ورشکستی ۷۰ درصدی تولید‌کنندگان پوشاک در صورت عدم حمایت/ هزار فروشگاه عرضه پوشاک ایرانی در تهران

کدخبر: ۲۰۱۸۷۷
رشکستی ۷۰ درصدی تولید‌کنندگان پوشاک در صورت عدم حمایت/ هزار فروشگاه عرضه پوشاک ایرانی در تهران
ورشکستی ۷۰ درصدی تولید‌کنندگان پوشاک در صورت عدم حمایت/ هزار فروشگاه عرضه پوشاک ایرانی در تهران

رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به تشکیل کمپین حمایت از پوشاک ایرانی گفت: با توجه به اعلام آمادگی اصناف، تعداد فروشگاه‌های عرضه پوشاک ایرانی از 100 فروشگاه به هزار فروشگاه تا نیمه اسفند افزایش می‌یابد.

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت تولید و مصرف پوشاک ایرانی گفت: براساس مشاهدات میدانی اتحادیه پوشاک تهران،‌رویکرد مردم نسبت به خرید و مصرف پوشاک ایرانی به ویژه در بین بانوان بیشتر شده و علاقه مندی بیشتری به خرید پوشاک ایرانی در بین مردم ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه ظرفیت تولید و عرضه پوشاک ایرانی به وفور وجود دارد، افزود: با کمک اتحادیه پوشاک، اتاق اصناف تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت از سه ماه پیش برای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی کمپین حمایت از پوشاک داخلی تشکیل شد که هدف از تشکیل آن ترغیب مرم به خرید پوشاک ایرانی بود.

وی اظهار داشت: همچنین با همکاری کارگروه مد و لباس و اتحادیه پوشاک لوگویی (آرمی) تحت عنوان (با افتخار ساخت ایران) طراحی شد که این لوگو بر روی ویترین فروشگاه‌هایی که عرضه کننده 100 درصدی پوشاک ایرانی هستند، نصب می‌شود.

* هزار فروشگاه عرضه پوشاک ایرانی

شیرازی با بیان اینکه تاکنون 100 فروشگاه عرضه پوشاک در تهران این لوگو را بر روی ویترین مغازه خود نصب کرده‌اند، گفت: این فروشگاه‌ها به صورت مطلق کالای تولید داخلی را عرضه می‌کنند و با اعلام آمادگی فروشگاه‌های برای عرضه پوشاک ایرانی در تلاش هستیم، تا تعداد این فروشگاه‌ها را تا نیمه اسفند 96 به هزار فروشگاه برسانیم.

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه اتحادیه پوشاک با برخی اقدامات مشوق‌هایی را برای پیوستن فروشگاه‌ها به این طرح ایجاد کرده است، گفت: در این راستا دولت هم باید اقداماتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید بین فروشگاه‌های عرضه پوشاک ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود داشته باشند، بیان داشت: دولت با قراردادن برخی مشوق‌ها به عنوان مثال اعمال تخفیف در مالیات‌ این مغازه‌ها می‌تواند فروشندگان را به عرضه کالا و پوشاک ایرانی ترغیب کند.

شیرازی با اشاره به اینکه در طول سال مصرف پوشاک ایرانی حدود 35 درصد و مصرف پوشاک خارجی حدود 65 درصد است، گفت: اما این نسبت پایان سال به دلیل ورود قشر کم درآمد به بازار خرید، تغییر می‌کند.

وی افزود: اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که سطح درآمدی پایین دارند، معمولا در اواخر سال پوشاک و البسه مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند و اقدام به خرید این قشر، در ایام پایانی سال درصد مصرف پوشاک ایرانی را می‌تواند تا 50 درصد افزایش دهد.

وی افزود: در حالی که افراد متمول‌تر در تمام طول سال پوشاک خریداری می‌کنند و تمایل آنها اغلب به خرید پوشاک خارجی است.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت: براساس مشاهدات میدانی اتحادیه پوشاک، هرچقدر افراد درآمد پایین‌تری داشته باشند، تعصب بیشتری نسبت به خرید کالای ایرانی دارند، ضمن اینکه به دلیل قیمت نازل پوشاک ایرانی این افراد خرید پوشاک ایرانی به پوشاک خارجی را ترجیح می‌دهند.

وی با بیان اینکه حتی مصرف پوشاک ایرانی را با حمایت از تولید و عرضه پوشاک ایرانی می‌توان به 70 درصد در ایام پایانی سال رساند، گفت: در صورت حمایت‌های دولت از فروشگاههای عرضه 100 درصدی پوشاک ایرانی می‌توان به این امر خوش‌بین بود.

شیرازی با تاکید بر اینکه در تولید پوشاک با کیفیت ایرانی مشکلی وجود ندارد، گفت: اما به دلیل نبود بازار پوشاک و عرضه پوشاک خارجی، تولید داخلی انبار می‌شود.

وی افزود: اگر صنف تولید و عرضه پوشاک  حمایت نشود و دولت و رسانه‌ها در راستای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی گام برندارند می‌توان گفت که خطر ورشکستگی 70 درصد از فعالان این عرصه وجود دارد.

* انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره

رئیس اتحادیه پوشاک با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره گفت: دولت عنوان می‌کند که برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مردم اقدام به برپایی این نمایشگاه‌ها می‌کند در حالی که با توجه به وفور تولید و کالا در بخش پوشاک نیازی به برگزاری این نمایشگاه‌ها نیست و برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصت عرضه و توزیع را از اصناف می‌گیرد.

شیرازی بیان داشت: ایام پایان سال به دلیل افزایش تقاضا برای خرید فرصت مناسبی را برای فروش کالا در اختیار اصناف قرار می‌دهد، در حالی که با عرضه کالاهای در نمایشگاه‌ها این فرصت از اصناف گرفته می‌شود و با توجه به وسعت نمایشگاه‌ها امکان عرضه و توزیع کالا برای عده‌ کمی در نمایشگاه‌های بهاره ایجاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به حجم بالای تولید و وفور کالا در بازار نیازی به برپایی نمایشگاه بهاره وجود ندارد و برگزاری این نمایشگاه‌ها، زمانی می‌تواند مفید باشد که کالا در بازار کم باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید