دبیرکانون انبوه سازان: 2 میلیون خانوار به تعداد مستاجران اضافه شده است

کدخبر: ۱۸۶۹۸۲
دبیر کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اهمیت مسکن ملکی برای خانوارهای ایرانی، گفت: در 5 سال گذشته تعداد مستاجران کشور حدود 2 میلیون خانوار افزایش یافته است.
دبیرکانون انبوه سازان: 2 میلیون خانوار به تعداد مستاجران اضافه شده است

فرشید پورحاجت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هم اکنون هفت میلیون خانوار در کشور در واحدهای استیجاری زندگی می کنند و سالیانه 80 هزار ازدواج نیز در کشور ثبت می شود.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که هم اکنون یک میلیون و 300 خانوار ایرانی در مجتمع های مسکونی به صورت استیجاری زندگی می کنند که با ارائه بسته های متنوع تامین مالی آنها باید بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به خرید خانه اقدام کنند.

دبیر کانون انبوه سازان کشور همچنین با اشاره به وضعیت بازار مسکن در کشور اظهارداشت: بازار مسکن در نیمه نخست سال جاری نسبت به 4 سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است، اما هنوز هم انتظارات ما را برآورده نکرده است.

پورحاجت افزود: از نظر فرهنگی ایرانیان دوست دارند به جای واحدهای مسکونی استیجاری همواره در مسکن ملکی خود زندگی کنند و هموطنان ما برای اجاره نشینی علاقمند نیستند.

این مقام مسئول یادآورشد: آمارها نشان می دهد که بیش از 2 میلیون و 700 واحد مسکونی در کشور خالی مانده است از طرفی تقاضا برای مسکن نیز در بازار وجود دارد.

دبیر کانون انبوه سازان کشور با بیان این که در 5 سال گذشته به تعداد مستاجران کشور 2 میلیون خانوار اضافه شده است، گفت: این خانوارها به دلیل نداشتن منابع مالی کافی به جای خرید خانه مجبور به اجاره نشینی شده اند.

به گفته وی، انواع بسته منابع مالی باید برای خرید مسکن متقاضیان در نظر گرفته شود و نباید برنامه ریزی ما تنها برای سپرده گذاران صندوق پس انداز خانه یکم باشد.

پورحاجت تاکید کرد: کسانی که توانایی سپرده گذاری در بانک ها را برای دریافت تسهیلات بانکی ندارد، تکلیف آنها چیست، آنها کسانی هستند که به دنبال خانه دار شدن هستند، اما منابع مالی کافی برای خرید خانه را ندارند.

دبیر کانون انبوه سازان کشور بیان کرد: با این حال با توجه به سپرده گذاری بیشتر در صندوق پس انداز خانه یکم در بانک مسکن، اگر همین فرآیند ادامه یابد، نیمه دوم امسال شرایط مناسبی برای خرید و فروش بازار مسکن خواهد بود.

به گزارش ایرنا هفته گذشته محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: آمارها نشان می دهد که تاکنون 282 هزار نفر در صندوق پس انداز خانه یکم سپرده گذاری کرده و 50 هزار میلیارد ریال نیز در این صندوق ها سپرده گذاری شده است.

وی گفت: با وجود اهمیت مسکن برای مردم در 4 سال گذشته بانک ها در پرداخت تسهیلات خرید و یا ساخت آنچنان همکاری نکرده اند و تنها بانک مسکن در بخش تسهیلات دهی فعال بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن اظهارداشت: شاید ورود نکردن بانک ها به این بخش به علت طولانی بودن زمان بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن است و 12 سال مدت بازپرداخت آن سبب شده، شبکه بانکی کشور به آن تمایل نداشته باشد.

وی گفت: هرچند که بانک مرکزی اعلام کرده بانک ها می توانند بدون سپرده گذاری تا 600 میلیون ریال (60 میلیون تومان) تسهیلات برای خرید مسکن پرداخت کنند، اما تاکنون بانک ها در این زمینه اقدامی نکرده و فعالانه وارد این عرصه نشده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید