اعطای تسهیلات رونق تولید، شتاب می گیرد

کدخبر: ۱۸۳۶۰۳
جلسه ای به منظور هم اندیشی و سرعت بخشیدن به تخصیص 50 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید در سال جاری با توجه به تجربه موفق سال گذشته با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
اعطای تسهیلات رونق تولید، شتاب می گیرد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بانک مرکزی در جلسه ای که عصر دوشنبه در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد رئیس بانک مرکزی درجمع مدیران عامل بانک ها و اعضای هیات مدیره آنها با اشاره به مباحثی درخصوص تسریع در روند پرداخت تسهیلات گفت: پرداخت تسهیلات با توجه به بررسی کارشناسی بانک، روشی منطقی است و هدف این است که اقدام شبکه بانکی منجر به استفاده از ظرفیت کامل واحد تولیدی شود.

سیف با تاکید بر اینکه اختیار تخصیص منابع به بنگاه های کوچک و متوسط قاعدتا در صلاحیت کمیته های استانی است، افزود: با توجه به سقف منابع اعطایی برای هرکدام از بنگاه های کوچک و متوسط، کمیته اعتباری منطقه باید این ارقام را بررسی و تصویب کنند.

رییس شورای پول و اعتبار اظهارکرد: ضرورت دارد مشتریان از طریق کارگروه یا بانک اصلی خود معرفی شوند تا بر این اساس فرآیند اعطای تسهیلات به آنها به دلیل شناخت کافی در بانک تسهیل شود.

سیف با بیان اینکه در طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، موضوع اشتغال نیز مورد توجه قرار دارد تصریح کرد: با توجه به اهمیت فعالیت این بنگاه ها، بحث محدودیت منابع در استان ها باید از طریق ادارات مرکزی تامین شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برآورد میزان تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به بخش های اقتصادی در طول سال 1396 گفت: براساس پیش بینی ما در سال جاری، شبکه بانکی می تواند بالغ بر 671 هزارمیلیارد تومان تسهیلات اعطا کند ،این در حالی است که در سال گذشته این میزان 548 هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس شورای پول واعتبار درخصوص عملکرد شبکه بانکی در اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط در سال گذشته خاطرنشان شد: در سال 1395 بیش از 16 هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات برای 24 هزار و 232 واحد تخصیص پیدا کرد.

رییس کل بانک مرکزی ضمن تشکر از آقایان شریعتمداری و ربیعی وزیران صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خاطر نگاه واقع بینانه نسبت به مسائل نظام بانکی و حمایت های ایشان، اظهارکرد: ایشان همواره حامی نظام بانکی بوده اند. در این مسیر دولت در تلاش است اتکای بودجه به منابع بانکی را به حداقل ممکن برساند و این موضوع امروز در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1397 بحث و بررسی شد.

سیف یکی از وظایف کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید را جلوگیری از هدر رفت منابع بانکی دانست و یاد آور شد: بانک ها در کشور به عنوان نهادهای تامین کننده تسهیلات برای رونق تولید تلاش می کنند. بنابراین کارگروه ها باید به دقت متقاضیان را مورد بررسی قرار داده و به بانک ها معرفی کنند. همچنین در وصول مطالبات بانک ها مساعدت لازم را به عمل آورند.

سیف خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسه، زمینه ای برای هماهنگی بیشتر بین شبکه بانکی و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

**شبکه بانکی حامی تولید است

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با قدردانی از حمایت های مداوم نظام بانکی از تولید در کشور گفت: در سال 1395 بالغ بر 230 هزار میلیارد تومان منابع توسط نظام بانکی برای بخش های صنایع، معادن و بازرگانی تزریق شده است.

محمد شریعتمداری خاطرنشان کرد: نظام بانکی در حال حاضر با محدودیت هایی روبه روست اما انتظار ما این است که در طرح حمایت از رونق اقتصادی مانند سال گذشته، ما را یاری کند تا بتوانیم عملکرد مثبت در طول شش ماهه دوم سال داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تزریق 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی برای نوسازی خطوط تولیدی بنگاه های کوچک و متوسط، تحولی در تکنولوژی تولید ایجاد شود.

85

**85 درصد اشتغال کشور در بنگاه های کوچک و متوسط است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه آینده اشتغال ایران در بنگاه های کوچک و متوسط است، گفت: براساس مطالعات کارشناسان ما در وزارتخانه 85 درصد اشتغال کشور در بنگاه های کوچک و متوسوط است. ضمن آنکه 96 درصد بنگاه های تولیدی کشور زیر 10 نفر پرسنل دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای دنیا به سمت بنگاه های کوچک و متوسط گرایش بیشتری یافته اند، افزود: اقدام نظام بانکی در این زمینه می تواند منشا تحول شود و نتایج پرباری را به بار آورد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در سال جاری با هدف استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور مقرر شده است تأمین سرمایه در گردش موردنیاز تعداد 10 هزار بنگاه‌ اقتصادی، تأمین تسهیلات مورد نیاز تعداد 6 هزار طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد و تأمین مالی موردنیاز برای بازسازی و نوسازی تعداد 5 هزار واحد اقتصادی از محل منابع داخلی در اولویت شبکه بانکی کشور قرار گیرد.

پیش‌بینی می‌شود این اهداف با تخصیص حدود 300 هزارمیلیارد ریال تسهیلات در سال جاری تحقق یابد که از این میان باید مجموعاً 200 هزارمیلیارد ریال برای سرمایه ‌در گردش و تامین مالی طرح‌های نیمه تمام و 100 هزارمیلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی واحدهای اقتصادی که از توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم برخوردار هستند، تخصیص یابد.

همچنین نظام بانکی در سال جاری 20 هزار میلیاردتومان نیز برای ایجاد اشتغال در اقصی نقاط کشور در نظر گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید