جزئیات حذف ارز مبادله ای ایرلاین ها

کدخبر: ۱۸۷۲۴۵
با بازنگری در مجموعه مقررات ارزی و در راستای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به زودی اختصاص ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها متوقف خواهد شد. دستورالعمل مربوطه احتمالا تا اواخر هفته جاری ابلاغ و لازم‌الاجرا خواهد بود.
جزئیات حذف ارز مبادله ای ایرلاین ها

به گزارش ایسنا از چندی پیش بانک مرکزی بازنگری در مجموعه مقررات ارزی را در دستور کار خود قرار داد و طی تغییراتی اختصاص ارز مبادله‌ای به برخی از بخش‌ها را متوقف کرده است؛ چراکه به هر صورت به‌منظور اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به‌طور مشخص دیگر ارز مبادله‌ای مفهومی نداشته و تمامی بخش‌ها مشمول ارز با نرخ بازار آزاد خواهند شد، مگر آنکه در زمان یکسان‌سازی نرخ ارز تصمیم بر این باشد که با ایجاد سازوکارهایی به برخی بخش‌های خاص از جمله درمانی، اختصاص ارز با نرخی متفاوت  پرداخت شود که البته در این باره نیز هیچ تصمیمی تاکنون اعلام نشده است.

بر این اساس بعد از آنکه در شهریورماه امسال ارز مسافرتی حذف شد و دیگر پرداخت ۲۰۰ دلار برای زائران و ۳۰۰ دلار برای سایر مسافران کنار گذاشته شد به زودی اختصاص ارز به شرکت‌های هواپیمایی نیز متوقف می‌شود.بند (۱۵) مجموعه مقررات ارزی به فروش ارز بابت هزینه‌های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمات خارجی و حق بیمه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اختصاص دارد. بر این اساس تاکنون فروش و نقل و انتقال ارز بابت این هزینه‌ها پس از اخذ تعهد از مدیرعامل و مدیر امور مالی شرکت هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیردولتی مبنی‌بر ارائه‌ صورت‌ حساب‌های مربوطه ظرف ۶ ماه به نرخ مبادله‌ای بلامانع بوده است و ظاهرا سقف خاصی برای آن تعیین نشده بود. همچنین فروش و انتقال ارز بابت حق بیمه هواپیما به این شرکت‌ها نیز در مقابل ارائه صورتحساب شرکت بیمه به نرخ مبادله‌ای انجام می‌شد.

اما با تغییراتی که در مجموعه مقررات ارزی انجام شده دیگر این بند از آن قابلیت اجرا نداشته و پرداخت ارز مبادله‌ای به شرکت‌های هواپیمایی متوقف می‌شود، البته هنوز دستورالعمل مربوطه ابلاغ نشده و اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که به زودی تا آخر هفته جاری یا احتمالا هفته آینده این دستورالعمل ابلاغ می‌شود.

این در حالی است که اختصاص ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها از اواخر سال ۱۳۹۱ و اوایل ۱۳۹۲ بود که در دستور کار قرار گرفت؛ چراکه در آن زمان با توجه به نوسانات شدیدی که در بازار ارز رخ داد و هزینه‌های این شرکت‌ها به‌طور قابل توجهی بالا رفت در نهایت حتی افزایش نرخ بلیت‌ها هم نتوانست پاسخگوی هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ ارز بوده و تصمیم بر این شد که با دستور احمدی‌نژاد – رئیس‌جمهوری دولت دهم – پرداخت ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها انجام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید