عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: وزارت نفت دانشگاه صنعت نفت را تضعیف نکند

کدخبر: ۱۹۴۰۵۱
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت کاری نکند که منجر به تضعیف دانشگاه صنعت نفت شود این دانشگاه نمونه خوبی از ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت است.
 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: وزارت نفت دانشگاه صنعت نفت را تضعیف نکند

محمود صادقی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار کرد: در دیگر دانشگاه های کشور سالهاست ایده ارتباط صنعت با دانشگاه را مطرح کرده ایم و موفق نبوده در حالی که دانشگاه صنعت نفت به طور طبیعی در دل صنعت است و یک الگوی موفق در این زمینه محسوب می شود.

وی گفت: برداشت دانشجویان دانشگاه صنعت نفت از وضعیت آزمون استخدامی نفت این است که سیاست های وزیر نفت در جهت ضعیف کردن این دانشگاه است البته من هنوز در این باره جمع بندی نکرده ام.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دغدغه دانشجویان این است که این دانشگاه باید همچنان به عنوان محلی برای تربیت نیروی انسانی وزارت نفت باشد و با توجه به قدمت، تجربه و اعضای هیات علمی اش که از سطح بالایی برخوردارند باید حفظ شود و تضعیف نشود.

وی افزود: برداشت کلی من در مذاکراتی که با گروه های مختلف دانشجویی این دانشگاه داشتم این است که آنها بیش از اینکه دغدغه منافع شخصی و شغلی داشته باشند دغدغه منافع کلان کشور و منافع ملی را دارند.

صادقی اظهار کرد: دانشجویان با وجود طی کردن یک دوره التهاب، بسیار منطقی حرف می زدند و مطالباتشان را خیلی آرام بیان می کردند و بیشتر دغدغه تقویت علمی دانشگاه و صنعت نفت را دارند.

وی ادامه داد: من هیچ گونه منفعت طلبی شخصی در دانشجویان ندیدم هر چند که انتظاری که درآنها ایجاد شده این است که پس از دانش آموختگی، استخدام شوند یا اگر وزارت نفت تغییر رویه ای انجام می دهد آن را عطف به ماسبق نکند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه صنعت نفت از ظرفیت بسیار بالایی به ویژه در سطح اعضای هیات علمی برخوردار است و قابلیت رقابت با دانشگاه های سطح اول کشور را دارد.

وی بیان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در شرایط فعلی گفت وگوی مستقیمی در این باره با وزیر نفت نداشته است.

وی با اشاره به نظر مدیریت دانشگاه صنعت نفت درباره این موضوع گفت: مدیریت دانشگاه نیز دغدغه های مشترکی با دانشجویان دارد و دیدگاه های او به دانشجویان نزدیک است و آنها را نیز درک می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: دانشگاه ثروتی ملی است و میراث بزرگ علمی و فنی محسوب می شود باید تلاش کنیم این ثروت ملی تقویت شود و به سمت تضعیف نرود.

صادقی با اشاره به هدفش از سفر به خوزستان و بازدید از دانشکده نفت آبادان و دانشکده نفت اهواز بیان کرد: از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ماموریت پیدا کردم تا مسایل مرتبط به دانشگاه صنعت نفت را بررسی کنم.

وی توضیح داد: موضوع دانشگاه صنعت نفت به دلیل اینکه مرتبط با نفت است بیشتر در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طرف نمایندگان خوزستان نیز پیگیری شد اما به تازگی در کمیسیون آموزش نیز به دلیل ارتباط دانشگاه با آموزش عالی مطرح شده است.

صادقی یادآور شد: هفته آینده (روز یکشنبه) نیز این موضوع با حضور وزیر نفت در دستور کمیسیون انرژی قرار دارد و مقرر است در این باره بحث شود و سفر من به آبادان و اهواز به منظور تهیه گزارشی جامع از مسایل این دانشگاه بوده است.

وی گفت: نشستی با هیات رییسه دانشگاه و نمایندگان این دانشجویان در آبادان و همچنین نشستی با دانشجویان دانشکده نفت اهواز داشتم و از نزدیک دغدغه ها و مسایل آنها را شنیدم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دانشگاه صنعت نفت قدمت زیادی دارد و پیشینه آن به سال 1318بازمی‌گردد که ابتدا به صورت موسسه فعالیت می کرد و سپس به دانشکده و دانشگاه تبدیل شد. این دانشگاه شامل چهار واحد در اهواز، آبادان، تهران و محمود آباد مازندران است.

وی خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی این دانشگاه تربیت نیروی متخصص برای صنعت نفت است، که بر اساس همان مدل و استانداردهای بین المللی توسط انگلیسی ها تاسیس شده و موسسان آن بیشتر خارجی بوده اند.

صادقی توضیح داد: چندی است که مساله بکارگیری دانش آموختگان این دانشگاه حاد شده چرا که طبق روال عرفی این دانشگاه، دانش آموختگان در خود صنعت نفت استخدام می‌شدند و این روال معمول بوده اما سیاست وزارت نفت تغییر کرده و تصمیم گرفته اند که از طریق برگزاری آزمون از دانش آموختگان این رشته و سایر دانشگاه ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: این سیاست وزارت نفت مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته زیرا آنها معتقدند براساس آزمون های استخدامی وزارت نفت در سازمان سنجش اولویت استخدام با دانشجویان دانشگاه نفت است و برهمین اساس نیز آنها این دانشگاه را انتخاب کرده اند و برداشت دانشجویان این است دانشگاه نسبت به بکارگیری دانشجویان باید متعهد باشد.

این نماینده مجلس گفت: البته وزارت نفت تفسیر متفاوتی داشته و تلاش کرده رویه استخدام را از سال 94 تغییر بدهد چرا که معتقد بود ظرفیت استخدام این تعداد از دانش آموختگان را ندارد و همچنین می‌تواند نیازهای استخدامی نفت را در حالتی رقابتی از دیگر دانشگاه ها نیز تامین کند.

وی ادامه داد: با این حال دانشجویان معتقدند پس از سال 94 هم وزارت نفت اعلام کرده اولویت استخدامی دارد اما تفسیرهای متفاوت 2 طرف از این مساله همچنان وجود دارد.

صادقی بیان کرد: به تازگی برخی دانشجویان این دانشگاه شکایت کردند و دیوان عدالت اداری در مرحله بدوی به نفع دانشجویان رای داده اما وزارت نفت اعتراض کرده و رای در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

وی گفت: خوشبختانه در گفت و گوها و نشست های مدیریت دانشگاه و مسئولان وزارت نفت به نتایجی رسیدند و مدتی است که دانشجویان سر کلاس درس برگشته اند و بر مبنای توافقاتی که داشتند کارگروهی متشکل از نمایندگان دانشجویان و دانش آموختگان و اعضای هیات علمی تشکیل شده و بنا شده کارگروه پیشنهاد خود را برای حل و فصل موضوع ارایه دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از دغدغه های دانشجویان این است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمک کند تا تصمیمات کارگروه ضمانت اجرایی داشته باشد و براساس این قرار دانشجویان قبول کرده اند که دست از اعتراض بردارند اما نگرانند که وعده ای که داده شده سرانجام اجرایی نشود.

به گزارش ایرنا محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز گذشته از سوی این کمیسیون مامور شده بود تا از نزدیک وضعیت دانشکده نفت اهواز و آبادان را بررسی کند؛ وی در این سفر با دانشجویان دو دانشکده صنعت نفت اهواز و آبادان نشست داشت و از نزدیک دغدغه های آنها را شنید.

دانشجویان دانشکده های نفت اهواز و آبادان در 20 روز گذشته نسبت به شرایط مندرج در آزمون استخدام 2هزار و 500 نفر توسط وزارت نفت، و اولویت نداشتن آنها اعتراض، و از رفتن به کلاس درس خودداری کرده بودند که به تازگی به کلاس های درس بازگشتند. یکی از شرط های استخدامی وزارت نفت برای این آزمون، دانش آموختگی برتر در دانشگاه سراسری و یا آزاد و نمره پایان نامه بالاتر از 19 بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید