عربستان در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران

کدخبر: ۱۹۳۶۳۴
آمار گمرک ایران حاکی از آن است که عربستان سعودی در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران قرار دارد.
عربستان در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران

به گزارش ایسنا، پس از اعدام شیخ نمر از عالمان شیعه عربستان و در پی آن اقدامات برخی شهروندان ایرانی، روابط سیاسی ایران و عربستان به تدریج رو به سردی گذاشت و تا جایی رسید که عربستان سعودی تصمیم به قطع ارتباط اقتصادی خود با ایران گرفت و حتی واردات بسیاری از کالاها از ایران را ممنوع اعلام کرد.

در پی آن، ایران نیز واردات برخی کالاها از عربستان سعودی را در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی قرار داد و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد که روابط اقتصادی میان دو کشور به پایین‌ترین سطح خود برسد.

به رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد که روابط تجاری ایران و عربستان در سال جاری به کمترین سطح خود رسیده و حتی به صفر نزدیک شود، آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که عربستان سعودی در میان ۱۰۰ کشور نخستی است که ایران از آنها کالا وارد می‌کند.

به این ترتیب، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری، در این مدت ۳۷۳ تن کالا از عربستان سعودی به ایران وارد شده که ارزش آن به ۳۶۸ هزار و ۲۸۸ دلار می‌رسد.

البته کاهش تجارت در روابط میان ایران و عربستان نیز به خوبی دیده می‌شود، به‌طوری که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۲۸ تن کالا از عربستان سعودی به ایران صادر شده بود که حاکی از کاهش ۸۵ درصدی وزن واردات از عربستان سعودی در این مدت نسبت به هشت ماهه سال گذشته است.

همچنین ارزش واردات از عربستان در هشت ماهه سال گذشته، چهار میلیون و ۲۵ هزار و ۹۰۰ دلار بوده که کاهش ۶۶ درصدی ارزش صادرات عربستان به ایران را حکایت می‌کند. به این ترتیب عربستان سعودی در رتبه ۱۰۰ صادرکنندگان کالا به ایران در هشت ماهه سال جاری قرار می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید