موج حرکت به سمت تولید جهانی خودروهای ارزان

کدخبر: ۱۸۷۴۵۶
عنوان خودروی ارزان به خودروهایی اطلاق می‌شود که افراد با درآمد کم هم بتوانند آن‌ها را خریداری کنند، اما این خودروها لزوما اقتصادی نیستند. خودروی اقتصادی به خودرویی گفته می‌شود که در طول عمرش بهترین بازدهی در مقایسه با هزینه خرید و نگهداری را بدهد.
موج حرکت به سمت تولید جهانی خودروهای ارزان

به گزارش اخبار خودرو ، تولید خودروهای اقتصادی یا آنچه در کشورمان به‌عنوان خودروهای ارزان شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های خودروسازان بزرگی نظیر فورد، تویوتا و فولکس‌واگن و چندین شرکت دیگر است.

خودروسازان بزرگ دنیا تقریبا هرسال به معرفی محصول اقتصادی جدیدی می‌پردازند و یا محصولات قبلی خود را به صورت کامل به‌روز‌رسانی می‌کنند. آنچه که در همه این خودروسازان مشترک است، دغدغه تولید خودروهایی است که دارای کیفیت و آپشن‌های مختلف هستند و البته قیمت مناسبی برای عموم جامعه دارند.

یک خودروی اقتصادی خودرویی است که برای خرید کم‌هزینه طراحی شده است. خودروهای اقتصادی معمولا کوچک (جمع و جور یا کامپکت)، سبک‌وزن و ارزان‌قیمت هستند.

طراحی خودروهای اقتصادی باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. بسیاری از نوآوری‌ها در طراحی خودرو درابتدا برای خودروهای اقتصادی انجام شده و با تغییرات دیگر برای خودروهای گرا‌ن‌قیمت (پریمیوم و لوکس) استفاده شده است.

حساسیت بسیار بالا برای تولید این‌گونه خودروها و همچنین حجم بسیار فراوان کاری که باید برای تولید این خودروها به کار گرفته شود، شاید سخت‌تر از طراحی و تولید خودروهای فرمول۱ باشد.

اما خودروی ارزان یا اقتصادی در جهان به چه خودرویی گفته می‌شود؟ خودرویی که با قیمت ارزان تمام شود و هزینه‌های ماهانه آن پایین باشد و همچنین مصرف سوخت کمتری نسبت به دیگر خودروها داشته باشد. المان‌های خودروی ارزان به موارد بسیاری از جمله سوخت، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین بحث بیمه و مالیات خودرو بازمی‌گردد.

در کشورمان بحث تولید و همکاری با خودروسازان جهانی برای تولید خودروهای ارزان مطرح بوده و اخبار بسیاری دراین خصوص منتشر شده است. در این رابطه خودروهای مختلفی وارد بازار شده‌اند، اما درنهایت قیمت آن‌ها همواره بیش از پیش‌بینی اولیه شده است.

به نظر می‌رسد نگاه صنعت خودرو به خودروهای اقتصادی اشتباه باشد. چراکه ممکن است حتی خودرویی با قیمت مثلا ۱۵ میلیون تومان در کشور تولید شود، اما هزینه‌ نگهداری و مصرف سوخت آن بسیار بالا باشد. پس صرف داشتن قیمت پایین برای یک خودرو دلیل بر اقتصادی بودن آن نیست.

در خصوص تعریف خودروی ارزان و اقتصادی امیرحسین‌کاکایی کارشناس صنعت خودرو به «دنیای خودرو» می‌گوید: «عنوان خودروی ارزان به خودروهایی اطلاق می‌شود که افراد با درآمد کم هم بتوانند آن‌ها را خریداری کنند، اما این خودروها لزوما اقتصادی نیستند. خودروی اقتصادی به خودرویی گفته می‌شود که در طول عمرش بهترین پاسخ را بدهد.»

وی با بیان اینکه به‌عنوان مثال تویوتا کمری وکرولا جزو اقتصادی‌ترین خودروهای دنیا هستند، اظهار می‌کند: «یعنی با قیمت پرداخت شده برای این خودروها، بالاترین کیفیت دریافت می‌شود. ضمن اینکه این‌گونه خودروها کم‌ترین هزینه را در طول عمرشان خواهند داشت.»

در همین زمینه عبدالله بابایی مدیرسابق بازاریابی و فروش ایران‌خودرو ، به «دنیای خودرو» می‌گوید: «تلقی موجود از خودروهای ارزان اشتباه است. برای داشتن خودروی ارزان باید از مواد مرغوب به‌کارگرفته شده در خودرو، کم کرد و مواد نامرغوب استفاده کرد که این کار اشتباه است. کیفیت پایین مواد به‌کار رفته در خودرو، برکیفیت نهایی خودرو تاثیرگذار خواهد بود و دیگر عنوان اقتصادی برای خودرو مناسب نیست.»

وی‌ می‌افزاید: «برای داشتن خودرویی ارزان، باید تیراژ محصول را بالا برد. یعنی ما باید دنبال خودروهایی باشیم که بتوانیم تیراژ بالایی از آن‌ها تولید کنیم. ضمن اینکه تامین منابع مالی این تیراژ بالا، باید از دوش خودروساز برداشته شود.»

در این زمینه کاکایی می‌گوید: «خودروسازان گاهی خودروی ارزانی را تولید می‌کنند که هزینه پایین قطعات یدکی آن، جبران هزینه ارزان بودن خودرو می‌شود. یعنی استراتژی سودآوری، آن‌ها را به این سمت سوق می‌دهد.»

وی در پاسخ به این پرسش که خودروهای چینی جزو خودروهای ارزان هستند یا اقتصادی، می‌گوید: «خودروهای چینی خودروهای ارزانی هستند اما اقتصادی نیستند. این خودروها زیبا و به روز محسوب می‌شوند،‌ اما معمولا با چند سال کار کردن یا باید تعویض شوند یا انقدر هزینه تعمیراتشان بالا می‌رود که انگار یک خودروی جدید خریداری شده است.»

این کارشناس صنعت خودرو همچنین معتقد است دنیا روی ارزان‌تر شدن خودرو‌ها تمرکز کرده است. وی‌ می‌گوید: «در دنیا دو طرز فکر و دو نوع طراحی وجود دارد. تفکری وجود دارد که بر اساس آن، شرکت‌هایی مانند ولوو، روی کیفیت خیلی بالا کار می‌کنند اما اکثر ‌‌ شرکت‌ها، به‌علت رفتار مصرف‌کننده، روی ارزان تمام شدن خودروها تمرکز کرده‌اند.»

وی می‌افزاید: «سلیقه مردم به این سمت رفته است که با پول کمتر خودروی زیباتر سوارشوند. مثلا خودروسازی مانند فیات خودروی ارزان تولید می‌کند و این خودرو خریداران بسیاری هم دارد که البته شاید به لحاظ کیفی خیلی مناسب نباشد.»

کاکایی در پاسخ به این پرسش که در کشورمان چه خودرویی به معنای واقعی خودروی اقتصادی محسوب‌می‌شود، گفت: «خودروی ال۹۰ ،یکی از بهترین‌ مثال‌ها برای خودروی اقتصادی در دنیا است. تقریبا همه چیز این خودرو به صورت اقتصادی تولید شده و به گونه‌ای طراحی شده است که ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و مصرف‌کننده پول اضافه بابت ظاهر خودرو پرداخت نمی‌کند بلکه پول پرداخت شده به‌خاطر کیفیت خودرو است.»

گزارش از فرشید سلگی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید