خوب و بد ورود شرکت های جدید به بورس

کدخبر: ۱۸۷۲۶۳
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گاهی شرکت های عرضه شده در بازار سرمایه، بالاتر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده اند، گفت: ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه می تواند به افزایش عمق بازار کمک کند، اما همگام با آن نیاز به نظارت هر چه بیشتر در پذیرش شرکت هاست.
خوب و بد ورود شرکت های جدید به بورس

به گزارش ایرنا، مدتی است که روند ورود شرکت ها به بازار سرمایه به اوج خود رسیده است و از ابتدای سال تا به امروز شاهد ورود 10 شرکت به بازار سرمایه بودیم.

نخستین عرضه اولیه در تیر ماه سال 96 و با ورود شرکت «به پرداخت» ملت با سرمایه 950 میلیارد ریال به بازار سرمایه بوده و آخرین شرکت که تا به حال عرضه شده، شرکت «فولاد کاوه جنوب کیش» با سرمایه هفت هزار میلیارد ریالی است.

کارشناسان درباره روند اجرای عرضه های اولیه، دیدگاه هایی را مطرح می کنند، در نگاه اغلب کارشناسان، اگرچه عرضه های اولیه می تواند باعث جذب سهامداران جدید و عمق بخشیدن به بازار سرمایه شود، اما نگرانی هایی نسبت به گرانفروشی در عرضه های اولیه وجود دارد.

به نظر فعالان بازار سرمایه و کارشناسان، برخی از شرکت های جدید در هنگام عرضه اولیه و ورود به بورس، به قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی، قیمت گذاری شده اند.

حمیدرضا مهرآور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره عرضه های اولیه شرکت های جدید در بازار سرمایه، گفت: به طور کلی معمولا معیارهای سنجش عمق بازار سرمایه مبنی بر تعداد سرمایه گذاران فعال و از طرفی تعداد شرکت های عرضه شده در بازار سرمایه است، به همین دلیل ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه می تواند عمق و کارایی بازار را افزایش دهد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان اضافه کرد: از سوی دیگر هر چقدر شرایط ورود شرکت ها به بازار سرمایه تسهیل شود، به همان اندازه، عمق بازار نیز نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه به خودی خود یک مزیت مناسب به حساب می آید، ادامه داد: ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه می تواند یک محرک برای ورود سرمایه گذاران جدید نیز باشد، زیرا عمده شرکت هایی که عرضه می شوند سود خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه دارند و همین عامل هم موجب می شود هر بار افراد بیشتری اقدام به دریافت کد بورسی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: همین عامل هم رفته رفته، موجب افزایش تعداد سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه می شود که می تواند به افزایش عمق بازار کمک کند.

وی گفت: در سال 96 در عرضه اولیه «به پرداخت ملت» 67 هزار کد معاملاتی اقدام به خرید عرضه اولیه کرده اند که این تعداد در عرضه اولیه فولاد کاوه به 150 هزار کد معاملاتی رسیده که نشان از افزایش چشمگیر خریداران است.

مهرآور درباره رشد خریداران در عرضه های اولیه، خاطر نشان کرد: دلیل افزایش خریداران، یا فعال شدن کدهای معاملاتی قدیم به دلیل عرضه های اولیه بوده است و یا این که کدهای معاملاتی جدید وارد شده اند که گزینه دوم بسیار محتمل تر است.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این است که عرضه های اولیه در چه زمانی کارایی دارند و می‌‎تواند برای بازار و سرمایه گذاران مفید باشد، گفت: عرضه های اولیه در شرایطی مناسب هستند که بازار در شرایط صعودی بوده و ترس از رشد حبابی قیمت در بازار وجود داشته باشد در این هنگام عرضه شرکت های جدید می‌تواند نقدینگی سرگردانی را که در بازار وجود دارد به سمت خود جذب کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته عرضه اولیه در شرایطی که بازار در تعادل نسبی باشد نیز کارایی را دارد اما در بازاری که از کمبود نقدینگی رنج می برد و ارزش معاملات در آن پایین است کارایی خاصی ندارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان اضافه کرد: اکنون، شرایط عرضه اولیه در بازار سرمایه ایران نیز توجیه ندارد زیرا با وجود ارزش معاملات پایین، سهامدار عمده به هنگام عرضه سهم، بخش زیادی از نقدینگی را از بازار خارج می کند.

مهرآور ادامه داد: از طرف دیگر بحث ارزش گذاری شرکت ها در بدو ورود به بازار سرمایه نیز از عوامل مهم اقبال سرمایه گذاران به سهم است.

وی بیان داشت: به طور معمول شرکت ها در بدو ورود به بازار سرمایه به دلیل ایجاد جذابیت قیمتی برای سرمایه گذاران باید زیر ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شوند اما گاهی مشاهده شده که شرکت های عرضه شده، بالاتر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده و تنها به دلیل اینکه بحث کسب بازدهی در ذهن سرمایه گذاران در عرضه های اولیه وجود دارد، اقدام به خرید آن می کنند که این دلیلی برای مناسب بودن قیمت نیست.

مهرآور خاطر نشان کرد: در پذیرش شرکت هایی که قصد ورود به بازار سرمایه دارند نیز باید حساسیت لازم توسط مقام مسئول وجود داشته باشد و حتی الامکان شرکت هایی وارد این بازار شوند که دارای پیشینه مناسبی به لحاظ عملیاتی باشند و همخوانی کاملی بین عملیات شرکت در دوره های گذشته و آخرین دوره مالی شرکت وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به موارد عنوان شده ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه می تواند به افزایش عمق بازار کمک کند ولی همگام با آن نیاز به نظارت هر چه بیشتر در پذیرش شرکت ها هم به طور حتم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید