افزایش اندک قیمت نفت پس از سکوت اوپک در مورد توافق کاهش تولید

کدخبر: ۱۸۳۹۳۹
خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، پس از آنکه نشست اوپک بدون نتیجه پایان یافت و اعضای این کارتل نفتی نتوانستند در مورد تمدید توافق کاهش تولید یا کاهش بیشتر سطح تولید به اجماع برسند، قیمت نفت روز گذشته (جمعه) اندکی بالا رفت.
افزایش اندک قیمت نفت پس از سکوت اوپک در مورد توافق کاهش تولید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از رویترز، قیمت های آتی نفت دیروز در بازار نایمکس نیویورک بین اندکی افزایش تا اندکی کاهش تغییر کرد و در پایان معاملات 0.2 درصد نسبت به روز پیش از آن افزایش یافت.

پس از پایان نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه گفت: اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک هم پیمان آن برای تصمیم گیری در مورد تمدید توافق کاهش تولید دستکم تا ماه ژانویه (دی-بهمن) منتظر می مانند.

«عصام المزروق» وزیر نفت کویت نیز پس از پایان کار نشست یاد شده، گفت: فرآیند کاهش تولید نفت تا کنون خوب کار کرده است.

«مایکل لینچ» رییس موسسه انرژی استراتژیک و تحقیقات اقتصادی وینچستر ماساچوست آمریکا گفت: احساس مردم نیز مانند بازار در حال تعدیل است.

وی افزود: در خارج از اوپک اوضاع آرام است و این روزها آرامش چیز خوبی است.

قیمت آتی نفت خام غرب تگزاس در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس آمریکا 11 سنت نسبت به روز پیش از آن بالا رفت و به 50 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید. قیمت های نفت خام هفته گذشته به طور متوسط 1.5 درصد در مقایسه با هفته پیش از آن افزایش پیدا کردند.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات دیروز بازار لندن با 43 سنت افزایش نسبت به روز پیش از آن به قیمت 56 دلار و 86 سنت معامله شد.

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید