دستور مهاجرتی ترامپ موجی از واکنش های منفی داخلی و خارجی را در پی داشت

جزئیات ممنوعیت « ویزای آمریکا » برای اتباع 7 کشور

کدخبر: ۱۵۹۷۴۴
دونالد ترامپ دستورالعملی را صادر کرد که بر مبنای آن صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور ممنوع شده است. این هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند. این در حالی است که از کشورهایی چون عربستان سعودی، مصر، لبنان و امارات متحده عربی که 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر شهروند این کشورها بودند، نامی به میان نیامده است.
جزئیات ممنوعیت « ویزای آمریکا » برای اتباع 7 کشور

به گزارش اقتصادنیوز ، دستور جدید دونالد ترامپ در حالی به مرزها و سفارتخانه های آمریکا ابلاغ شده است که هنوز در میان مجریان نیز تصویر روشنی از ابعاد آن وجود ندارد. یک منبع آگاه به منابع خبری آمریکا اطلاع داده است که این فرمان نه تنها کسانی که قصد ورود با ویزای آمریکا را دارند شامل می شود، بلکه کسانی که گرین کارت یا همان مجوز اقامت دائم در خاک آمریکا را دارند نیز در بر می گیرد.

این دستور علاوه بر موضوع ویزا ، ورود پناهجویان به آمریکا را نیز به مدت 90 روز تعلیق کرده است در حالی که ورود پناهجویان سوری به آمریکا تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. عنوان فرمان اجرایی مربوط به ممنوعیت ویزای آمریکا ، «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» است و نسبت به پیش‌نویسی که پیش‌تر منتشر شده بود، دارای تغییراتی است. در فرمان اجرایی که روز جمعه امضا شده تنها نام عراق و سوریه به چشم می‌خورد.

صدور این فرمان موجب بروز سردرگمی هایی در جامعه آمریکا شده است. به عنوان مثال شرکت گوگل با انتشار توییتی از کارمندان خود که اهل کشورهای موضوع فرمان هستند خواست تا در صورتی که در خارج از آمریکا به سر می برند هر چه سریعتر به آمریکا بازگردند و در عین حال تلفنی را برای تماس ضروری آنها در صورت بروز مشکل در هنگام ورود اعلام کرد.

بلافاصله پس از امضای این فرمان اجرای آن آغاز شد به گونه ای که منابع خبری اعلام کردند که بسیاری از کسانی که با ویزای آمریکا یا گرین کارت از صبح امروز وارد فرودگاه جان اف کندی آمریکا شده اند با مشکلاتی رو به رو شده اند و برخی از آنها نیز بازداشت شده اند. 

در همین حال گزارش شده است که برخی خطوط هواپیمایی در پروازهای خود به مقصد آمریکا از سوار کردن افرادی که در شمول این فرمان ممنوعیت ورود، قرار گرفته اند باوجود داشتن ویزا خودداری کرده اند. این خطوط هوایی عقیده دارند که فرمان کنونی ویزای این افراد را به نوعی باطل کرده است.

منابع خبری از بازداشت 13 وارد شده به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در صبح امروز اشاره می کنند که دو نفر آنها عراقی هستند. همچنین خبرگزاری ایسنا از دیپورت شدن مسافران ایرانی از فرودگاه خبر داده است. مارک داس، وکیل دو پناهنده عراقی که با وجود داشتن ویزای آمریکا در فرودگاه نیویورک دستگیر شدند، با اشاره به دستور اخیر رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به ایالات متحده گفت: «این دستور مغایر قانون اساسی است و ما با آن مبارزه خواهیم کرد.»

مقام‌های بلندپایه آمریکایی اخیرا جزئیات بیشتری را از ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا منتشر کرده‌ و گفته‌اند این محدودیت افرادی را هم که گرین کارت دارند، شامل می‌شود.

با این حال رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که ورود دارندگان گرین کارت به آمریکا از این هفت کشور «مورد به مورد» بررسی خواهد شد. بر این اساس ممکن است شماری در طول سه ماه آینده اجازه ورود پیدا کنند. هرچند توضیحات و برداشت مقام‌های آمریکایی از این قانون به تدریج روشن‌تر می‌شود. بنا بر گزارش ها ممنوعیت دارندگان گرین کارت در این دستور ذکر نشده و ممنوعیت این افراد با تفسیری که آژانس امنیت داخلی آمریکا از آن ارائه کرده اعمال شده است.

پیش‌تر گیلیان کریستنسن، سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته بود کسانی هم که کارت سبز یا گرین کارت دارند و شهروند هفت کشور مذکور هستند، مشمول ممنوعیت جدید می‌شوند و ورود آنان به آمریکا برای سه ماه ممنوع است.

امضای این دستور موجب بروز واکنش های داخلی و خارجی علیه آن شده است. وزارت خارجه کشورمان در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و گفته است که «برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌کند.»

سازمان ملل و اتحادیه اروپا این اقدام را محکوم کرده و در داخل آمریکا نیز گروه های حقوق بشری ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کردند که علیه آن به دیوان عالی آمریکا شکایت خواهند کرد. همچنین در بیرون از فرودگاه جان اف کندی نیویورک و چند فرودگاه بزرگ دیگر آمریکا نیز تجمعات اعتراض آمیزی برپا شده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید