پس از دو ماه خالی بودن سفارتخانه ایران در دمشق انجام می‌شود

سفیر جدید در کشور استرانژیک

کدخبر: ۱۵۷۲۶۰
اواخر مهر ماه بود که ماموریت محمدرضا رئوف‌شیبانی، سفیر ایران در سوریه پایان یافت و این دیپلمات ایرانی به کشور بازگشت. از آن زمان تا روز گذشته که «جواد ترک‌آبادی» به‌عنوان سفیر در سوریه از سوی وزارت خارجه معرفی شد، این سفارتخانه مهم ایران در سوریه بدون سفیر اداره می‌شد. مساله‌ای که واکنش بسیاری را در داخل کشور به همراه داشت؛ تا جایی که برخی نمایندگان معترض در مجلس شورای اسلامی از وزیر خارجه سوال کردند که چرا سفارتی با این اهمیت باید دو ماه بدون سفیر باشد.
سفیر جدید در کشور استرانژیک

به گزارش اقتصادنیوز ، البته از همان زمان، گزینه‌های مختلفی به‌عنوان جایگزین شیبانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای داخلی مطرح شد که محتمل‌ترین آنها «حسین شیخ‌الاسلام» سفیر ایران در سوریه در اوایل دهه ۷۰ بود؛ به ویژه با کنار رفتن وی از سمت مشاور رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و انتصاب به‌عنوان مشاور وزیر امور خارجه، این گمانه تقویت شد؛ اما شیخ‌الاسلام در واکنش به این خبرها تنها به بیان این نکته بسنده کرد: «تاکنون صحبتی در این رابطه با من نشده و طبیعتا حکمی نیز ابلاغ نشده است.»

خالی ماندن پست سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه در شرایطی به درازا کشیده شده بود که از یک طرف، براساس روال مرسوم و جاافتاده در دستگاه دیپلماسی کشور، پیش از پایان ماموریت سفیر در هر کشوری، جایگزین وی معلوم و بلافاصله اعزام می‌شود؛ از سوی دیگر، سوریه که از تابستان ۱۳۹۰ تاکنون درگیر بحران داخلی است، کشوری نیست که مهم‌ترین حامی‌ آن 2 ماه سفیر در این کشور نداشته باشد. سفارت حساس ایران در دمشق از مهرماه و با پایان یافتن ماموریت ۵ ساله محمدرضا رئوف‌شیبانی، با کاردار اداره می‌شود؛ موضوعی که به دلیل اهمیت سوریه به خصوص در مقطع فعلی که روند سیاسی برای حل بحران شتاب یافته، با واکنش منفی بسیاری از کارشناسان و مسوولان مواجه شده است.

در یک ماه گذشته در دو نوبت عده‌ای از نمایندگان مجلس در قالب تذکر به وزیر خارجه، علت بازگشت شبانه سفیر ایران در سوریه و نیز تعلل در انتخاب سفیر جایگزین را از ظریف سوال کرده بودند. اما اکنون وزارت خارجه، سفیر جدید را به رئیس‌جمهوری معرفی کرده و نظر مساعد رئیس‌جمهوری نیز در این خصوص کسب شده است. «جواد ترک‌آبادی» به‌عنوان سفیر جدید ایران در سوریه و جایگزین شیبانی انتخاب شد. ترک‌آبادی از اردیبهشت ۸۹ تا فروردین ۹۳ سفیر ایران در سودان بود؛ سفیر ایران در بحرین و نیجریه و کاردار جمهوری اسلامی ایران در کویت از دیگر سمت‌های وی در دوران فعالیتش است. همچنین ترک‌آبادی مدتی نیز به‌عنوان رئیس اداره اول شمال و غرب آفریقا در وزارت خارجه خدمت کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید