اولین اقدام نظامی آمریکا علیه دولت بشار اسد جهان را شوکه کرد

هدف ترامپ از ورود به فاز نظامی در سوریه

کدخبر: ۱۶۴۶۷۶
با وجودی که کمتر از 80 روز از استقرار دولت ترامپ می‌گذرد اما حمله موشکی به سوریه اولین اقدام ترامپ در ساحت عمل است. کسی انتظار نداشت که او به این زودی اقدام نظامی را انتخاب کند. البته سخن گفتن از یک حمله نظامی تمام عیار زود است زیرا به قول وزیر خارجه آمریکا، این حمله، حمله‌ای موقتی و گذرا بود اما نفس این حمله هم دارای اهمیت است.
هدف ترامپ از ورود به فاز نظامی در سوریه

به گزارش اقتصادنیوز ، سی‌ان‌ان در تحلیل خود بر این باور است که حمله نظامی نه‌تنها موجب وخیم‌تر شدن وضعیت سوریه خواهد شد بلکه جایگاه آمریکا را زیر سوال برده و در نهایت ممکن است آمریکا را در ستیز با روسیه قرار دهد. سی‌ان‌ان بر این باور است که نیروهای روسی در همان پایگاهی که حمله از آن صورت گرفت حضور داشتند. در واقع، این گزارش می‌افزاید حملات موشکی آمریکا با مشورت، هماهنگی و زیر نظارت روس‌ها انجام گرفت اما نگفته روس‌ها در آن پایگاه چه می‌کردند. تیلرسون نیز افزود در مورد این حمله با روس‌ها هماهنگی‌های لازم شده بود.

با این حال، مقام‌های روسی می‌گویند این حمله می‌تواند تلاش‌های مبارزه با تروریسم را زیر سوال ببرد و همکاری با نیروهای آمریکایی را متوقف کند. ویکتور اوزوف، رئیس کمیته دفاعی شورای فدراسیون روسیه، به خبرگزاری ریانووستی می‌گوید: «روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت شد. این تجاوزی است علیه یکی از اعضای سازمان ملل.

پس از این حمله ممکن است همکاری دو کشور متوقف شود.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفت: «امیدوارم این حمله به قطع کامل همکاری‌های دو کشور در سوریه منجر نشود.» نیویورک‌تایمز نیز برداشت دیگری از این حمله موشکی دارد. این روزنامه آمریکایی بر این باور است که این حمله می‌تواند تاثیراتی منفی بر دیدار پوتین و وزیر خارجه آمریکا بر جا بگذارد که قرار است هفته آینده برگزار شود.

اما ریسک این حمله، به تعبیر نیویورک‌تایمز، چیست؟ اول، قمار با پوتین. اگرچه پوتین، ترامپ را به رقیبش هیلاری ترجیح می‌دهد اما در مقابل، ترامپ تلاش دارد در صفحه شطرنج دمشق به قمار با پوتین بپردازد. اما حقیقت این است که محال است پوتین به توافقی با ترامپ تن دهد که نفوذ این کشور در سوریه را محدود کند. سوریه پایگاه کرملین در خارج از مرزهای این کشور است.

دوم، تنزل مبارزه با داعش به مبارزه با اسد. ترامپ با حمله به اسد مبارزه خود را از داعش به اسد تنزل داده است. در واقع، هدف کلان ترامپ در تمام تبلیغاتش مبارزه با داعش بود که اکنون ممکن است به مبارزه با اسد تنزل یابد. اگر سوریه فروبپاشد به بهشت امنی برای داعش تبدیل می‌شود و این درست همان چیزی است که ترامپ خواهان عدم وقوع آن است. این نگاه با حمله به سوریه در تناقض است. دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته آمریکایی می‌گوید: «یکی از درس‌های سال‌های گذشته این است که اگر خلأ قدرتی رخ دهد، اشکالی از افراط‌گرایی اسلامی از آن بهره‌برداری خواهند کرد.» پس حفظ یکپارچگی سوریه و حفظ اسد تا مدتی معلوم به نفع آمریکاست.

سوم، بی‌برنامگی برای سوریه. نیویورک‌تایمز معتقد است ترامپ هیچ برنامه‌ای برای صلح در سوریه ندارد. تلاش‌های جان کری برای صلح به شکست انجامید و ظاهرا ترامپ انتظار دارد از دل زد و خوردهای سوریه اتفاقی رخ دهد تا او بتواند در راستای منافع آمریکا از آن استفاده کند. تیلرسون اشتیاقی برای شروع طرح صلح ندارد و از سوی دیگر، کاهش بودجه‌های وزارت خارجه و برخی نهادهای دیگر نشان می‌دهد که آمریکا تمایلی ندارد از جیب خود برای بی‌خانمان‌ها خرج کند.

این حمله آن چیزی نیست که ترامپ دنبال آن بود. او در مصاحبه سال پیش با نیویورک‌تایمز، هر گونه مداخله بشردوستانه را رد کرده بود. اکنون سوال این است که آیا تیم کارنابلد ترامپ می‌داند کجا و چه زمان و چگونه از قدرت آمریکا استفاده کند یا همین اشتباه و مداخله نظامی به چیزی تبدیل می‌شود که آمریکا انتظار آن را ندارد: استفاده نمادین یا تمام عیار از نیروی نظامی؟

چند و چون‌های حمله

رسانه‌های آمریکایی به نقل از برخی شاهدان عینی اعلام کردند که ارتش سوریه پیش از حمله موشکی به پایگاه هوایی شعیرات در حمص، نیروها و برخی تجهیزات خود را از این پایگاه خارج کرده بود. شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا اعلام کرد، اقدامات ارتش سوریه نشان می‌دهد که این ارتش حمله موشکی آمریکا را که بامداد جمعه آغاز شد و حدود 35 دقیقه ادامه داشت پیش‌بینی کرده بود. طبق برخی اطلاعات، به فرماندهی فرودگاه شعیرات ابلاغ شده بود که این پایگاه را از جنگنده‌های جدید به‌ویژه جنگنده‌های سوخو تخلیه و تا حد امکان سلاح‌های پیشرفته را از آنجا خارج کند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فقط ۲۳ موشک از میان ۵۹ موشک تاماهاوک آمریکا به پایگاه سوری الشعیرات اصابت کرده است. وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه این حمله آمریکا کارآمدی نظامی محدودی داشته است، اعلام کرد: نمی‌دانیم ۳۶ موشک دیگر کجا سقوط کرده است. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: «برای تحکیم سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه در آینده‌ای نزدیک طرح ریزی می‌کنیم.» وزارت دفاع روسیه همچنین تصریح کرد که حمله آمریکا به الشعیرات به منهدم شدن 6 جنگنده میگ ۲۳ و تخریب ایستگاه رادار انجامید. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که در حمله آمریکا، ۹ غیرنظامی از جمله چهار کودک در روستاهای الحمرات، الشعیرات و المنزول جان خود را از دست دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید