مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با ظریف تاکید کرد

اروپا پای برجام ایستاده است

کدخبر: ۱۶۱۷۷۳
پنجاه و سومین اجلاس امنیتی مونیخ با دیدارهای فشرده وزیر امور خارجه ایران همراه شد. محمدجواد ظریف روزهای جمعه و شنبه بیش از 20 دیدار را به‌صورت جداگانه با وزرای خارجه و مسوولان ارشد خارجی صورت داد. در این دیدار و رایزنی‌ها طرفین بر موضوعاتی چون برجام، تروریسم، تحولات سوریه و امنیت جهانی و انسانی تاکید کردند.
اروپا پای برجام ایستاده است

در همین ارتباط فدریکا موگرینی در دیدار با محمدجواد ظریف گفت که توافق هسته‌ای به اهداف خود دست یافته و تمام طرف‌ها باید به‌طور موثر در طول مدت عمر توافق به تعهدات خود پایبند بمانند. ظریف همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با برنامه «کریستین امانپور» خبرنگار ارشد شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو و تاکید کرد اجماع بین‌المللی برای حفظ برجام وجود دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه و هیات همراهش صبح روز جمعه برای شرکت در پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ وارد شهر مونیخ مرکز ایالت بایرن آلمان شد. کنفرانس امنیت مونیخ با مشارکت قابل توجه ۱۰ رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ۸ نخست‌وزیر، وزرای امور خارجه ۳۰ کشور، وزرای دفاع حدود ۲۰ کشور و مقامات بین‌المللی شامل دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل ناتو، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان شانگهای، روسای پارلمان و شورای اروپا، مسئول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اینتر‌پل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیسیونر عالی پناهندگان و کمیسیونرهای اتحادیه اروپا از روز جمعه تا روز یکشنبه در هتل بایریشر هوف مونیخ برگزار می‌شود.

در این اجلاس موضوعات مهم بین‌المللی از جمله آینده ناتو، نظم جهانی، امنیت انسانی، تروریسم و افراط‌گرایی، مسائل منطقه‌ای شامل آسیای جنوب شرقی و شبه‌جزیره کره، جهان عرب، سوریه و اوکراین در قالب جلسات عمومی مورد بحث و‌گفت‌وگو قرار می‌گیرد. سیدعباس عراقچی معاون حقوقی بین‌المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.

ظریف در حاشیه این اجلاس به‌صورت جداگانه با رئیس‌جمهوری اسلوونی، نخست‌وزیر عراق، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هیات ریش سفیدان (Elders)، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس و وزرای خارجه اسپانیا، اوکراین و پاکستان در حاشیه این اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش‌تر زمزمه‌هایی مبنی بر دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا به گوش می‌رسید. اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در مونیخ انجام نخواهد شد گفت: «ما هیچ نوع ارتباطی با آمریکا نداریم، بنابراین هیچ مذاکره‌ای نیز انجام نخواهد شد.»

دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد موگرینی در دیدارهایش با وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که برنامه جامع اقدام مشترک به اهداف خود دست یافته و تمام طرف‌ها باید به آن پایبند باشند. به گزارش «ایسنا» دفتر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، موگرینی در حاشیه نشست گروهی جی 20 و کنفرانس امنیتی مونیخ دیدارهای دو جانبه متعددی داشته است.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است که موگرینی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار و درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کرده است. همچنین در این بیانیه آمده است: «اجرای توافق هسته‌ای با ایران در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بحث قرار گرفت و موگرینی در این دیدارها بر لزوم پایبندی کامل و دقیق تمام طرف‌ها به تعهداتشان در برجام تاکید کرد.» موگرینی علاوه بر این به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام یادآور شد که این توافق به اهداف خود دست یافته و تمام طرف‌ها باید به‌طور موثر در طول مدت عمر توافق به تعهدات خود پایبند بمانند. برجام یک عامل ایجاد‌کننده ثبات و عنصری کلیدی در معماری منع اشاعه است که لازم است کاملا اجرا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید