دور خیز قوی شاخص بورس برای رکورد شکنی

کدخبر: ۱۹۱۴۱۴
فارس: معامله‌گران بورس تهران امروز هم‌زمان با تقویت حجم و ارزش معاملات سهام در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ شاهد تقلای شاخص کل بورس برای شکستن سقف ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدی بود.
دور خیز قوی شاخص بورس برای رکورد شکنی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهارشنبه اول آذر ماه 96 با افزایش 564 واحدی روی رقم 89 هزار و 339 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 27 واحدی عدد 17 هزار و 562 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 776 واحدی به رقم  96 هزار و 389 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 584 واحدی به رقم 63 هزار و 60 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 231 واحدی عدد 192 هزار و 360 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 4 واحدی روی رقم یک میلیون  و 17 واحد ایستاد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد فولاد مبارکه با 125 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با 92 واحد و ملی صنایع مس ایران با 57 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی پالایش نفت بندر عباس با 29 واحد، پالایش نفت تهران با 28 واحد و مخابرات ایران با 12 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 282 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 93 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68 هزار و 24 نوبت داد و ستد بود.

در بازار نقدی بورس اما ارزش معاملات از 276 میلیارد تومان اندکی فراتر رفت.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کویر تایر، صنعتی بهپاک، موتوژن، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، تی‌بی‌سی، خوراک دام پارس، قند نیشابور، داورسازی دکتر عبیدی، سیمان آرتا اردبیل، صنایع سیمان غرب، نوسازی و ساختمان تهران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع فولاد آلیاژی یزد، اوراق مشارکت شهرداری کرج، حق تقدم خرید سهام صنایع پتروشیمی زنجان، حق تقدم خرید سهام بین‌المللی توسعه ساختمان و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان ماه 96 بازگشایی شدند. 

به گزارش فارس، امروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 154 میلیون سهم فولاد خوزستان به ارزش کمتر از 62 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

23.5 میلیون سهم ریل‌سیر کوثر به ارزش کمتر از 7 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه شد و در ایران‌ترانسفو نیز 14 میلیون سهم به ارزش بیش از 7.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. 

بیش از 10 میلیون سهم سرمایه‌گذاری صنعت نفت به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی روبه‌رو بود، 10 میلیون سهم کارخانجات مخابراتی ایران نیز به ارزش کمتر از 700 میلیون تومان کد به کد شد. 

در سرمایه‌گذاری ملی ایران و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز هریک به میزان 10 میلیون سهم به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

کمتر از 10 میلیون سهم سرامیک‌های صنعتی اردکان نیز به ارزش 3 میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین 5 میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده این سهم همراه بود. 

در عین حال کمتر از 4 میلیون سهم سیمان کرمان به ارزش 750 میلیون تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. 

پالایش نفت تبریز نیز با معاملات انتقالی 2.5 میلیون سهمی به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان روبه‌رو بود. 

در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله آرمان آتی کوثر، اما اندکی بیش از 2 میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 200 میلیون تومان به کدهای درون‌گروهی مالکان عمده این صندوق انتقال یافت و درنهایت، 2 میلیون سهم آسان پرداخت پرشین به ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. 

این در حالی است که 850 هزار سهم پتروشیمی فناوران به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان کد به کد شد. 

144 میلیون قرارداد اختیار فروش تبعی فولاد خوزستان به ارزش بیش از 14 میلیارد تومان و همچنین 23.5 میلیون قرارداد اختیار فروش تبعی ریل‌سیر کوثر به ارزش بیش از 117 میلیون تومان با معاملات انتقالی و درون‌گروهی از سوی بازارگردان‌های خود مواجه بودند. 

براساس این گزارش، امروز بورس تهران در حالی به پشتوانه گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها شاخص خود را آماده عبور از کانال 89 هزار واحدی کرد که با وجود افزایش عرضه از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی نماگر این بازار نتوانست سقف 89 هزار و 500 واحدی را بشکند. 

به گزارش فارس، در گروه پالایشی‌ها نیز با وجود خوشبینی‌ها نسبت به انتشار گزارش‌های عملکردی 9 ماهه و بودجه‌های برآوردی سال مالی آینده این گروه هم‌زمان با خوش‌بینی‌ها نسبت به تعدیل قیمت جهانی نفت خام در محدوده 60 دلار اما هم‌چنان عرضه‌های سنگین مانع از شکل‌گیری صف خرید پایدار در نمادهای پیشرو این گروه می‌شود.

با این همه برخی معامله‌گران انتظار دارند با اعلام نرخ جدید نفت خام فرآورده‌های نفتی از سوی ملی‌پخش، تصویب جدیدی از صورت‌های مالی این گروه برای تحلیل‌گران ارائه شود. 

در گروه خودرویی‌ها نیز سایپا و ایران‌خودرو در روندی متعادل و محدوده صفر تابلو همچنان پرحجم معامله می‌شوند. 

به گزارش فارس، در گروه فلزات اساسی نیز فولاد مبارکه در حالی هم‌زمان با تحرک بازارگردان خود با شیفت قیمت از دامنه نوسان منفی به دامنه نوسان مثبت روبه‌روست که در گروه فلزات اساسی، گروه سرب و روی و شرکت‌های کوچک فولادساز با اقبال خریداران سهام روبه‌رو هستند. 

به هر ترتیب، شکسته شدن سقف تاریخی شاخص کل بورس در روزهای آتی در حالی در دسترس معامله‌گران بازار سهام قرار گرفته که به نظر می‌رسد، هدف جدید شاخص کل بورس تهران با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی کالاهای اساسی و در عین حال نقش بارز دلار در بازار ارز داخلی، به پشتوانه سهام شرکت‌های صادرات‌محور حرکت خواهد کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید