مثلث نجات اقتصاد ایران

کدخبر: ۱۸۳۵۳۴
یک استاد اقتصاد ضمن اشاره به اینکه پروژه‌ای از سوی اتاق بازرگانی آغاز شده که بر اساس آن رتبه فساد بنگاه‌ها مشخص خواهد شد در ادامه گفت: مثلث نجات ایران شامل رقابتی کردن اقتصاد با هدف گسترش صادرات مبارزه با قاچاق و فساد و ساماندهی بانک‌ها و موسسات اعتباری در داخل و خارج کشور است.
مثلث نجات اقتصاد ایران

به گزارش ایسنا، محمدمهدی بهکیش در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی و نمایندگان موسسه پرایس پاترهاوس کوپرز با اشاره به اینکه باید سیستم قیمت گذاری و مقررات دست و پا گیر پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود گفت: ایران سال‌های سخت تحریم را سپری کرد و این اتفاق اکنون در اقتصاد ایران رخ داده است.

وی افزود: در مورد قاچاق با کمک یکی از دانشگاه‌ها و البته اتاق بازرگانی تهران، پروژه‌ای شروع شده که یکسال دیگر، محصولی حاصل می شود که می‌تواند بنگاه ها را رتبه بندی کرده و وضعیت فساد آنها را مشخص کند.

بهکیش عنوان کرد: مدل این طرح با محوریت اتاق بازرگانی تهران، در حال تهیه است به این معنا که تمام چربی‌هایی که در سیستم تعبیه شده، باید خارج شود تا اقتصاد رقابتی شود، در این صورت می‌توان کالاهای صادراتی تولید کرد و در سطح بین المللی، وارد رقابت شد.

این استاد اقتصاد ادامه داد: اکنون مصرف ما به سال ۱۳۸۱ بازگشته و بسیار کم شده است. این در حالی است که خریدهای دولتی نیز به سال ۱۳۸۶ برگشته و ضمن اینکه سرمایه گذاری و صادرات نیز به شدت کاهش یافته است

وی افزود: برای حرکت به جلو نباید منتظر این باشیم که دولت تنها وارد عمل شود، بلکه تک تک افراد وارد عمل شده و بنگاهداران چربی‌های رانت را از سیستم خود خارج کنند. در این حالت اقتصاد رقابتی می‌شود.

 بهکیش افزود: ضمن اینکه قیمتگذاری باید برداشته شود تا هزینه ها کاهش یابد، البته مقرراتی هم دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است که باید اصلاح شود، اما اتاق های بازرگانی نیز باید کمک کنند.

وی ادامه داد: متاسفم که هنوز وزیر صنعت جدید وارد گود نشده و جوهر حکمش امضا نشده، لابی‌های قدرتمندی دور او را گرفته‌اند که اولین مصوبه و حرفش این است که تعرفه‌ها را برای ۴ سال ثابت نگاه دارد، در حالیکه برخی از تعرفه‌ها اکنون ۱۰۰ درصد است و این تعرفه یعنی اینکه ما نمی‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم، پس باید پیگیری کرد که چه لابی‌های قدرتمندی دور او را گرفته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید