یک کارشناس روابط بین الملل مطرح کرد

مسائل منطقه‌ای به ضرر عربستان در حال تغییر است

کدخبر: ۱۵۵۶۰۶
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه با وجود تمدید تحریم‌ها، اتفاق تازه‌ای در برجام صورت نگرفته، معتقد است نباید ایران ناقض برجام باشد؛ چون آمریکایی‌ها همین را می‌خواهند و در تلاش هستند تا اقداماتی صورت دهند که ایران ناقض برجام باشد تا دستشان برای اقدامات بعدی باز باشد. احمد نقیب‌زاده با اشاره به اینکه تمام نشانه‌ها حکایت از این دارند که مسائل منطقه‌ای دقیقا به ضرر عربستان در حال تغییر است، می‌گوید که سعودی‌ها به‌زودی در منطقه تنها خواهند شد.
مسائل منطقه‌ای به ضرر عربستان در حال تغییر است

احمد نقیب‌زاده او با اشاره به اینکه تمام نشانه‌ها از جمله مقالات و گزارش‌های غربی حکایت از این دارند که مسائل منطقه‌ای دقیقا به ضرر عربستان در حال تغییر است، می‌گوید که عربستان به زودی در منطقه تنها خواهد شد.

این کارشناس روابط بین الملل در این خصوص که عربستان سعودی در یک تغییر سیاست آشکار خواستار حفظ برجام اما فشار و تمرکز بر رویکرد ایران در منطقه شده عنوان داشت : این در واقع آرزوی اعراب است. اما عملی نمی‌شود، چون تمام نشانه‌ها از جمله مقالات و گزارش‌های غربی حکایت از این دارند که مسائل منطقه‌ای دقیقا به ضرر عربستان در حال تغییر است و آمریکا نیز مانند گذشته از این کشور حمایت نمی‌کند و حتی نشانه‌هایی از برخی پرونده‌های قدیمی همچون پرونده ترور رفیق حریری در حال آشکار شدن است که نقش سعودی‌ها در این ترور را تایید می‌کند. از سوی دیگر خبرهایی که از جبهه‌های مقاومت در سوریه در حال شنیده شدن است نشان می‌دهد که همه اینها علیه منافع عربستان در حال رخ دادن است.

او در مورد روند سیاست آمریکا در خصوص عربستان در دوره ترامپ می گوید: سیاست آمریکا درمورد عربستان به‌خصوص با توجه به مقالاتی که اکنون در مجلات معتبر نوشته می‌شود این است که عربستان به زودی در منطقه تنها خواهد شد. به همین دلیل تغییراتی در رویکرد خود داده تا بتواند بدون آمریکا هم قادر باشد سیاست‌های خود را پیش ببرد.

نقیب زاده در خصوص آینده تنش ها بین ایران و عربستان می گوید: این تنش ها به ناچار باید فروکش کند، چون نه به نفع ایران است و نه عربستان. به‌خصوص که عربستان ضعف‌هایی دارد که هرچه بحران‌ها استمرار بیشتری داشته باشند، طبیعتا ضعف‌های این کشور آشکارتر می‌شوند و مشکلاتش افزون‌تر؛ بنابراین به ناچار باید با ایران کنار بیاید. چون ایران هم توانمندی‌هایی دارد. همکاری ایران و عربستان در جریان کاهش سقف تولید اوپک می‌تواند یک نقطه شروعی برای اقدامات بعدی باشد، اما الزاما این‌گونه نیست چون عربستان قبل‌تر هم گفته بود که بیایید بر سر نفت جدا از اختلافات سیاسی همکاری کنیم و این می‌تواند در این راستا باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید