استفاده از شبکه بیت کوین به شرط ریسک 99 درصد!

کدخبر: ۱۹۱۴۹۲
احتمال خروج و از دست دادن پول مهمترین ضرر و استفاده هوشندانه از این سیستم برای دور زدن تحریم ها اصلی ترین مزیت شبکه بیت کوین و تکنولوژی آن یعنی بلاک چین است.
استفاده از شبکه بیت کوین به شرط ریسک 99 درصد!

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از فرصت هایی که هم اکنون، دنیای فناوری و تکنولوژی های وابسته را در اختیار جهانیان قرار داده،سهولت و سادگی در معاملات بین المللی است که با توسعه فناوری، روز به روز شاهد اشکال جدیدی از خدمات آنها در بستر تکنولوژی های فناورانه هستیم. پول دیجیتال یا رمز ارز ها از جمله این خدمات است که در بستر تکنولوژی فناوری های نوین شکل گرفته و بیت کوین نخستین شکل از اشکال این تکنولوژی است که بر پایه سیستم بلاک چین ایجاد شده است .درواقع آن چه که امروزه باعث به وجود آمدن و محبوبیت بیت کوین در مبادلات مالی بین المللی شده تکنولوژی ساخت آن یعنی سیستم بلاک چین است.

تقریبا تمامی کشورها،تکنولوژی بلاک چین را به دلیل شفافیت سازگاری و سهولت دسترسی یکی از مؤثرترین و با ارزش ترین فناوری ها برای حل مسائل و مشکلات حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی می دانند و با سرمایه گذاری در این حوزه به دنبال استفاده حد اکثری از خدمات این تکنولوژی هستند.

البته در کشور ما بحث استفاده از تکنولوژی های فناورانه به خصوص در حوزه های مالی هنوز جایگاه روشنی ندارد و در حوزه بلاک چین نیز در ابتدای راه قرار داریم.

بیت کوین چیست؟

 بسیاری از خدماتی که امروزه در دنیا عرضه می شوند، همگی به صورت متمرکز و تحت کنترل یک نهاد نظارتی هستند. این رویکرد ضمن داشتن مزیت هایی نظیر افزایش کیفیت و سرعت ارائه سرویس ها ،مشکلاتی از جمله افزایش نابرابری و نبود شفافیت را به همراه دارد. سیستم های غیر متمرکز می توانند با فراهم کردن بستری مناسب جهت نظارت بر نحوه ارائه سرویس ها از به وجود آمدن این مشکلات جلوگیری کنند. در این بین طراحی یک سیستم مالی غیر متمرکز از ضرورت مضاعفی برخوردار است، زیرا سیستم های مالی بخش جدایی ناپذیر از هر سازمانی بوده و وجود شفافیت در نحوه عملکرد آنها در کنار امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است. تا مدت ها طراحی سیستم های مالی و غیر متمرکز با کارایی مشابه سیستم های متمرکز با چالش هایی جدی رو به رو بوده است.

برای اولین بار در سال 2008 یک راه حل عملی موفق برای ایجاد چنین سیستمی مطرح شد. در این سال ساتوشی ناکاموتو، مقاله ای را تحت عنوان بیت کوین: یک سیستم پول الکترونیک همتا به همتا منتشر کرد. پس از مدت کوتاهی بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز دیجیتال با استقبال زیادی مواجه شد. عملکرد میدانی بیت کوین در مواردی مانند شفافیت، مقاومت در برابر حمله ها، غیرمتمرکز بودن و قابلیت جذب افراد جدید بدون هیچ مشکلی ،موجب جلب توجه افراد به زیر ساخت اصلی بیت کوین یعنی، بلاک چین شده است.نوآوری این فناوری در عین سادگی می تواند آن را به پنجمین پارادایم انقلابی محاسباتی پس از اَبر رایانه ها، رایانه های شخصی، اینترنت و شبکه های اجتماعی تبدیل کند.

چگونگی به دست آوردن بیت کوین

کارشناسان بر این باورند؛ که از طریق شرکت در فرآیندی موسوم به mining ( استخراج )که در این حالت با خرید ابزار های پردازش اطلاعات در یک مسابقه پردازشی شرکت می کنند و هم چنین  از طریق خرید بیت کوین به وسیله ارزهای موسوم نظیر ریال، دلار، یورو و غیره که می توان هم به صورت آنلاین در صرافی های اینترنتی و هم به شکل حضوری از دارنده بیت کوین خریداری کرد؛امکان دستیابی به بیت کوین و تکنولوژی آن فراهم شود.

مزایا و معایب بیت کوین

 کارشناسان معتقدند که تراکنش های سریع و سهولت پرداخت وجه، کارمزد پایین یا بدون کارمزد، شفافیت و امنیت بالا، غیر قابل دستکاری بودن و شکستن مونو پولی دلار و فراهم کردن زمینه عبور از سوئیفت از مزایای استفاده از تکونولوژی بلاک چین و در راستای آن بیت کوین است.

همچنین نبود هیچ گونه کنترلی از جانب یک سیستم مرکزی باعث بروز نوسانات قیمتی زیادی شده و در نهایت احتمال از دست رفتن پول طرفین معامله را رقم می زند ؛ علاوه بر این خروج نقدینگی و سرمایه از کشور، در صورت نبود نظارت از معایبیست که کارشناسان برای این تکنولوژی بر شمرده اند.

 شبکه بیت کوین در چه کشورهایی استفاده می شود؟

 اولین خرید و فروش رسمی با بیت کوین از انگلیس شروع شد. در این خرید و فروش یک فردی به ازای دریافت 10 هزار بیت کوین، یک پیتزا فروخت. سپس، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن در سهولت مبادلات پولی، به سرعت مورد توجه سایر جوامع قرار گرفت. به طوریکه کشورهای توسعه یافته معامله در بستر این شبکه را پذیرفته اند و معامله و تبادل پولی در شبکه بیت کوین در کشورهای در حال توسعه روز به روز در حال افزایش است.

در کره جنوبی خرید و فروش بیت کوین زیاد است، روسیه هم برای دور زدن تحریم ها از سیستم بیت کوین استفاده کرده است، کشور های حوزه پیمان شانگ های که با سیستم مالی آمریکا مشکل دارند این شبکه را فرصتی برای تبادلات مالی خود می دانند، در بسیاری از کشورها بیت کوین حکم دارایی را دارد و دارندگان آن باید مالیات بدهند.به عبارتی 25 درصد پول هایی که بین آمریکا و چین به صورت شخص به شخص واگذار می شود، بیت کوین است، به صورت کلی استفاده و خرید و فروش رمز ارزها در دنیا در حال افزایش است و این به دلیل امکانات خوبی است که این شبکه در اختیار مصرف کنندگان آن قرار می دهد، در کشورهای شرق آسیا، حجم مبادلات آن بسیار زیاد است و در سایر کشورها نیز حجم مبادلات بیت کوین و سایر رمز ارزها روند خوبی را طی می کند.

قوانین و سیاست کشورها درباره بیت کوین چگونه است؟

 ایالات متحده ،بیت کوین را به عنوان یک ارز مجازی به رسمیت شناخته که البته در جایگاه پول حقیقی قرار ندارد، اما در مبادلات امکان  استفاده از آن وجود دارد، در کشور چین، بیت کوین سال ها به وفور بین مصرف کنندگان خُرد و کلان مورد تبادل قرار داشت، تا اینکه پس از چندین مرحله هشدار از جانب کمیسیون تنظیم مقررات و بانک خلق چین، دستور العملی صادر شد که در نتیجه آن در سپتامبر2017، صرافی های بیت کوین چینی موظف به تعطیلی و لغو مبادلات شدند.با این وجود اخیرا بیانیه ای منتشر شده که طی آن دولت چین در حال بررسی راه های صدور مجوز مبادله بیت کوین و رفع نگرانی های امنیتی است.

آلمان یکی از کشورهای پیشروی اروپایی است که به سیاست گذاری درباره بیت کوین پرداخت و در سال 2011 تصمیمات پارلمانی و دولتی در خصوص آن گرفته شد. در آلمان ،‌بیت کوین را به عنوان ارز یا هم رده ارز ارز در نظر نمی‌گیرند.

روسیه تا کنون مواضع ضد و نقیضی در خصوص بیت کوین اعلام کرده است. با این حال و در آخرین واکنش معاون بانک مرکزی این کشور گفته است که وب‌سایت‌های مربوط به صرافی‌های بیت کوین مسدود خواهند شد. این موضع بر خلاف سخنان وزیر دارایی روسیه است که پیش تر گفته بود جایی برای ممنوعیت ارز‌های دیجیتالی در این کشور وجود ندارد، همچنین اخیرا پوتین طی صحبتی در این خصوص بیان کرده که باید قوانینی را در این زمینه آماده کنند و با توجه به مزیت‌هایی که رمز ارزها و تکنولوژی بلاک چین دارند به منظور کاهش هزینه‌ها، استفاده از یک رمز ارز ملی به نام کریپتوروبل در دستور کار قرار دهند.

هشدار بانک مرکزی ،مردم بیت کوین نخرند

 اولین زمزمه‌های استفاده از بیت کوین در کشور مربوط به سال 2011 و 2012 است، اما هم اکنون ،‌تعداد افرادی که گرایش به استفاده از بیت کوین در معاملات بین‌المللی خود دارند، رو به تصاعد است.در ایران با توجه به فقدان قوانین مشخص درباره بیت‌کوین استفاده از آن منع قانونی ندارد.بانک مرکزی  در قبال بیت کوین و سایر رمزا‌رزها ضمن هشدار به مردم ، رسمیت شناختن  آن را منوط به بررسی دانسته و از تدوین سیاست‌های متناسب با آن تا سال 97 خبر داده است.خرید و فروش بیت کوین در قشر دانشگاهی و کسانی که بر کد‌های کامپیوتری تسلط دارند نیز رایج است.به طور میانگین تعداد تراکنش‌ بیت کوین در کشور روزانه بین 20 تا 100 است.

ناصر حکیمی معاون بانک مرکزی درنشست خبری با اصحاب رسانه که چندی پیش ( تاریخ 22 آبان ماه امسال) برگزار شد ،درباره بیت کوین اظهار کرد:جمع بندی بیت کوین و سایر ارزهای رمزینه را تا نیمه اول سال ٩٧ ابلاغ و اعلام می کنیم. البته اگر بانک ها یا بانک مرکزی بخواهد طرح ملی برای استفاده از ارزهای رمزینه داشته باشد، چارچوبهایش را نیز مشخص خواهیم کرد.

وی در خصوص بیت کوین گفت: در بانک مرکزی در حال مطالعه در مورد بیت کوین هستیم و جوانب را در این حوزه بررسی خواهیم کرد؛ البته در هفته های اخیر در این مورد ایجاد نگرانی کرده است که بر این اساس باید هشدار داد که ارزش این ارزها نوسان شدید دارد و در دو سه روز اخیر نیز قیمت به شدت پایین آمده است که این نوسان ما را در مورد این ابزار دچار تردید می کند؛ البته هجوم سوداگری به حوزه بیت کوین نیز در حوزه بازاریابی هرمی و شبکه ای به چشم می خورد که ممکن است مردم از آن به عنوان ابزار سرمایه گذاری استفاده کرده اند؛ در حالیکه این ارز هنوز از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده است پس خرید آن ریسک بالایی دارد.

معاون بانک مرکزی هشدار داد که مردم از خرید بیت کوین بعنوان ابزار مطمئن سرمایه گذاری خودداری کند؛ البته اکنون نمی توان گفت که بیت کوین قانونی یا غیرقانونی است ولی هشدار می دهیم که مردم نخرند.چرا که ریسک دارد، پس هشدار می دهیم که مردم فریب نخورند و مواجه با پدیده ای مثل موسسات مالی غیرمجاز نشوند که مالباخته نشوند و به سودای سود بیشتر در این مسیر وارد شوند به خصوص اینکه بازاریابی شبکه ای و هرمی در آن مشهود است و ما داریم رصد می کنیم و هشدار می دهیم.

وی افزود: از مردم پول گرفته می شود و ژتونی داده می شود که مشخص نیست صحت و سقم آن چطور است پس مردم به این تبلیغات توجه نکنند. بیت کوین یک ارز رسمی نیست که در شبکه رسمی معامله شود پس اگر صرافی ها این خرید و فروش را انجام می دهند متخلف هستند.

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه با نهادهای نظارتی در خصوص خرید و فروش ها صحبت شده ولی باید توجه داشت که در مورد موسسات اعتباری غیرمجاز نیز بانک مرکزی نهادهای نظارتی را در جریان گذاشته بود ولی در عمل اتفاق دیگری افتاد. البته تقاضای موثر باید کم شود و ما به مردم هشدار می دهیم و نمی توانیم سکوت کنیم.

حکیمی گفت: مردم باید احتیاط کنند و در این حوزه در دام سوداگران نیفتند.

وی توضیح داد: این در حالی است که خود بیت کوین از نظر فنی و تکنولوژیکی بحث قوی دارد ولی این ابزار نوسان دارد؛ یعنی به همان اندازه که قیمت رشد یافته به همان اندازه هم قیمت ممکن کاهش یابد؛ پس کلاهبرداری روی این ابزار بسیار زیاد است.

حکیمی بیان کرد: بیت کوین کم کم در حال حرکت به سمت گلدکوئیست است.

معاون بانک مرکزی در خصوص پولشویی با استفاده از بیت کوین گفت: اولویت اول ما بحث این است که استفاده از بیت کوین با قانون مبارزه با پولشویی تطبیق داشته باشد؛ پس استفاده از این ابزار نباید به ابزاری برای تامین مالی تروریسم تبدیل شود و حتما قوانین را رعایت بین المللی خواهیم کرد.

وی در خصوص ارزهای رمزینه محلی نیز تصریح کرد: ممکن است به این تصمیم برسد که ارز رمزینه نیز به صورت انحصاری در اختیار بانک مرکزی باشد و آنگاه ممکن است که بیت کوین را به صورت اسکناس منتشر کنیم.

  معرفی رمز ارزهایی به جز بیت کوین

درجهان بیش از 800نوع رمز ارز دیجیتالی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:بیت کوین ،بیت کانکت ،بایت بال ،دش ، دیجی بایت، اتریوم ،فکتوم ،یوتا ،لیسک ،لیک ،ان ای ام ،ان اکس ام، ریپل، استیم، استریتیز، ویوز، بیت کوین دارک، بیت شرز، بایت کوین ، دیکرد، داج کوین ،اترکلاسیک، گیم کردیتز، کومودو، لایت کوین ، مونرو، نتو، پیواکس، سیاکوین، استلار، سیسکوین، زی کش.

بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

 بلاک چین در واقع یک پایگاه داده‌ توزیع شده همگانی است که  در آن اطلاعات با ترتیب خاصی وارد شده و در آینده قابل تغییر نیستند. مزیت اصلی این پایگاه داده‌ همگانی این است که همه کاربران به آن دسترسی داشته و در صورت لزوم می‌توانند با تمهیداتی، اطلاعات جدیدی را آن اضافه کنند. به علاوه این اطلاعات به صورت یکسان برای همه قابل مشاهده است.همچنین تغییر اطلاعات قبلی اضافه شده به بلاک چین ، درعمل غیر ممکن است.بنابراین بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده، مطمئن و هماهنگ بین همه اعضای شرکت کننده بدون نیاز به یک نهاد نظارتی و فساد ناپذیر فراهم می‌کند.

بلاک چین یک داده ساختار ذخیره سازی اطلاعات ، مبتنی بر زنجیره‌ای از بلوک‌های داده‌ مرتبط به هم است که توسط گره های شرکت کننده در این سیستم به صورت گروهی تولید،‌خطایابی و نگهداری می‌شود . تغییر در هر یک از بلوک‌ها،‌موجب از اعتبار افتادن بلوک‌های بعدی می‌شود.هر بلوک جدید، در یک مکانیزم رقابتی به وسیله یکی از افراد شرکت کننده از داده‌های جدید تولید شده در این سیستم آماده و به زنجیره اضافه می‌شود. بلوک‌های جدید به وسیله بقیه افراد شرکت کننده در سیستم قابل دسترسی و صحت سنجی هستند.

چنانچه یک بلوک شامل خطایی در ذخیره سازی باشد به وسیله سایر گره‌های موجود در شبکه شناسایی شده و در زنجیره اصلی ثبت نمی‌َشود. تا زمانی که بیش از 50 درصدگره‌های شبکه روی زنجیره فعلی توافق داشته باشد،‌زنجیره معتبر خواهد بود به دلیل ساختار زنجیره‌ای و ارتباط تنگاتنگ هر بلوک با بلوک‌های قبلی خود ، تغییر داده‌های مورد توافق اکثریت شبکه نیازمند قدرت محاسباتی بسیار زیادی است که قابل تامین نیست. این هم به نوبه خود باعث مقاومت سیستم در برابر حمله‌های سایبری می‌شود.

گستره عظیم کاربرد فناوری بلاک چین به مفهوم پایه‌ای آن مبنی بر یک پایگاه داده کاملا شفاف و قابل مشاهده توسط همه، امن ،‌غیر متمرکز و توزیع شده،‌بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث و یا نهاد مرکزی است.با استفاده از این فناوری و تلفیق آن با شبکه‌های همتا به همتا می‌توان یک سیستم پرداخت غیر متمرکز ایجاد کرده و هر مقداری از پول الکترونیک را در زمانی کوتاه با کارمزدی بسیار پایین ( در مقایسه با بانک‌ها)و فارغ از موقعیت جغرافیایی انتقال داد.کاربردهای این فناوری محدود به سیستم‌های پرداخت نبوده و امکان استفاده از آن در حوزه های مختلفی مانند ذخیره سازی داده‌ها،‌اینترنت اشیا،رایانش ابری،‌شبکه‌های اجتماعی، انرژی و.. وجود دارد. همچنین امکان نوشتن و قراردادن قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین ،‌با تغییر مکانیز‌م‌های قدیمی و کم بازده ،‌مشکلات زیادی را از سر راه بسیاری از شرکت‌ها بر خواهد داشت.

 بلاک چین در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

 درزمینه‌های مالی و حسابرسی،‌پزشکی و صنعتی،در زیر ساخت‌های مالی مانند سهام، اوراق قرضه و ..،برای مقابله با دریافت محصولات چند رسانه‌ای به صورت غیر قانونی،برای اعتبار سنجی و جلوگیری از انجام تقلب در انتخابات الکترونیک،مدیریت زنجیره تامین،امنیت سایبری،در ایجاد قراردادهای هوشمند،برای انجام اقدامات ضد پول شویی در بانک ها وغیره،اینترنت اشیا،بیمه،حمل ونقل و امور خیریه ؛از جمله زمینه های کاربردی تکنولوژی بلاک چین است.

 سیاست  کشورها در قبال  تکنولوژی بلاک چین 

رژیم صهیونیستی در حوزه بلاک چین بسیار فعال است و آموزش،‌تحقیقات و استفاده از این تکنولوژی را به صورت گسترده دنبال می‌کند.

روسیه،‌آمریکا، استرالیا بودجه‌های تحقیقاتی به این حوزه اختصاص داده‌اند و به دنبال استفاده از این تکنولوژی در حل مشکلات خود هستند.

دانشگاههای برتر آمریکا مهندسی بلاک چین را در برنامه آموزشی خود گنجانده‌اند .هم اکنون دانشجویان در این رشته مشغول به تحصیل هستند.دبی نیز در چشم‌انداز 2020 خود در نظر دارد تمام اسنادش را بر پایه تکنولوژی بلاک چین قرار دهد.

 بحرین نیز تصمیم دارد تا سال 2020 پیشگام در تکنولوژی بلاک چین در خاورمیانه باشد.

 وضعیت تکنولوژی بلاک چین در ایران 

 ایران در حوزه تکنولوژی بلاک چین در ابتدای راه قرار دارد و نسبت به سایر کشورها در این زمینه از عقب ماندگی قابل توجهی برخوردار است.هم اکنون مرحله تحقیقاتی این تکنولوژی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده و اگر شرایط فراهم باشد در حوزه آموزش این تکنولوژی ورود پیدا خواهیم کرد.

بلاک چین یکی از حوزه‌های فعال و مناسب برای سرمایه‌گذاری در کشورمان به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که چند سال آینده سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران گسترش یابد.هم اکنون بسیاری از سازما‌نها و نهادها به دنبال استفاده از این تکنولوژی برای رفع مشکلات به خصوص در زمینه مشکلات مالی هستند.به تازگی نیز اسنپ  با یک شرکت سوئیسی قراردادی امضا کرده تا در راستای آن برای تراکنش های خُردش سیستم بلاک چین تعریف کند.

 دور زدن تحریم ها  یا ریسک از دست دادن پول در تکنولوژی بلاک چین

بیژن عبدی پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد:بیت کوین؛ نظام مالی اعتباری است که تمامی معاملات طرح ریزی شده برای انجام در فضای آن، به شکل مجازی صورت می گیرد، به عبارتی هیج پول خارجی و فیزیکی در میان نیست.

وی ادامه داد:بابت هر کوین؛شماره حسابی اعلام شده ،طرف خریدار پول خود را راهی فضای مجازی کرده و در نهایت کوین مربوط به آن آزاد می شود.کالای مورد معامله هم مجازی بوده و هم می تواند حقیقی باشد.

این پژوهشگر نظام مالی با بیان اینکه بیت کوین با هیچ شبکه بانکی بین المللی ارتباط ندارد ،افزود:این معامله بین دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی و تنها بر پایه اعتماد طرفین صورت می گیرد.از این رو ریسک بسیار بالایی را شامل می شود.

عبدی با بیان اینکه اکنون قیمت های مطرح شده در این فضا بسیار عجیب و غریب بوده و هر دلار گاهی ارزشی معادل ده هزار تومان نیز پیدا کرده و خواهان بسیار زیادی دارد، گفت:این در حالیست که در ابتدا،این سیستم ،چندان ارزش و اهمیتی بین مردم نداشت.

وی با تاکید بر اینکه انجام معاملات در این فضا از هیچ پشتوانه ای برخوردار نیست،گفت:هیچ شبکه بانکی در میان نیست و با وجود تلاش های وافر مقامات بانکی کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا ،هنوز دسترسی و کنترل بر این فضا ممکن و میسر نشده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد:بیت کوین و تکنولوژی ساخت آن نگرانی هایی را برای آمریکا به وجود آورده ،چرا که معتقدند کشورهای تحریم شده با دستیابی به این تکنولوژی ، می توانند تحریم ها را دور بزنند.

عبدی ادامه داد:تمامی معاملات دنیا که براساس دلار انجام می شود با اتصال به بانک مرکزی آمریکا قابل ردیابی است .اما معاملات صورت گرفته در این فضای بیت کوین و مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین قابل ردیابی نیست.

وی افزود:بعد از انجام معامله ،شماره حساب بسته شده و اثری از کالا و حساب برای پیگیری در دست نخواهد بود.

این پژوهشگر اقتصادی درباره معایب و مزایای استفاده از این فضای اعتباری ،گفت:احتمال خروج و از دست دادن پول مهمترین ضرر و استفاده هوشندانه از این سیستم برای دور زدن تحریم ها اصلی ترین مزیت آن است.

عبدی در پایان گفت:استفاده از این سیستم به شکل غیررسمی مشروط به هوشمندانه بودن آن مطلوب بوده اما ریسک آن بسیار بالاست چرا که به جایی متصل نبوده و احتمال بدعهدی طرف مقابل و از دست رفتن سرمایه هزینه شده دور از انتظار نیست.

جمع‌بندی

 بیت کوین در کنار تمام معایبی که می توان  برای آن بر شمرد به دلیل شکل گرفتن در بستر تکنولوژی بلاک چین یکی از فرصت‌های مهم در حوزه مالی به خصوص در مبادلات بین‌المللی برای کشور ما محسوب می شود. چرا که یکی از مسائلی که همواره اقتصاد ما را در معرض تهدید و آسیب قرار داده بحث تحریم‌ها به خصوص در حوزه نظام پولی و مالی است. همانطور که کشورهایی همچون روسیه از این فرصت برای دور زدن تحریم‌ها و محل مشکلات مالی خود با سایر شرکای تجاری‌شان در جهان استفاده کرده‌اند ما نیز می‌توانیم از این تکنولوژی در حوزه مبادلات مالی بین‌المللی نهایت استفاده را ببریم.

 در بستر تکنولوژی بلاک چین که همگن و همتا و همتا است هیچ شخص ثالثی وجود ندارد که بخواهد مانعی در نقل و انتقالات و معاملات مالی ایجاد کند. تنها اعضای شبکه بین کوین هستند که در بستر این تکنولوژی به نظارت بر مبادلات می‌پردازند و از همه مهم‌تر ضرورت توجه به استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های تکنولوژی بلاک چین می تواند برای حل سایر مشکلات ، پیش‌روی سیاستگذاران و تصمیم‌سازان قرار گیرد.

به همین منظور سرمایه‌گذاری برای تحقیق ،‌آموزش و ورود این تکنولوژی به سایر بخش‌هایی که نیاز به شفافیت و هماهنگی بیشتری دارند باید یکی از اولویت‌های اصلی کشور در راستای تحقق اهداف سیاسی ،‌اقتصادی و اجتماعی کشور قرار گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید