بانک های ایرانی آماده آغاز همکاری با پاکستان هستند

کدخبر: ۱۸۶۵۱۲
مدیرکل بین الملل بانک مرکزی از آمادگی این نهاد و بانک های ایرانی برای اجرای قرارداد بانکی با پاکستان خبر داد و گفت: اسامی تمام بانک های ایرانی فعال در بازار بین بانکی به بانک مرکزی پاکستان ارسال شده و منتظر اعلام اسامی از سوی طرف مقابل هستیم.
بانک های ایرانی آماده آغاز همکاری با پاکستان هستند

«حسین یعقوبی میاب» روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه در 24 فروردین ماه سال جاری، قرارداد «ترتیبات بانکی و پرداخت ها» بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی پاکستان منعقد شد، اظهار داشت: براساس ماده یک این قرارداد، طرفین موظف شدند در اسرع وقت، فهرستی از بانک های دو کشور را که در این چارچوب با استفاده از ارزهای ملی دو کشور به ایجاد روابط کارگزاری اقدام می کنند، برای یکدیگر ارسال کنند.

این مقام مسئول بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فهرست کاملی از تمام بانک‌های عضو بازار بین بانکی ایران را به طرف پاکستانی ارائه کرد و در واقع تمام این بانک ها می توانند در چارچوب این قرارداد، به ایجاد روابط با بانک های پاکستانی اقدام کنند اما متاسفانه تا این لحظه هیچ فهرستی از بانک های پاکستانی برای بانک مرکزی ایران ارسال نشده است.

مدیرکل بین الملل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور پیگیری بانک مرکزی ایران قرار دارد و مکاتبات متعددی در این خصوص انجام شده است. آخرین مکاتبه نیز در هفته گذشته با آقای «محمد علی» معاون بانک مرکزی پاکستان بوده و ایشان در پاسخ اظهار کردند که به زودی این لیست را ارسال خواهند کرد. با این توصیف ظاهراً طرف پاکستانی در تهیه و ارسال لیست تعلل دارد.

یعقوبی با یادآوری اینکه این موضوع در نشست میان معاون اقتصادی رییس جمهوری با وزیر امور خارجه پاکستان در ماه گذشته مطرح شد و مورد تاکید طرف ایرانی قرار گرفت، اظهار داشت: آقای نهاوندیان در این جلسه درخواست اجرای مفاد این قرارداد را داشت که وزیر خارجه پاکستان، قول تسریع در اقدام را از سوی بانک مرکزی پاکستان داد؛ ما هم امیدواریم انشاءالله بعد از دریافت این فهرست از سوی طرف پاکستانی، این قرارداد را اجرایی کنیم.

به گفته مدیرکل بین الملل بانک مرکزی، با اجرای دقیق مفاد این توافقنامه، هیچگونه محدودیت و مانعی موجود پیش روی افزایش سطح مناسبات تجاری و نقل و انتقالات ارزی و تسویه مبادلات تجاری بین دو کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، روز گذشته روزنامه انگلیسی زبان «نیوز» پاکستان در خبری به نقل از مقام های دولتی این کشور که نامی از آنها برده نشد، ادعا کرد: اجرای قرارداد «ترتیبات بانکی و پرداخت ها» که به امضای مسئولان دو کشور رسیده، در انتظار تصمیم گیری مسئولن بلندپایه بانک مرکزی ایران است تا با صدور دستور العمل هایی شرایط اجرای کار را فراهم کنند.

ایران و پاکستان فروردین ماه سال گذشته نخستین یادداشت تفاهم همکاری های بانکی را بین دو کشور به امضا رساندند که در آن ایجاد رابطه بانکی و افتتاح حساب های متقابل به ارزهای مختلف بین بانک های مرکزی دو کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای همکاری های متقابل بانک ها با هدف تسهیل مراودات تجاری از طریق ارائه انواع خدمات بانکی و همچنین استفاده از سیستم ها و ابزارهای پرداخت توسط شهروندان دو کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

از دیگر دستاوردها این تفاهمنامه نیز می توان به اعطای مجوز تاسیس شعبه برای «بانک ملی ایران» و همچنین «حبیب بانک پاکستان» به ترتیب در پاکستان و ایران اشاره کرد.

در توافقات صورت گرفته، الحاق مجدد ایران به مکانیسم «اتحادیه پایاپای آسیایی» مورد تاکید و توافق طرفین قرار گرفته است. بر این اساس تجار دو کشور خواهند توانست معاملات تجاری خود را از طریق بانک های عامل به سهولت تسویه کنند.

ایران، پاکستان، هندوستان و بنگلادش اعضای اصلی اتحادیه فوق را تشکیل می دهند.

به منظور نظارت بر اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته ای دائمی تحت عنوان «کمیته مشترک بانکی ایران و پاکستان» تشکیل شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید