رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مدیران بانک ها

رقابت را با جنگ بر سر نرخ سود بانکی اشتباه نگیرید!

کدخبر: ۱۵۹۰۷۵
رئیس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک‌های دولتی با اشاره به نقش سازنده بانک‌ها در رشد و ارتقای اوضاع اقتصادی، بر رعایت مواردی نظیر «تعادل منابع و مصارف»، «مقابله خردمندانه با توقعات نابجا»، «ایفای نقش ثبات‌ساز»، «تعامل هدفمند با رسانه‌ها» و «مرزبندی میان رقابت سازنده با جنگ قیمتی در نرخ سود بانکی » تاکید کرد.
رقابت را با جنگ بر سر نرخ سود بانکی اشتباه نگیرید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه که عصر روز چهارشنبه، 29 دی‌ماه 1395 در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، مدیران عامل بانک‌های دولتی درخصوص مسائل و مشکلات عمده نظام بانکی از جمله «توازن میان مصارف و منابع بانک‌ها»، «تسهیلات تکلیفی»، «نرخ سود بانکی» و «نحوه بازنمایی عملکرد شبکه بانکی در رسانه‌ها» با رئیس‌کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک به همفکری و تبادل‌نظر پرداختند.

بخش ابتدایی صحبت‌های سیف، تقدیر از اثرگذاری مثبت بانک‌ها بر بهبود شرایط اقتصادی کشور بود. او با برشماری مشکلات عدیده نظام بانکی گفت: «در سال‌های اخیر همواره در کنار دولت رشد و ارتقای اوضاع اقتصادی کشور را هدف خود قرار داده‌است که نتیجه آن را می‌توان در موفقیت طرح‌های بزرگی همچون طرح حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط مشاهده کرد.»

به گفته او، با هماهنگی و انسجامی که نظام بانکی در اجرای طرح تامین مالی واحد‌های کوچک و متوسط از خود نشان داد، جایگاه نظام بانکی تقویت شد و با تداوم این انسجام و همکاری، مسائل پیش رو قطعا با سهولت بیشتری مرتفع خواهد شد. بانک مرکزی، در سال جاری هدفگذاری اعتباری خود را معطوف به بنگاه‌های کوچک و متوسط کرده است. رئیس کل بانک مرکزی در مهرماه سال جاری از اعطای 8 هزار و 800 میلیاردتومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داده بود که این مقدار تا سقف 16 هزار میلیارد تومان ادامه می‌یابد.

تقابل با توقعات نابجا

رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر حفظ «تعادل منابع و مصارف بانک‌ها»، از بانک‌ها درخواست کرد که با «توقعات نابجا» مقابله کنند. او با اشاره به اهمیت تمرکز بر فعالیت حرفه‌ای در نظام بانکی و تاکید بر باورهای کارشناسی برای رفع مشکلات بانک‌ها، تصریح کرد: وظیفه بانک مرکزی، حمایت از حرفه‌ بانکداری است و در این مسیر یاریگر مدیرانی هستیم که بر رعایت اصول حرفه‌ای پافشاری می‌کنند. البته شایان ذکر است که بانک‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و دولت نیز به آن وقوف دارد، لیکن به‌رغم مشکلات، بخش گسترده‌ای از دستاوردهای دولت در این دوره، مرهون تلاش بانک‌ها است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک یک بنگاه اقتصادی است که مسائل آن تنها با مدیریت حرفه‌ای و بهینه منابع و مصارف حل خواهد شد تاکید کرد: «مدیران بانک‌ها مسوول خروجی بانک خود هستند و باید با اتکا به حرفه‌ای‌گرایی و مقابله خردمندانه با توقعات نابجا، فعالیت کنند. باید در نظر داشته باشیم که وظیفه بانک، تامین تکالیف دیگران مغایر با ضوابط بانکی نیست.»

نقش ثبات‌ساز نظام بانکی در اقتصاد

سیف در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به نقش کلیدی و ثبات‌ساز بانک مرکزی و بانک‌ها، در هنگام مواجهه با شوک‌های اقتصادی اشاره کرد.

او با کلیدی دانستن نقش بانک مرکزی و بانک‌ها در دستیابی به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی، گفت: بانک مرکزی باید عواملی را که به اقتصاد کشور شوک وارد می‌آورد،‌ شناسایی کرده و با برنامه ریزی منسجم مانع گسترش آنها شود. برای مثال باید رشد نقدینگی را کنترل کرد؛ چراکه موجب تورم و مانع رشد اقتصادی می‌شود. او درخصوص نقش ثبات‌ساز بانک‌ها در نوسانات ارزی گفت: «اگر نوسانات قیمت ارز بر اقتصاد کشور صدمه وارد می‌کند، این بانک‌ها هستند که با گسترش فعالیت‌های ارزی خود می‌توانند ثبات را به این بازار بازگردانند.»

جداسازی رقابت از جنگ قیمتی

در بخش بعدی از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم مرزبندی میان «رقابت سالم» با «جنگ قیمتی نرخ سود» اشاره شده است. او خواستار تقویت روحیه رقابت مثبت میان بازیگران عرصه بانکداری شد و پیشنهاد کرد: تقویت روحیه رقابت در نظام بانکداری، یک راه‌حل مناسب برای برون رفت از وضعیت کنونی به‌شمار می‌آید. در این مسیر، لازم است بدنه بین‌الملل بانک‌ها، پویایی و نوآوری دوران گذشته را بازیابند و ارائه خدمات به بخش تجارت خارجی کشور را در دست گیرند. در همین زمینه سیف تاکید کرد نباید روحیه رقابت مثبت با جنگ قیمتی بر سر نرخ سود اشتباه شود. وی افزود: تجربه نشان می‌دهد افزایش نرخ سود سپرده، لزوما به رشد سپرده‌گیری نمی‌انجامد و ارائه نرخ سود سپرده بالا و غیر‌منطقی، به معنای دادن حقوق سهامدار به سپرده‌گذار است. مدیران بانک‌ها باید در شرایط کنونی که در ثبات و پایداری بانک‌ها تردید وجود دارد با احتیاط مضاعف عمل و انضباط مالی ایجاد شده را حفظ کنند. از آنجا که تعادل حاصل شده را تنها با نظارت عالی می‌توان حفظ کرد، بانک مرکزی نیز منصفانه ولی قاطعانه با بانک‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

تعامل هدفمند با رسانه‌ها

در این جلسه،‌ رئیس کل بانک مرکزی مدیران عامل بانک‌ها را به گسترش تعامل موثر و هدفمند با رسانه‌ها فراخواند و تاکید کرد: حضور مدیران و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها در صحنه رسانه‌ها و گفت‌وگو با افکار عمومی، نه‌تنها جلوی شکل‌گیری بسیاری از شبهات و زیر سوال رفتن نظام بانکی را می‌گیرد؛ بلکه از جنبه ایجابی و فرهنگ سازی نیز حائز اهمیت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید