دلیل اهمیت انعقاد پیمان پولی با شرکای عمده تجاری

کدخبر: ۱۸۷۰۶۸
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انعقاد پیمان پولی دوجانبه با عراق و ترکیه با توجه به حجم تجارتی که با این کشورها داریم از اولویت‌های کشور است
دلیل اهمیت انعقاد پیمان پولی با شرکای عمده تجاری

به گزارش ایرنا، همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به آنکارا، رییسان کل بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بیست و هفتم مهرماه، سند نهایی سوآپ دوجانبه ریال- لیر را امضا کردند.

بر این اساس، 2طرف اعتباری به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال ایران را که در اختیار بانک های عامل 2کشور است، به یکدیگر تخصیص دادند که برای گشایش اعتبارات اسنادی به نفع بازرگانان 2 کشور با سررسید پرداخت یکساله استفاده شود.

براساس این موافقتنامه که با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی برای «تامین مالی تجارت» و «سرمایه گذاری مستقیم» 2کشور انجام شده است، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت که به کاهش هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای بازرگانان هر 2طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر می شود.

در همین پیوند، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: توافقی که با طرف ترک در این زمینه حاصل شده است می‌تواند آثار خوب و مناسبی را برای کشور ما به‌همراه داشته باشد.

به گزارش شنبه تارنمای خانه ملت، «علی‌اکبر کریمی» افزود: با عنایت به اینکه محدودیت‌هایی در تعاملات پولی و ارزی بین‌المللی برای کشور ایجاد شده است، باید ساز و کارهای دوجانبه در نظام بانکی بین‌المللی با کشورهایی که حجم بالایی تجارت داریم تدوین شود.

کریمی بر انعقاد موافقتنامه دو جانبه پولی با کشورهای مانند ترکیه، عراق، روسیه، چین و در صورت پذیرش امارات تاکید و اضافه کرد: یکی از عواملی که برای واردکنندگان و صادرکنندگان هزینه ایجاد می‌کند، بحث هزینه نقل‌ وانتقال ارز است. زمانی‌که پیمان دوجانبه‌ای باشد و بانک‌ها مبادلات را با پول ملی 2کشور ساماندهی کنند هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: با پدیده سلطه دلار بر بازارهای بین‌المللی روبروییم؛ هرچند شاهد تضعیف سالانه آن با توجه به ظهور اقتصادهای دیگر در کنار اقتصاد آمریکا و تقویت ارزهای غیر از دلار هستیم.

وی اضافه کرد: ما نیز می‌توانیم با انعقاد پیمان‌های دوجانبه در تضعیف نقش دلار در مبادلات جهانی نقش داشته باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک