جولان ایرلاین‌های خارجی در بازار اربعین ادامه دارد

کدخبر: ۱۸۶۴۹۳
با وجود آنکه سازمان هواپیمایی با همکاری شرکت‌های ایرانی برای سفرهای اربعین امسال نیز نرخ مصوبی مانند سال‌های گذشته تعیین کرده، اما به نظر می‌رسد حضور ایرلاین‌های خارجی در این بازار برایشان سودی قابل توجه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته هزینه بلیت رفت و برگشت در مسیر تهران به نجف و بغداد برای هر نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بین مشهد و نجف و بغداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. بلیت‌های یک نفره از مبدا تهران نیز به دو شهر اصلی عراق نرخی ۶۰۰ هزار تومانی خواهد داشت.

با وجود آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده حدفاصل ۱۳ تا ۲۲ آبان‌ماه که به ایام برگزاری اربعین مربوط می‌شود هیچ شرکتی اجازه فروش قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب را نخواهد داشت، اما حضور شرکت‌های خارجی در این فضا برای‌شان امکانات قابل توجهی به وجود آورده است.

پیگیری خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد با وجود آنکه هنوز برخی از پروازهای ایرانی در ایام اربعین به سمت نجف و بغداد جای خالی داشته و با نرخ مصوب حتی پایین‌تر از عدد سقف مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری فروخته می‌شود، اما ایرلاین‌های خارجی نیز با در نظر گرفتن پروازهایی که حداقل یک توقف در آنها وجود دارد، نرخ پروازهایی را اعلام کردند که از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز شده و حتی به بیش از شش میلیون تومان می‌رسد.

ترکیش ایرلاین پروازهای خود را که با یک توقف در یکی از شهرهای ترکیه انجام می‌شود با نرخ حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان برای هر نفر رفت در نظر گرفته است. شرکت‌های قطر ایرویز و فلای امارات نیز در این حوزه فعال شده و بلیت‌های شبیه به آن را عرضه می‌کند، اما نکته جالب توجه برنامه پروازی خاصی است که این شرکت‌ها با همکاری یکدیگر در نظر گرفتند که قیمت آنها را به شکلی قابل توجه افزایش می‌دهد.

طبق اطلاعات ارائه شده یکی از پروازهای ترکیش ایرلاینز روز ۱۷ ابان ماه (یک روز مانده به اربعین) از مبدا تهران مسافران را به استانبول منتقل می‌کند سپس مسافران بعد از یک توقف از استانبول به دوبی می‌روند که این فرآیند از سوی شرکت هواپیمایی امارات انجام می‌شود و سرانجام از دوبی با پرواز فلای دوبی به مقصد نجف حرکت خواهند کرد. این برنامه پروازی که طول آن بیش از ۳۱ ساعت تخمین زده شده برای هر نفر هزینه‌ای شش میلیون و ۳۷۰ هزار تومانی خواهد داشت.

هرچند این قیمت‌ها در شرایط فعلی بازار ایران اقبال چندانی ندارد، اما برنامه ریزی آن برای ساعات منتهی به مراسم اربعین این امکان را به وجود آورده که ظرفیت‌شان در لحاظ آخر از سوی مسافران ایرانی پر شود، موضوعی که می‌تواند برای ایرلاین‌های ایرانی ضرر ایجاد کند زیرا آنها در طول این ایام مجبور بودند نرخ بلیت‌های خود را براساس قیمت‌های مصوب تعیین کنند و با این رقم‌ها سود اصلی از آن شرکت‌های هواپیمایی خارجی خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید