از سوی دبیر ستاد یارانه ها در دولت دهم تشریح شد

ترس ها و درس های طرح هدفمندی یارانه ها

کدخبر: ۱۵۷۷۹۶
دکتر محمدرضا فرزین و دکتر رومن زایتک به طور مشترک مقاله ای پژوهشی در خصوص روند هدفمندی یارانه ها در ایران نوشته اند.در مقاله نگاهی به «اصلاحات یارانه‌ها در ایران: موفقیت‌ها، مشکلات، مناقشات، اشکالات و درس‌هایی برای آینده» سعی شده است تجربه ایران در سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها، از موفقیت‌های اجرا تا چالش‌هایی که با آن روبه‌رو شد، مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین به‌طور مختصر بررسی‌هایی پیرامون عناصر کلیدی مرحله دوم اجرای این طرح که در مارس 2014 آغاز شد، انجام می‌شود.
ترس ها و درس های طرح هدفمندی یارانه ها

در این مقاله سعی شده است تا تجربه ایران در سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها، از موفقیت‌های اجرا تا چالش‌هایی که اجرای این طرح در سال‌های 2013-2012 با آن روبه‌رو شد، مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین به‌طور مختصر بررسی‌هایی پیرامون عناصر کلیدی مرحله دوم اجرای این طرح که در مارس 2014 آغاز شد، انجام می‌شود. از شروع طرح هدفمندسازی یارانه‌ ها در دسامبر 2010 تا شدت گرفتن تحریم‌ اقتصادی بین‌المللی ضد ایران در اواخر سال 2011، ظهور عواملی همچون کاهش صادرات نفت خام کشور و همچنین محدود شدن دسترسی به منابع مالی بین‌المللی، اندکی اجرای این طرح را با مشکل روبه‌رو ساخت.

تحریم‌های وضع شده مانع از دسترسی ایران به منابع بین‌المللی همچون تکنولوژی، دانش و تخصص و سرمایه‌گذاری که برای تسهیل و سرعت بخشیدن به کاهش شدت انرژی و جهت‌گیری به سمت صادرات غیرنفتی لازم بود، شد. در این مطالعه تمامی انتقادهایی که بر عناصر کلیدی طراحی، اجرا و اثرات گسترده اقتصادی و اجتماعی سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها وارد است، بررسی می‌شوند.

همچنین مهم‌ترین نواقص طراحی و اجرای این سیاست شناسایی و با جزئیات بیشتر به آنها پرداخته می‌شود. در این راستا پیشنهادهایی برای قدم‌های بعدی اصلاح نظام یارانه‌ها ارائه می‌شود که می‌توان از آنها برای اصلاحات گسترده‌تر در نوسازی ساختار اقتصادی ایران و سایر کشورهای نفتی استفاده کرد.این مطلب ازسوی گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» (شادی آذری، رفیعه هراتی و نیما صبوری) به فارسی ترجمه شده است.

متن کامل این مقاله را به همراه جداول و نمودارهای ارائه شده می توانید در این قسمت بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید