هشدار وزیر خارجه به آمریکا در مورد اجرای برجام

آینده برجام از نظر ظریف

کدخبر: ۱۵۵۲۵۷
تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا و اظهارات متناقض دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب این کشور، مجددا به بحث و جنجال‌ها بر سر برجام دامن زده است، در چنین شرایطی، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه برجام یک توافق چندجانبه است، گفت: به نفع آمریکا و همه طرف‌های ذی‌ربط است که به این توافق بین‌المللی پایبند باشند. او همچنین پیش‌بینی کرد که برجام به حیات خود ادامه خواهد داد.
آینده برجام از نظر ظریف

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با دفاع از دستاوردهای برجام مدعی شد که حتی سرسخت‌ترین منتقدان ما نمی‌توانند این واقعیت را انکار کنند که ما بدون نیاز به بمباران و آغاز جنگ، توانستیم بر یک تهدید بسیار بزرگ فائق آییم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با بیان اینکه تهران در مذاکرات هسته‌ای برای ما تعیین تکلیف می‌کرد، مدعی شد که ما می‌خواهیم بر حرف‌های کشوری تکیه کنیم که همه مفاد توافق هسته‌ای را نقض کرده است. این خط فکری که در اظهارات دیگر گزینه‌های احتمالی کابینه ترامپ نیز بروز و ظهور پیدا کرده است، خشنودی سناتورها از انتصاب این چهره‌ها و رویکرد سخت آنها در قبال ایران را به‌دنبال داشته است. در همین خصوص محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه ما یاد گرفته‌ایم که چگونه امنیت خود را بر پایه اتکا به مردم تضمین کنیم، ابراز کرد: اگرچه برای تعامل با دنیا آماده ایم، اما اگر این رابطه قطع شود، نخواهیم مرد. او در سخنان خود در جمع گروهی از اندیشمندان و متفکران امور بین‌الملل ژاپن (jlla در هتل کورا شهر توکیو ) تاکید کرد: «توافق هسته‌ای توافق دوجانبه میان آمریکا و ایران نیست که این کشور بخواهد به سادگی سخن از مذاکرات مجدد یا خروج از آن را به میان آورد، بلکه توافقی است که علاوه بر مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا، سازمان ملل نیز آن را طی قطعنامه‌ای تصویب کرده است.»

ظریف در ادامه سخنرانی خود در شامگاه پنج‌شنبه (به وقت محلی) که جمعی از دیپلمات‌های مقیم شهر توکیو نیز حضور داشتند، یادآور شد: «به نظر من این به نفع آمریکا و بقیه طرف‌ها است که به این توافق بین‌المللی پایبند باشند و دلیل بیان این مساله این است که از نظر آمریکایی‌ها بهترین حالت این خواهد بود که بتوانند تحریم‌ها را به آن گونه که قبل از برجام داشتند، اعمال کنند. در صورتی هم که آمریکا این توانایی را داشته باشد که تحریم‌ها را اعمال کند چه چیزی عایدش خواهد شد؟ اگر آمریکا با اعمال تحریم‌ها می‌توانست اقتصاد ما را نابود کند چرا از همان ابتدا پای میز مذاکرات آمد؟» وزیر امور خارجه در پایان گفت:« ما به همراه دوستان خود در جامعه بین‌المللی تلاش خواهیم کرد که برجام و اجرای آن ادامه پیدا کند.» ظریف اضافه کرد: با توجه به این مسائل و مقدماتی که اشاره کردم اعتقاد دارم توافق برجام به حیات خود ادامه خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید