سفیر ایران: بی توجهی پاکستان به تکمیل خط لوله صلح تاسف برانگیز است

کدخبر: ۱۹۴۰۵۰
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر اقدام جدی پاکستان برای اجرا و تکمیل خط لوله انتقال گاز موسوم به خط لوله صلح، بی توجهی دولت این کشور به تکمیل این طرح را تاسف بر انگیز خواند.
 سفیر ایران: بی توجهی پاکستان به تکمیل خط لوله صلح تاسف برانگیز است

به گزارش شامگاه جمعه ایرنا؛ مهدی هنردوست در مصاحبه اختصاصی با روزنامه 'جناح' پاکستان تصریح کرد: ایران برای روابط با پاکستان اهمیت قائل است ولی آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی با ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی به دنبال حاکمیت بر خاورمیانه هستند.

وی ادامه داد:حجم تجارت با پاکستان بیش از 1.5 میلیارد دلار است و تکمیل خط لوله گاز موسوم به خط صلح می تواند سرنوشت پاکستان را متحول کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص این خط لوله گفت:بارها در این زمینه با دولت پاکستان گفت و گو کرده ایم و سردی و بی توجهی پاکستان برای تکمیل طرح خط لوله گاز آی پی که 12 سال از امضای توافقنامه آن می گذرد، تاسف برانگیز است.

هنردوست در خصوص روند همکاری ایران و پاکستان گفت: ظلم و ستم عربستان سعودی بر مردم یمن بشدت نگران کننده است و ایران و پاکستان نیز دارای تجربه های مبارزه با تروریسم هستند و می توانند در این زمینه با یگدیگر همکاری داشته باشند.

وی در ادامه سخنانش با این روزنامه تصریح کرد:ایران برای صلح و امنیت پایدار در منطقه خواهان همکاری با پاکستان است و آماده است در راستای استقرار صلح در افغانستان با پاکستان همکاری کند.

به گزارش ایرنا؛ پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.

پاکستان کشوری با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت بوده و یک بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.

این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبرو بوده است، به همین منظور در سال‌های اخیر، پاکستان به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات گاز از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.

میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است؛ جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.

'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین اخیرا در جمع اعضای اتاق بازرگانی اسلام آباد در این کشور، با تشریح اهمیت اجرای خط لوله گاز بین دو کشور گفت: خط لوله انتقال گاز از ایران موسوم به 'خط لوله صلح' می تواند چهره اقتصاد پاکستان را تغییر دهد و ما در انتظار اجرای تعهداتی از سوی طرف پاکستانی هستیم که بر اساس آن توافقنامه خط لوله صلح به امضاء رسیده بود.

وی با بیان اینکه ایران دارای بزرگترین ذخایر منابع گاز طبیعی در جهان است، افزود: کارخانه های پاکستانی با قیمت مناسب گاز طبیعی ایران می توانند تولیدات خود را افزایش دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید