بخت مارین لوپن برای ورود به کاخ الیزه افزایش یافت

شبح ترامپیسم بر فراز فرانسه

کدخبر: ۱۶۰۶۲۵
این روزها فرانسه هم همچون بسیاری از بخش‌های اروپا درگیر تلاطم‌های سیاسی است. فرانسوا فیون، نامزد راستگرای ریاست‌جمهوری، که بخت و اقبال با او یار بود تا سکاندار الیزه شود این روزها زیر فشار شدیدی قرار دارد تا عطای الیزه را به لقایش ببخشد و از دور رقابت‌ها کناره گیرد. او به دلیل کارتراشی برای اعضای خانواده‌اش و روانه کردن پول‌های کلان به جیب آنها در مظان اتهام قرار دارد.
شبح ترامپیسم بر فراز فرانسه

با این حال، در میان محافل فرانسوی این سوال مطرح است که چه کسی را جایگزین او کنند. به گزارش رویترز، اکنون فیون با دو رقیب سرسخت مواجه است: مارین لوپن (رهبر جبهه ملی راست افراطی) و امانوئل مکرون (نامزد مستقل) که رقابت سختی را شروع کرده‌اند. با این حال، فیون گفته که تا آخر می‌ماند و از مواضع خود دفاع می‌کند و حاضر به کناره‌گیری نیست. فیون با به چالش طلبیدن نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد او به جایگاه سوم سقوط کرده افزود: «صبر کنید. خواهید دید.»

جناح فیون روز شنبه 3 میلیون جزوه را با عنوان «این خبط را بس کنید» منتشر کرد. در این جزوه «کارتراشی» فیون برای خانواده‌اش توطئه چپ‌ها نامیده شده بود. این نامزد 62ساله که حامی سیاست‌های بازار آزاد است طی دو هفته اخیر زیر فشار رسانه‌ها و منتقدان قرار گرفته است زیرا به گفته آنها، «پنه لوپه» همسرش صدها هزار یورو به‌عنوان دستیار پارلمانی فیون به جیب زده است در حالی که نه واقعا کاری انجام داده و نه شایستگی این کار را داشته است. رسانه‌های فرانسوی می‌گویند «پنه لوپه» با رانت همسرش چنین مقامی را به دست آورده و زیر چتر حمایتی او صدها هزار یورو به جیب زد. اکنون که پرده‌ها افتاده و کوس رسوایی به صدا درآمده، فیون می‌گوید کار، کار چپ‌ها و دسیسه آنها است.

ابن ضربه‌ای مرگبار و البته تحقیرآمیز به فیون است که یک کاتولیک متعصب و پدر 5فرزند است. به گزارش رویترز، اکنون «چهره او به‌عنوان سیاستمداری سالم خدشه‌دار شده است.» از زمانی که این رسوایی مطرح شد فیون و همسرش بارها از سوی پلیس بازجویی شده، دفترش در پارلمان تفتیش شد و بازجویی‌ها به دو تن از فرزندانش نیز رسیده است. رویترز می‌نویسد اگر فیون به‌عنوان نامزد راست میانه مجبور به استعفا یا کناره‌گیری از گود رقابت‌ها شود، طی 6 دهه اخیر در سیاست‌های فرانسه امری بی‌سابقه خواهد بود. این کار ضربه‌ای به راستگراهای فرانسوی وارد خواهد کرد زیرا امید داشتند که پس از حکومت سوسیالیست‌ها به ریاست فرانسوا اولاند، این بار خود به قدرت برسند.

نکته دیگر اینکه، کناره‌گیری فیون موجب شکاف در ائتلاف راست میانه و سیاستمدارانی خواهد شد که به راست گرایش دارند. با این حال، تاکنون هیچ فوریتی برای کنار زدن او مطرح نشده است. از سوی دیگر، مقام‌های حزبی می‌گویند وقت زیادی ندارند تا نامزد جدیدی به جای فیون تعیین کنند، چرا که یافتن پایگاه مردمی برای او دشوار است. از سوی دیگر، شناساندن برنامه‌های نامزد جدید به مردم و اقناع آنها نیز زمان می‌برد. با این حال، گفته می‌شود نام‌های احتمالی که «ممکن است» به جای فیون مطرح شود عبارتند از: آلن ژوپه (نخست‌وزیر سابق) و نیکولا سارکوزی (رئیس‌جمهوری سابق). نام‌های دیگری هم مطرح است مانند فرانسوا بارون (وزیر دارایی سابق) و خاویر برتراند (وزیر کار سابق). رویترز در گزارش خود می‌افزاید که دو تن از معاونان حزب جمهوری‌خواه فیون از او خواسته‌اند که کناره‌گیری کند. آنها هم به جمع «فرانسوا بایرو» پیوسته‌اند که خواستار کناره‌گیری فیون است. با این حال، قرار است حزب جمهوری‌خواه طی روزهای آینده تشکیل جلسه داده و در این مورد تصمیمات روشنی بگیرد.

معضلی به نام لوپن

یکی از صداهایی که در میان نامزدهای ریاست‌جمهوری در فرانسه شنیده می‌شود صدای لوپن (رهبر «جبهه ملی» راست افراطی) است. او روز شنبه در تجمع حامیان خود گفت: «اینجا کشور ما است.» نامزدی لوپن پیام نگران‌کننده‌ای به اروپا و جهان می‌فرستد که در صورت پیروزی لوپن (پس از برگزیت و پیروزی ترامپ) نه تنها اتحادیه اروپا در مسیر فروپاشی قرار می‌گیرد بلکه موج راستگرایی سرعت بیشتری خواهد گرفت. لوپن در جمع هواداران خود فریاد می‌زد که از شما در برابر «بنیادگرایی اسلامی و جهانی‌سازی حمایت می‌کنم.» امانوئل ماکرو- که همچون لوپن در شهر لیون سخنرانی می‌کرد- نوک پیکان خود را به سوی او نشانه گرفت و گفت سیاست‌های لوپن خیانت به ارزش‌های آزادی، برادری و برابری در فرانسه است. با این حال، رویترز در گزارشی دیگر در همین رابطه به نقل از لوپن می‌نویسد: «آنچه در این انتخابات در معرض خطر است. این است که‌ آیا فرانسه باز هم می‌تواند یک کشور آزاد باشد یا خیر.» او گفت: «اکنون شکاف میان چپ یا راست نیست بلکه میان وطن‌پرستان و گلوبالیست‌ها است.»

لوپن با دیدگاهی ضدمهاجرت و ضداروپا می‌گوید در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری و ورود به الیزه مهاجرت را مهار، مهاجران غیرقانونی را اخراج و برخی حقوق آنها مانند تحصیل رایگان و شهروندی فرانسه را محدود خواهد کرد. او می‌گوید در صورت پیروزی، فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج می‌کنم. در صورت خروج فرانسه، تیر دیگری بر قلب قاره سبز فرو خواهد نشست. لوپن معتقد است سیاستمداران (از جمله فیون و ماکرو) می‌خواهند فرانسه را به زانو دربیاورند. رویترز می‌نویسد نگاه ضدمهاجرتی و ضد اروپایی در بطن برنامه‌های لوپن است. رویترز در گزارش 5 فوریه خود می‌نویسد نامزد دیگری هم در رقابت‌های ریاست‌جمهوری مطرح است: ژان لوک ملنکون. این گزارش می‌افزاید لوپن، ملنکون و ماکرو رقابت سختی می‌کنند تا آرای بیشتری را به خود جلب کنند. البته وجه تشابهی میان ملنکون و لوپن مطرح است: اینکه هر دو نسبت به اروپا و جهانی‌سازی بدبین هستند. با این حال، حضور لوپن زنگ خطر را در فرانسه به صدا در آورده است. برخی معتقدند در صورتی که اطمینان حاصل شود که لوپن می‌تواند وارد الیزه شود یا آرای بیشتری از سایر رقبا دارد، این احتمال هست که بار دیگر میان نامزدها ائتلاف صورت گیرد تا مانع پیروزی او شوند. پیروزی لوپن معانی مختلفی دارد: تند شدن سیاست‌های فرانسه در قبال مهاجران و اتحادیه اروپا، راه افتادن جریان راست در قاره سبز و احتمالا جرقه فروپاشی اتحادیه اروپا با خروج فرانسه از آن.

مارین لوپن، رهبر «جبهه ملی» مبارزات انتخاباتی خود را با حملاتی به «افراط‌گرایی اسلامی» و «جهانی شدن اقتصاد» کلید زد. این نامزد راست افراطی در شهر لیون وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندومی را در مورد ماندن یا خروج فرانسه در اتحادیه اروپا برگزارکند. او همچنین خواستار کاهش پناه‌جویان و خارج کردن فرانسه از منطقه یورو و حوزه پولی قاره سبز است. لوپن همچنین وعده داد که فرانسه را از ناتو خارج خواهد کرد و ارتش ملی این کشور را تقویت می‌کند. لوپن تاکنون نتوانسته بیشتر از یک سوم از آرای عمومی را به خود اختصاص دهد. قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه آوریل سال جاری برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید