کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا

کدخبر: ۱۹۱۵۴۲
روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی ست که در روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا به بالاترین نرخ خود از اواسط سال ۲۰۱۵ رسیده بود. دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش نگرانی ها در مورد اشباع بازار نفت بوده است، و این امر موجب تضعیف اثر متوقف شدن یکی از خط لوله های صادراتی نفت خام کانادا به آمریکا، بر روی قیمت نفت شده است.
روز پنجشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی ست که در روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا به بالاترین نرخ خود از اواسط سال ۲۰۱۵ رسیده بود. دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش نگرانی ها در مورد اشباع بازار نفت بوده است، و این امر موجب تضعیف اثر متوقف شدن یکی از خط لوله های  صادراتی نفت خام کانادا به آمریکا، بر روی قیمت نفت شده است.

 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۳۴ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۹۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۷ سنت کاهش، بشکه ای ۵۷.۸۵ دلار صورت گرفت.

 

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا

 

در روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا به  دلیل توقف انتقال روزانه ۵۹۰،۰۰۰  هزار بشکه، از کانادا به این کشور، افزایش چشمگیری یافته بود و با بشکه ای ۵۸.۱۵ دلار به بالاترین میزان خود از اواسط سال ۲۰۱۵ رسیده بود. 

 

شرکت ترنس کانادا اعلام کرده تا پایان ماه نوامبر میزان صادراتی نفت خام به آمریکا از طریق خط لوله ی نفت خام کیستون، که در حال حاضر ۵۹۰،۰۰۰
 بشکه در روز است، را تا حداقل ۸۵ درصد کاهش خواهد داد. فعالیت این خط لوله که نفت خام آلبرتا را به پالایشگاه های نفت آمریکا متصل می کند به دلیل نشت معادل ۵۰۰۰ بشکه نفت از آن در هفته ی گذشته متوقف شد. 

 

این در حالی ست که تولید رو به افزایش آمریکا، موجب نگرانی دوباره در مورد اشباع جهانی بازار نفت شده است. میزان تولید آمریکا نسبت به اواسط سال ۲۰۱۶، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است و به رکورد ۹.۶۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

آمریکا که پیشتر بزرگترین وارد کننده نفت جهان بود، اکنون به یکی از بزرگترین صادر کننده های نفت در جهان تبدیل شده است و پس از عربستان و روسیه، در جایگاه سوم قرار دارد. این امر تلاش اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و پایان بخشیدن به وضعیت اشباع شده بازار را با مشکل مواجه کرده است.

 

این در حالی ست که طبق آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به ۱۷ نوامبر، موجودی نفت این کشور ۱.۹ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۵۷.۱۴ میلیون بشکه رسیده است. موجودی نفت آمریکا نسبت به بالاترین سطح خود در ماه مارس، ۱۵ درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

 

از سوی دیگر قرار است که سران اوپک در ۳۰ نوامبرگرد هم آیند تا در مورد امکان تمدید قرارداد کاهش تولید نفت تصمیم گیری کنند. این در حالی ست که روسیه در روز پنجشنبه با ارسال پیامی عجیب مبنی بر این که قرارداد کاهش تولید نفت به اقتصاد این کشور لطمه زده است، اندکی موجب نگرانی در مورد امکان تمدید این قرارداد شده است.

 

سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از ماه ژوئن سال جاری به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید