معاملات جهانی دلار به بالاترین میزان در 10 سال گذشته رسید

پیام روشن فدرال رزرو برای بازارهای جهانی

کدخبر: ۱۵۵۸۵۰
شاخص دلار همچنان تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا به رشد خود ادامه می دهد. تصمیم هیات عامل فدرال رزرو که با هدایت و جانت یلین اتخاد شد همچنان در حال تقویت دلار است. شاخص دلار دیروز به محدود 103 وارد شد و امروز نیز اگر چه نوسان دارد اما چند بار از مرز 103 گذشته است. مهمتر از تصمیم افزایش نرخ بهره آمریکا به میزان 25 درصد، این است که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در طول سال 2017 هم روند نرخ بهره آمریکا را افزایش داده و در نهایت به 1.5 درصد برساند.
پیام روشن فدرال رزرو برای بازارهای جهانی

به گزارش اقتصادنیوز ، این می تواند یک فرصت بسیار خوب برای اقتصاد آمریکا باشد. در مقابل بازارهای کالایی جهان شانس خود در برابر دلار را به مرور کمرنگ تر می بینند. چرا که افزایش نرخ بهره در شرایطی که اقتصاد آمریکا سیگنال های مثبتی در خصوص ایجاد شغل و رشد اقتصادی را از خود نشان می دهد به تقویت هر چه بیشتر شاخص دلار منجر شده و تمایل سرمایه گذاران را نسبت به کالاها از جمله طلا کم می کند.

براساس سنت های فدرال رزرو، تصمیم به تغییر نرخ بهره آمریکا از سوی هیات عامل گرفته می شود اما تقریبا همه می دانند که این نظر، نظر رئیس بانک مرکزی آمریکا است که در بیانیه هیات عامل منعکس می شود. جانت یلن با تصمیمی که در روز 14 دسامبر گرفت پیام روشنی به بازارهای جهانی فرستاد. آنها باید خود را برای دلار قدرتمند آماده کنند. بعد از اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو این خبر بی تردید به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات حوزه مالی و پولی در سراسر جهان منتشر شده و به دنبال آن واکنش بازارهای عمده مالی و اقتصادی دنیا را به همراه داشت، به طوری که در بازار ارزی معاملات دلار تا حدی افزایش یافت که در مقایسه با ۱۰ سال گذشته به بالاترین سطح از ارزش خود قرار گرفت. از سوی دیگر بازارهای نفت ، طلا و بورس نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و البته در مقابل افزایش ارزش دلار، عقب نشینی کردند.

این در حالی است که از ماه‌های گذشته و طی هفته‌های اخیر با توجه به زمان اعلامی برای برگزاری نشست فدرال رزرو گمان زنی‌های بسیاری از سوی کارشناسان مطرح شد به گونه‌ای که از قبل پیش‌بینی‌ها بر این قرار گرفت که بازارهای مالی، نرخ‌های برابری ارز و همچنین  قیمت کالاها و فلزات اساسی نسبت به هر گونه تغییر در نرخ بهره واکنش نشان خواهد داد که همین اتفاق نیز ثبت شد.

اما اینکه چرا تا این اندازه تغییر نرخ بهره آمریکا  و نحوه تصمیم گیری فدرال رزرو برای بازارهای جهانی مورد توجه بوده و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد موضوعی است که کارشناسان درباره آن بر وسعت و اهمیت اقتصاد آمریکا برای بازارهای عمده تاکید دارند.

آیت تجلی، کارشناس امور بانکی- دلیل این تاثیر گذاری را اهمیت و گستردگی اقتصاد آمریکا دانسته و معتقد است که در نهایت هر تغییری در وضعیت آن می‌تواند تمام مراودات اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

وی می‌گوید که اقتصاد آمریکا باز است و تغییرات نرخ بهره موجب انتقال سرمایه میان این کشور و سایر کشورها خواهد شد و تراز سرمایه طرف مقابل را متاثر می کند.

تجلی، البته به جایگاه دلار در مبادلات اقتصادی دنیا اشاره داشته و عنوان می کند که دلار آمریکا رایج‌ترین ارزها در سطح دنیا است در نتیجه بهره ‌متعلق به آن بسیاری از کشورها را متاثر می‌کند.

این کارشناس امور بانکی، همچنین به چرایی تغییر نرخ بهره هم اشاره داشت و این گونه توضیح داد که بالا رفتن نرخ دلار باعث جذب سرمایه بیشتر به سمت بازارهای آمر یکا و به تبع آن خروج سرمایه از سایر کشورهاست در عین حال که این افزایش موجب تقویت قیمت دلار در مقابل سایر ارزها خواهد شد که در مجموع باعث تغییر توازن تجاری میان آمریکا و شرکای تجاری آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید