد و تدوین کرده است.
اوراق سود تقسیمی در راه بازار سرمایه است

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بورس تهران، مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در کارگاه آموزشی «الگوی پیشنهادی بورس تهران درباره اوراق بهادار سازی سود تقسیمی با رویکردی بر چگونگی پرداخت سود های تقسیمی شرکت های بورسی» گفت: یکی از چالش ‌برانگیزترین مواردی که در مجمع عمومی سالیانه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود مقدار و زمان‌بندی پرداخت سود تقسیمی است. شرکت‌ها طبق قانون می‌توانند حداکثر تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع نسبت به پرداخت سود تقسیمی اقدام کنند.

رضا کیانی افزود: بر این اساس مدیران شرکت‌ها برای جلوگیری از خروج منابع مالی از شرکت تمایل دارند پرداخت سود تقسیمی را به تعویق بیندازند. از طرفی سهامداران به ویژه سرمایه‌گذاران فعال، به دریافت سریع تر سود تقسیمی تمایل دارند.

وی یادآوری کرد: همچنین هر ساله بخش بزرگی از ارزش بازار سهام به‌واسطه پرداخت سود تقسیمی از بازار سهام خارج می‌شود.

کیانی تصریح کرد: با توجه به زمان زیاد انتظار سهامداران شرکت‌ها برای دریافت سود تقسیمی خود و خروج حجم قابل توجهی از ارزش بازار سهام، ارایه راهکاری مناسب برای دسترسی هرچه سریع‌تر سهامداران به سود تقسیمی و همچنین جلوگیری از ایجاد بحران نقدینگی برای شرکت ها و بازگشت سودهای تقسیمی به بازار سرمایه به‌واسطه انتشار اوراق بدهی، ضروری است.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران گفت: بدین ترتیب، برای بهبود در رویه های کنونی پرداخت سود تقسیمی مصوب مجامع شرکت‌ها، مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بررسی آماری سودهای تقسیمی شرکت‌های بورسی و مطالعه چگونگی پرداخت سودهای یادشده، الگویی پیشنهادی برای انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهای تقسیمی مصوب مجامع را تدوین کرده است.

وی افزود: بر اساس این الگو، سهامداران شرکت‌ها می‌توانند سودهای تقسیمی متعلق به خود را از طریق بورس به فروش برسانند.

کیانی اضافه کرد: بدین ترتیب، خریداران اوراق می‌توانند با در نظر گرفتن عواملی همچون افق زمانی سرمایه‌گذاری و از همه مهم‌تر نرخ تنزیل، اوراق مطلوب و منطبق با نیاز خود را خریداری کنند.

به گزارش ایرنا، بورس تهران هفته گذشته بیش از 15هزار و 474 میلیارد و 881میلیون ریال انواع سود به 2 هزار و 456 سرمایه گذار پرداخت کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید