تأخیر مجدد درساخت خط آهن قزوین- رشت

کدخبر: ۱۸۳۵۴۰
معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ایجاد تأخیر مجدد در تکمیل خط آهن قزوین ـ رشت تا پایان آبان ماه به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.
تأخیر مجدد درساخت خط آهن قزوین- رشت

جبارعلی ذاکری در گفت وگو با مهر درباره تأخیر مجدد در تکمیل پروژه راه آهن قزوین ـ رشت گفت: اولین وعده زمانی برای تکمیل ریل گذاری این مسیر، پایان تابستان امسال بود که به دلیل برخی مشکلات تحویل این مسیر به راه آهن به مهر ماه موکول شد اما به دلایلی، زمان وعده داده شده برای اتمام این پروژه یک بار دیگر با تأخیر مواجه شده و اتمام ریل گذاری به آبان ماه منتقل می شود.

وی درباره دلایل تأخیر دوباره افتتاح خط آهن قزوین ـ رشت افزود: مشکل اصلی در اجرای عملیات ساخت و ساز، کمبود منابع مالی و وجود موانعی برای تأمین مالی پروژه بود که تهیه پول از ما زمان زیادی گرفت. مشکل بعدی ریزش های متعدد دو دستگاه تونل بود که امیدوار بودیم ایمن سازی این تونل ها تا ۱۵ شهریور ماه به پایان برسد ولی این اتفاق نیفتاد و هنوز در ایمن سازی این دو دستگاه تونل با مشکل مواجهیم و امیدواریم ایمن سازی آنها هر چه زودتر به پایان برسد.

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: سومین مشکل در راه افتتاح و بهره برداری به موقع از خط آهن قزوین ـ رشت، نبودِ ورق های فولادی پل خاص بود که با توجه به اینکه قرار بود آنها را از تولیدکننده داخلی تأمین کنیم، تنها یک شرکت این ورق ها را تولید می کرد و این یک شرکت نیز با تأخیر ورق های فولادی را تحویل می دهد؛ این موضوع سبب شد کار اتمام ساخت و ساز این پل و درنتیجه کل پروژه با کندی به پیش برود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک پیمانکار روسازی خطوط راه آهن، در حال ریل گذاری در مسیر است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان مهر ماه کار ساخت ابنیه و ساختمان های این مسیر ریلی از جمله ایستگاه ها تکمیل شود. اما اتمام ریل گذاری خط آهن قزوین ـ رشت با یک ماه تأخیر و تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد.

ذاکری درباره خط آهن ارومیه نیز خاطرنشان کرد: این مسیر در اوایل مهرماه فرآیند ریل گذاری آن به پایان خواهد رسید. در حال حاضر تنها ۱۱ کیلومتر از مسیر باقی مانده که پیمانکار در حال ریل گذاری این ۱۱ کیلومتر است و تا چند روز آینده پایان ریل گذاری را اعلام عمومی خواهیم کرد.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه تأکید کرد: در هر ساخت و ساز خطوط ریلی دو مرحله باید طی شود نخست زیرسازی و روسازی و ریل گذاری است و مرحله دوم تست ایمنی خطوط از سوی بهره بردار است. شرکت راه آهن به عنوان بهره‌بردار، کمیسیونی متشکل از کارشناسان دارد که در پایان هر ریل گذاری و تحویل خط، در حدود دو ماه با بارها سیر و حرکت قطارِ مخصوصِ بررسی ایمنی و بررسی مشکلات خط آهن، از سازنده می خواهد تا آسیب های احتمالی را برطرف کند. کما اینکه از زمان پایان ریل گذاری خط آهن تهران ـ همدان، حدود دو ماه طول کشید تا این خط به بهره برداری رسید. همچنین خط آهن ملایر ـ کرمانشاه نیز ماه گذشته ریل گذاری آن به پایان رسیده بود اما کمیسیون بررسی ایمنی خط در حال تردد با قطار ویژه بررسی بر روی این خط آهن است تا موانع افزایش سرعت سیر قطارها را برطرف کند.

وی افزود: راه آهن ارومیه نیز به همین ترتیب بوده و پس از اتمام ریل گذاری، فرآیند چک کردن خطوط برای سیر ایمن و تأمین سرعت لازم برای تردد قطارها و نهایی کردن الزامات شرکت راه آهن از سوی کمیسیونِ بررسی خطوط آهن در یک بازه دو ماهه انجام شده و سپس به بهره برداری می رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید