خسارات احتمالی تجار ایرانی از قطع صادرات به اقلیم کردستان عراق جبران می شود

کدخبر: ۱۸۴۸۱۶
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ضمن اعلام اینکه تجار ایرانی که به صورت رسمی به اقلیم کردستان صادرات داشتند نگران باشند، چون صندوق ضمانت صادرات خسارات احتمالی را جبران می کند، گفت: اکنون ۵۰۰ کامیون از فرآورده‌های نفتی در مرز مانده‌اند که باید اجازه عبور به کامیون‌های بارگیری شده قبل از این تصمیم داده شود. البته در حال حاضر فقط مرز بانه بسته است و سایر مرزها و گمرکات باز هستند.
خسارات احتمالی تجار ایرانی از قطع صادرات به اقلیم کردستان عراق جبران می شود

به گزارش ایسنا، حمید حسینی امروز (دوشنبه) در نشست رفراندوم کردستان عراق و تاثیر آن بر روابط اقتصادی و سیاسی با ایران گفت: ما به دنبال توسعه روابط اقتصادی هستیم و اصرار داریم که در این جریان روابط اقتصادی کمترین آسیب را ببیند.

وی افزود: تصمیم گیری درباره این قضیه در اتاق مشترک کار ساده‌ای نیست. انتظار داریم شورای عالی امنیت ملی با دیدن همه جوانب امر تصمیم بگیرد و تحریم و بستن مرزها آخرین مرحله باشد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: وقتی الگوی برجام را داریم می توانیم با همین الگو در منطقه فعال باشیم و مشکل را بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق حل کنیم. این انتظار وجود دارد که ایران با گفت و گو در این جریان پادرمیانی کند.

حسینی افزود: همه فکر می کردند رفراندوم لغو می شود به هر حال رفراندوم چه قانونی و چه غیر قانونی برگزار شد و اکنون مسئله برای ما اجرای رفراندوم است. اکنون باید دید که چکار می توان کرد که اقلیم کردستان از عراق جدا نشود.

وی اظهار کرد: کردهای ما تحت تاثیر کردهای عراق نیستند و خودشان را جزو ایران می دانند. ما در این قضیه نباید جلوتر از دولت مرکزی عراق حرکت کنیم. دولت عراق روابطش را با اقلیم قطع نکرده و ما هم نباید پیش‌دستی و تندروی کنیم.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: اکنون ۵۰۰ کامیون از فرآورده های نفتی لب مرز مانده که باید اجازه داده شود کامیون هایی که قبل از این تصمیم بارگیری شده اند از مرز عبور کنند. در حال حاضر هم فقط مرز بانه بسته است و سایر مرزها و گمرکات باز هستند.

حسینی ضمن ارائه‌ ارقامی از تجارت ایران با عراق گفت: در شش ماه اول امسال صادرات به عراق سه میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار بوده است و همانند گذشته ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم. عددها نشان می دهد چیزی در حدود یک سوم صادرات ما به عراق به اقلیم کردستان است. یعنی در سال حدود دو میلیارد دلار. این رقم معادل صادرات ما به آسیای میانه است و در این سال ها عده ای از ایرانیان در آنجا سرمایه گذاری کرده اند. باید تلاش کنیم از طریق گفت و گو مشکل را حل کنیم، چرا که قطعا این تصمیم درستی نبوده است.

وی افزود: فعلا هیچ کس حاضر نشده است از رفراندوم کردستان حمایت کند و همه از یکپارچگی عراق حمایت کرده‌اند. روزانه کامیون های زیادی از کردستان عراق به ایران می آید و حجم روابط برای مناطق مرزی ما از جمله کردستان و کرمانشاه اهمیت دارد و باید بر اساس مصلحت خودمان و کردستان عمل کنیم. در حال حاضر هم مشغول رصد کردن هستیم و فعلا مشکلی در مرزها وجود ندارد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: دولت عراق هم باید همراهی کند و سهمی را که عادلانه است به کردها بدهد تا فشارهای مالی که روی کردستان وجود دارد برطرف شود. کردستان عراق حدود ۸۰ میلیارد دلار بدهی دارد که این خود می تواند عامل انشقاق شود. ما قطعا می توانیم با پا در میانی منافع خودمان و منافع کردها را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: تجاری که به صورت رسمی به اقلیم کردستان صادرات داشتند نباید نگران باشند، چون صندوق ضمانت صادرات هر خسارتی که اتفاق بیفتد را جبران خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید