واکنش دولت به افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور

کدخبر: ۱۹۳۵۴۸
ایسنا: سخنگوی دولت گفت: افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور، «مشارکت عمومی» در توسعه زیرساخت های گردشگری است.
واکنش دولت به افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور

جهش سه برابری عوارض خروج از کشور با موجی از واکنش‌های انتقادی و اعتراضی همراه شده است، با این حال محمدباقر نوبخت آن را "مشارکت عمومی" دانسته و از مردم خواسته همانطور که به کشورهای دیگر می‌رویم، به کشور خودمان هم توجه نشان دهیم.

دولت با تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس، پرده از تحولات اساسی در عوارض خروج از کشور برداشت، که بر این اساس هر نفر در نخستین سفر خارجی باید ۲۲۰ هزار تومان، در سفر دوم ۵۰ درصد بیشتر، یعنی ۳۳۰ هزار تومان و برای سفرهای سوم و بیشتر ۴۴۰ هزار تومان عوارض پرداخت کند.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار است ۴۰ هزار تومان از مبلغ تعیین شده برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد که در کل مبلغی در حدود ۱۶۰ میلیارد تومان می‌شود.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ به نمایندگی از تشکلی که در زمینه تورهای ورودی فعال است و طبق اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار است از این طریق تحت حمایت بیشتر قرار گیرد، با این بخش از لایحه پیشنهادی دولت مخالفت کرد و گفت: افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور، تنبیه و جریمه مردمی است که قصد سفر به خارج از کشور را دارند. هیچ‌وقت منافعی که از جیب مردم تامین و یا به آنها تحمیل شده باشد را نمی‌خواهیم و این کار را انصاف نمی‌دانیم.

سعید باستانی ـ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ـ نیز گفته است: پیشنهاد دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور مورد مخالفت نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد.

سیده فاطمه ذوالقدر ـ عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ـ نیز اظهار کرده است: این افزایش منطقی نیست اصلا این استدلال که مسافرانی که به خارج سفر می‌کنند، پول دارند و باید هزینه‌ی بیشتری برای این کار بپردازند استدلال درستی نیست.

اما محمدباقر نوبخت - سخنگوی دولت - که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2، دخل و خرج دولت در سال ۹۷ را شفاف‌سازی می‌کرد، در توجیه این اقدام، با کنایه به "دارندگی و برازندگی" اشاره کرد و گفت: افرادی که به کشورهای خارجی می روند یک مقدار هم به گردشگری کشور خودشان کمک کنند. ما از آن ها سپاسگذاریم و این را یک مشارکت عمومی در توسعه زیرساخت های گردشگری کشور تلقی می کنیم، به همین خاطر هم در بودجه سال ۹۷ برای گردشگری منابع ویژه ای درنظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: زمینه توسعه برای گردشگری در داخل کشور فراهم شده است، با این حال همه گلایه دارند چرا به موزه‌ها و آثار باستانی رسیدگی نمی‌شود. سازمان میراث فرهنگی نیز انتظار دارد برای جذب گردشگر فرصتی را ایجاد کنیم، اما همه باید در این مورد مشارکت داشته باشیم، همانطور که به کشورهای دیگر می‌رویم، به کشور خودمان هم بپردازیم و زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کنیم.

نوبخت همچنین گفت: در همه دنیا اینگونه است، رییس جمهور یکی از همین کشورهای همسایه اعلام کرد که نه تنها هتل‌ها، بلکه راه‌ها و جاده‌ها را بخش خصوصی می‌سازد و دولت هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کند. ما هم می‌توانیم چنین مشارکتی داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید