روحانی در مجمع سالانه بانک مرکزی تشریح کرد

خطوط قرمز اقتصادی دولت

کدخبر: ۱۶۲۵۹۴
حسن روحانی ، رئیس جمهوری، روز گذشته در مجمع سالانه بانک مرکزی حضور پیدا کرد. روحانی در حاشیه این مجمع طی سخنانی خطوط قرمز دولت یازدهم را از بدو آغاز به کار برشمرد. خطوطی که برخی متغیرهای اقتصاد کلان و همچنین تجارت خارجی در میان آنها قرار دارند. همچنین روحانی دلایل تاخیر اثر برجام بر روابط بانکی خارجی را تشریح کرد.
خطوط قرمز اقتصادی دولت

به گزارش اقتصاد نیوز ، رئیس‌جمهوری در جلسه سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد دولت یازدهم، روی متغیرهای «رشد اقتصادی»، «نرخ تورم»، «نرخ ارز» و «صادرات غیرنفتی» حساسیت ویژه‌ای دارد. حسن روحانی با اشاره به حصول رشد اقتصادی 6 درصدی در پایان سال‌جاری به تشریح اثر مثبت برجام در تحولات اقتصادی به‌خصوص توسعه صادرات نفت و حفظ سهم صادرات در اوپک پرداخت.

روحانی درخصوص متغیر مهم دیگر، با تاکید بر «پایدارسازی تورم تک‌رقمی»، مهم‌ترین علت موفقیت در روند نزولی را «حفظ انضباط پولی و مالی» دانست که این مهم با همکاری بانک مرکزی، دولت و سایر نهادها شکل گرفته است. صحبت‌های رئیس‌جمهوری درخصوص رشد بالای اقتصادی همراه با تورم تک‌رقمی، در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم، اقتصاد کشور با پدیده رکود تورمی (تورم بالا، همراه با رشد اقتصادی پایین) روبه‌رو بود. رئیس دولت یازدهم در ادامه کاهش نوسانات در بازار ارز را یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم عنوان کرد؛ اما همزمان بر علت‌یابی نوسانات کوتاه‌مدت اخیر تاکید کرد.

روحانی حفظ روند افزایش صادرات غیرنفتی را نیز از دیگر حساسیت‌های این دولت عنوان کرد. روحانی حفظ این دستاوردها را اولویت اصلی اقتصادی دولت دانست که هر اقدام یا تعهد جدیدی زمانی انجام می‌شود که به این دستاوردها خدشه‌ای وارد نکند.

رئیس‌جمهوری چهار خط قرمز اقتصادی در دولت یازدهم را در بهبود وضعیت متغیرهای «تورم»، «نرخ ارز»، «توسعه صادرات نفتی» و «رشد اقتصادی» اعلام کرد. روحانی با عنوان این مطلب، تاکید کرد که از ابتدای دولت یازدهم روی این متغیرها حساسیت و توجه ویژه وجود داشته است. او درخصوص رشد اقتصادی، اعلام کرد که رشد اقتصادی در سال جاری به بیش از 6 درصد خواهد رسید و تورم تک‌رقمی خواهد شد.

در نتیجه این نخستین سالی است که رونق اقتصادی با تورم تک‌رقمی پایان سال همراه خواهد بود. روحانی با بیان اینکه کاهش نوسان نرخ ارز، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است، از روند رشد صادرات غیرنفتی در سال جاری خبر داد. همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی، به بررسی عملکرد سیاست گذار پولی و ارزی، طی 3 سال و نیم گذشته پرداخت و آخرین وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی را ارائه کرد.

4 متغیر حساس اقتصادی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی روز دوشنبه در جمع مدیران بانک‌ها و مجمع سالانه بانک مرکزی با بیان اینکه دولت با تمام توان حامی بانک مرکزی و بانک‌ها است، گفت: برآیند اقدامات همه ما باید عظمت ایران و امیدواری مردم به آینده باشد.رئیس‌‌جمهوری با تاکید بر اینکه از ابتدای ریاست‌جمهوری، روی تورم، رشد اقتصادی، قیمت ارز و صادرات غیرنفتی حساسیت و توجه ویژه داشته است، توضیحاتی درخصوص سیاست‌های تیم اقتصادی دولت در هر یک از متغیرها ارائه کرد.

روحانی درخصوص بازار ارز، بزرگ‌ترین موفقیت و دستاورد دولت را بازگشت ثبات و آرامش به این بازار توصیف کرد و گفت: حتما یکی از موفقیت‌های قابل ملاحظه دولت در کنار موفقیت‌هایی مانند برجام، بخش سلامت و اهتمام به محیط زیست، بازگشت ثبات به بازار است؛ به‌نحوی‌که امروز شاهد تورم تک‌رقمی همراه با رشد اقتصادی هستیم و این موضوع در تاریخ بعد از انقلاب برای اولین بار اتفاق افتاده است.

رئیس‌‌جمهوری با اشاره به اینکه امسال رشد اقتصادی خوبی تا پایان سال خواهیم داشت، گفت: همه پیش‌بینی‌های دولت دستیابی به رشد 6 درصدی تا پایان امسال است. به گفته روحانی، پس از نوسان کوتاه‌مدتی که در بخش ارز به‌وجود آمد و باید بررسی شود که دقیقا عامل آن چه بوده است، شاهد آرامش خوبی در بازار ارز هستیم. رئیس‌‌جمهوری تصریح کرد: پایداری تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی بالای 6 درصد بسیار مهم است و باید آن را حفظ کرد.

دکتر روحانی گفت: مهم‌ترین علت موفقیت در کاهش تورم، حفظ انضباط پولی و مالی بود و بانک مرکزی تلاش شایسته‌ای در این زمینه داشت که دولت هم در این زمینه از آن حمایت کرد تا توانستیم انضباط مالی را ایجاد و تورم را به نرخ قابل‌قبول برسانیم و در شرایط کنونی جهان بی‌معنا است که تورم ما دو رقمی باشد.او همچنین درخصوص صادرات غیر نفتی، توضیح داد: سال گذشته در صادرات غیرنفتی شاهد یک رکورد بودیم و صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفت و امسال نیز همین روند ادامه خواهد داشت که دستاورد بسیار بزرگی است.

دو عامل تاخیر اثر برجام در بانک‌ها

رئیس‌‌جمهوری در بخش بعدی صحبت‌های خود، دو علت ترس از مقررات آمریکایی و نبود جاذبه داخلی را علت تاخیر اثر برجام در شبکه بانکی دانست. او با تاکید بر اینکه بانک‌هاباید قدرتمند ظاهر شده و دارایی‌های خود را افزایش دهند، گفت: بعد از برجام تمام توافقات غیر از موضوع بانک‌ها تقریبا، به‌طور کامل و نزدیک به صد در صد اجرایی و عملیاتی شده است، اما در بخش‌ بانک‌ها شاهد مقداری تاخیر و کندی هستیم که بخشی از آن به‌خاطر تخلف و عدم‌اجرای تعهدات از طرف آمریکا است.

مقداری به‌خاطر ترس بانک‌های بزرگ دنیا و مقداری هم به‌خاطر عدم وجود جاذبه کافی از طرف بانک‌های کشورمان بوده است و این موضوعی است که با بزک کردن نمی‌شود آن را درست کرد؛ بلکه بانک‌ها باید به معنای واقعی کلمه قدرتمند و قوی شده و سرمایه‌های خود را نه با وام بلکه با پول سهامداران افزایش دهند که در این زمینه دولت هم می‌تواند سهام بفروشد و خارجی‌ها هم می‌توانند آن را خریداری کنند و صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند در این بخش مساعدت داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید