۱۴۰۰ قلم کالا از دریافت ارز مبادله‌ای حذف شدند

کدخبر: ۱۹۱۶۰۹
مدیرکل صنایع تبدیلی سازمان توسعه و تجارت گفت: اخیراً ۱۴۰۰ قلم کالا از فهرست دریافت ارز مبادله‌ای برای واردات خارج و به فهرست ارز متقاضی اضافه شده است.
به گزارش اخبار بانک به نقل از تسنیم، محمود بازاری در جلسه هم اندیشی تشکل‌های صادراتی حوزه صنایع غذایی اظهار داشت: موضوع ورود موقت کالا برای فراوری و صادرات مجدد آن از جمله مواردی است که با وجود پیگیری‌های مکرر سازمان توسعه تجارت در رویه اداری دستگاه‌های اجرایی باقیمانده و صادر کننده را با مشکل مواجه کرده است.

 

وی افزود: در مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بندی وجود دارد که دستگاه‌های دولتی از جمله گمرک را ملزم می‌کند تا برای ورود موقت واحدهای تولیدی صادراتی بدون انجام استعلام اقدام به ورود موقت کند.

این مدیر سازمانی ادامه داد: مذاکرات متعددی با مسئولین جهاد کشاورزی انجام گرفت و هم اینکه نیز در حال پیگیری است، امیدواریم که برای تسهیل این فرایند کمک لازم توسط وزارتخانه ذکر شده انجام شود.

بازاری تصریح کرد: در مقایسه با دو سال قبل فرایند صدور مجوز ورود موقت مواد اولیه مورد نیاز بخش صنایع تبدیلی از جمله گندم، روغن خام و شکر، در مقایسه با گذشته راحت‌تر شده اما هنوز رضایت‌بخش نیست و ما به عنوان مدعی‌العموم صادر کنندگان نسبت به رویه ورود موقت گلایه‌مند هستیم و معتقدیم باید تسهیلات بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: براساس توافقی که با انجمن شیرینی و شکلات صورت گرفته مقرر شده، تا 50 هزار تن سهمیه شکر با هماهنگی انجمن ذکرشده و تعاونی‌های زیرمجموعه توزیع شود و انجمن مسئولیت هماهنگی‌های لازم برای توزیع را بر عهده گیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی گفت: در 3 هفته اخیر جلساتی در این ارتباط برگزار شده که جمع‌بندی آن برداشتن این گام موثر و مثبت است که نامه‌ای با امضای دو وزیر اقتصاد و صنعت به معاون اول رئیس جمهور ارسال می‌شود تا بتوان در ارتباط با ورود موقت کالا گام‌های جدی برای رفع موانع موجود برداشته شود.براساس این نامه تسویه مجوزهای ورود موقت براساس صادرات قبلی انجام می‌شده صورت می‌گیرد.

بازاری اظهار داشت: در این نامه همچنین پیشنهادی برای وثایق دریافتی از واحدهای تولیدی صادراتی ارائه شده که بر مبنای آن می‌توان سفته را جایگزین تضامین ملکی کنیم.سیاست دولت برای مدیریت مصارف ارزی و مدیریت واردات حذف ارز مبادله‌ای است و یکی از رویکردهای رسیدن به ارز تک نرخی نیز همین است که ارز مبادله‌ای حذف شود.به تازگی 1400 قلم کالا از فهرست دریافت ارز مبادله‌ای خارج و به فهرست ارز متقاضی اضافه شده است.

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید