برقی کردن راه آهن تهران-مشهد نیازمند دو میلیارد دلار سرمایه است

کدخبر: ۱۸۷۳۸۵
وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران – مشهد به سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری نیاز دارد.
برقی کردن راه آهن تهران-مشهد نیازمند دو میلیارد دلار سرمایه است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در حاشیه جلسه بررسی طرح های ریلی پروژه های اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال باید ۵۱۶ کیلومتر ریل را آماده کنیم که تا به حال ۴۰۰ کیلومتر آماده شده و ۱۱۶ کیومتر باقی مانده است، گفت: اجرای پروژه ها از سرعت بالایی برخوردار بوده و سال آینده هم باید چند پروژه ریلی دیگر در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: در بخش ریل صرفا زیرساخت نیست باید ناوگان باری، مسافری و نیروی انسانی متخصص نیز تامین شود همچنین در بخش ایمنی مسیرها نیز باید اقداماتی انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مراحل بعدی پروژه های ریلی شامل توسعه ناوگان سرمایه گذاری بالایی نیاز داریم ولی اشتغالزایی زیادی بدنبال خواهد داشت.

آخوندی خاطرنشان کرد: در کنار این بحث ها بحث ارتقای فناوری را دنبال می کنیم. از همین رو دو طرح بزرگ برقی کردن راه آهن تهران – مشهد و گرمسار را نیز که او هم در دست اقدام داریم که پروژه قطار برقی تهران – مشهد دو میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. همچنین فناوری مدرن تر قطار سریع السیر تهران – قم - اصفهان که سرعت بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را شامل می‌شود در حال ساخت است.

وی افزود: اجرای این پروژه ها کل زنجیره صنعتی ساخت ریل را شامل تولید ریل، ادوات، ناوگان و سیستم های ناوبری آنهاست که با اجرای پروژه ها این صنایع نیز احیا خواهند شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در سالهای گذشته میانگین ساخت ریل در کشور سالانه ۲۰۰ کیلومتر در سال بود که در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. شرکت راه آهن نیز به میزان اجرای پروژه ریلی در شرکت ساخت، در حال ساخت خطوط دوم، سوم و چهارم است که نشان می دهد حجم کار بسیار گسترده ای در بخش ریلی جریان دارید. مجلس نیز  هنگام تدوین برنامه ششم کمک خوبی به بخش ریلی کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید