آخرین وضعیت ادغام یک بانک و دو موسسه اعتباری

کدخبر: ۱۹۳۷۱۴
ایسنا: آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ادغام دو موسسه ثامن، کوثر و بانک مهر اقتصاد در شرف انجام بوده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
آخرین وضعیت ادغام یک بانک و دو موسسه اعتباری

از ماه‌های قبل و در جریان ساماندهی موسسات غیرمجاز بحث ادغام موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با موسسه مجاز کوثر مطرح شد که در ادامه با توجه به مسائلی که پیش آمد، رئیس کل بانک مرکزی رسما این خبر را تایید کرده بود، اما در مدت گذشته این جریان در سکوت باقی ماند، آن هم در شرایطی که سپرده‌گذاران موسسه ثامن از وضعیت خود چندان ابراز رضایت نکرده و دچار مسائلی شدند.

اما امروز ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به ایسنا در مورد آخرین وضعیت این ادغام و همچنین رسیدگی به شرایط سپرده‌گذارن موسسه ثامن در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد. بنابر گفته سیف این ادغام در شرف انجام بوده و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد. در عین حال که ثامن موسسه‌ای نیست که قرار باشد منحل شود بلکه تجمیع خواهد شد.

سیف به سپرده‌گذاران ثامن اطمینان داده که مشکل خاصی در این رابطه وجود نداشته و می‌توانند با آرامش سپرده‌های خود را در موسسه حفظ کنند در عین حال که اگر مایل هستند سپرده‌های خود را دریافت کنند.

سیف تاکید دارد که هیچ تزلزلی در ثامن وجود نداشته و جای نگرانی در مورد آن نیست.

وی در مورد زمان نهایی برای تعیین وضعیت ثامن و ادغام نیز فقط اعلام کرد که در شرف انجام است و زمان مشخصی در این باره اعلام نکرد.

قیمت دلار تعدیل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی که در حاشیه مراسم هفته پژوهش در این بانک در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت به سوالی در رابطه با جریان بازار ارز و قیمت ۳۵۰۰ تومانی که در بودجه برای مبنای تبدیل دلار به ریال تبدیل شده است، پاسخ داد. به گفته سیف نظام ارزی ایران شناور مدیریت شده بود و نرخ ۳۵۰۰ تومانی در بودجه فقط یک مبنا است که در نهایت می‌تواند با تغییر در حجم تغییراتی داشته باشد.

وی با اشاره به جریان فعلی بازار و نوسان قیمت گفت که قیمت‌ دلار ۴۲۰۰ تومان نیست و به طور حتم در آینده تعدیل‌هایی را خواهد داشت.

سیف در مورد بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی که در لایحه بودجه سال آینده برای تعهدات ناشی از یکسان سازی نرخ ارز گنجانده شده نیز توضیح داد که با توجه به اینکه سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در دستور کار است، این مبلغ می‌تواند برای پوشش افزایش قیمتی که ممکن است در برخی کالاهایی که ارز مبادله‌ای از آنها حذف می‌شود، تعیین شده باشد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی به هر صورت یکسری اقداماتی برای یکسان‌سازی نرخ ارز در حال انجام است که از جمله آنها حذف ارز مبادله‌ای از برخی کالاهایی است که اکنون این نوع ارز را دریافت می‌کنند و باید برای تامین ارز خود به بازار آزاد منتقل شوند.

وی در مورد زمان یکسان‌سازی نرخ ارز نیز تاکید کرد که تا زمانی که زمینه‌های لازم برای این موضوع فراهم نشده، تاریخ مشخصی اعلام نخواهد شد که البته مهم‌ترین آنها در مورد روابط بین‌الملل است که بسیار برای ما مهم بوده و زمانی که احساس کنیم تمامی شرایط از جمله این موضوع فراهم و تایید شده است، در این باره اقدام خواهیم کرد.

نظری درباره لیست بدهکاران بانک سرمایه ندارم

سیف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا لیست بدهکارانی که توسط یکی از نمایندگان مجلس در مورد بدهکاران بانک سرمایه منتشر شد، مخدوش است، گفت: من هیچ نظری درباره این لیست منتشر شده ندارم و اگر بانک مرکزی در این باره نظری داشته باشد، به طور حتم آن را رسم اعلام خواهد کرد.

دلایل بسته شدن حساب ایرانی‌ها در چین و امارات

در حالی در روزهای اخیر اخباری در مورد بسته شدن حساب برخی هموطنان ایرانی در کشورهای چین و امارات منتشر شد که رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت: برخی از این اخبار رسمی و تایید شده نیستند، اما در مجموع اگر اقدامی هم از سوی چین انجام شد، فقط مربوط به ایران نبود و در مورد برخی کشورهای دیگر نیز این اتفاق افتاد. به هر حال ممکن است که یک بانک در چین بر اساس شرایط داخلی خود چنین تصمیمی گرفته باشد که عمومیت هم ندارد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در مورد حساب‌های ایرانیان خارج از کشور و حساب‌های آنها در بانک‌های خارجی حساسیت کافی را داشته و اگر موضوعی در این باره پیش بیاید، به طور حتم پیگیری و حل و فصل خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید