مرغ‌های بی‌مشتری روی دست صاحبانشان ماند

کدخبر: ۱۸۷۲۶۵
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران از کاهش قیمت مرغ خبر داد و گفت: در پی افزایش تولید و کاهش مصرف در فصل پاییز، مرغ‌ها بدون مشتری در مرغداری‌ها مانده‌اند.
مرغ‌های بی‌مشتری روی دست صاحبانشان ماند

‌حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تولیدکنندگان بعد از ۴۵ روز زحمت در واحدهای مرغداری، نه اختیار لازم برای فروش مرغ‌های تولیدی دارند و نه نقشی در تعیین قیمت آن دارند.

وی افزود: در دو هفته گذشته باز هم بازار از مرغ انباشته شده است. مرغ‌هایی که در واحدهای مرغداری مانده و خریدار ندارد و قیمت‌ هر روز کاهش می‌یابد.

اسدالله نژاد گفت:‌ شرکت پشتیبانی امور دام بنا به وظیفه ذاتی خود به تمامی استانها دستورالعمل خرید و ذخیره سازی مرغ را ابلاغ کرد اما این دستورالعمل همواره اعتراض مرغداران را در پی دارد.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران ضمن انتقاد شدید از عملکرد معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ریزی و ساماندهی صنعت مرغداری کشور گفت: آسیب های وارده بر صنعت متوجه این معاونت است، چرا که به‌ عنوان متولی تولید و تنظیم بازار سند چشم انداز برای صنعت نداشته و طرح و برنامه فنی و کارشناسی هم برای برون رفت از وضع موجود ندارند و با آزمون و خطا به دنبال مدیریت صنعت هستند.

وی صدور بی‌رویه مجوز برای واحدهای مرغداری بدون تعیین بازار مصرف برای آن و سرازیر کردن حجم وسیعی از اعتبارات ملی برای این کار و بر هم زدن تعادل بین عرضه و تقاضا و درگیر کردن بانک‌ها و مرغداران با این بحران را از اشتباهات استراتژیک وزارت جهاد تلقی و افزود: برای رفع این بحران مدیریت تولید مدنظر و اجرایی شد که در نهایت کاهش تولید جوجه مدنظر قرار گرفت.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: با توجه به افزایش بی رویه قیمت جوجه، وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل گرانی جوجه ساده ترین راه را انتخاب کرد و افزایش سن حذف گله مادر و به تبع آن افزایش تولید جوجه و حتی دستور واردات تخم مرغ نطفه دار را در دستور کار قرار داد. در حالیکه کاهش شدید مصرف مرغ در پاییز و افت سنتی قیمت قابل پیش بینی بود.

نائب رئیس هیئت مدیر کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با گلایه از مصوبات حاکمیتی که توسط سایر اجزا حاکمیتی اجرا نمی‌شود، گفت: در حالی که از سوی تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ ۷۲۰۰  تا ۷۸۰۰ تومان اعلام شده و وظیفه ذاتی شرکت پشتیبانی امور دام وزرات جهادکشاورزی حمایت از تولیدات است این شرکت با قراردادی عجیب مرغ منجمد شیرین پک را به ازای هر کیلوگرم ۶۸۰۰ تومان خریداری می‌کند. در حالیکه هزینه انجماد و بسته بندی حدود ۳۰۰ تومان از مرغ گرم بیشتر است و در اصل خرید شرکت پشتیبانی ۷۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازار است و این یعنی جفا در حق تولیدکنندگانی که مرغ های مازاد آنان در سالن ها مانده و چاره ای جز فروش به هرقیمتی ندارند.  

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گیلان با اشاره به اینکه همواره با شروع خرید و ذخیره‌سازی شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ به شدت کاهش و قیمت نهاده افزایش می‌یابد، آن را یک معما و سوال بزرگ برای تولید کنندگان برشمرد و افزود: درحال حاضر کنترل تولید جوجه وبه تبع آن مرغ و نظارت برقیمت جوجه و نهاده، آسان ترین راه برای مدیریت تولید است.

وی در پایان کمک دستگاه‌های مسئول برای قطع دست دلالان و واسطه ها در تعیین قیمت مرغ و جوجه و واگذاری امور به تشکل ها را خواستار شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید