ترامپ آخر هفته به عربستان می‌رود

دیدار جنگ طلب ترین مردان جهان در ریاض

کدخبر: ۱۶۸۴۲۳
بسیاری از مردم جهان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را خطرناک‌ترین مرد روی زمین می‌دانند، اما هفته آینده او به منظور یک دیدار سه روزه به عربستان سعودی سفر می‌کند و در این سفر با مردی دیدار می‌کند که دومین منشأ بی‌ثباتی در جهان است. این مرد کسی نیست جز محمد بن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان که از زمان پادشاهی پدرش سلمان بن عبدالعزیز، عملا عربستان را اداره می‌کند.
دیدار جنگ طلب ترین مردان جهان در ریاض

به گزارش ایندیپندنت، محمد بن سلمان نقش عربستان در سوریه را افزایش داد و به این ترتیب به مداخله نظامی روسیه در سوریه شتاب بخشید. او همچنین جنگ با یمن را آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد و 17‌میلیون نفر را در آستانه قحطی قرار داده است. ترکیب ضعف‌های سلمان با ضعف‌های ترامپی که پیامدهای اقدامات خود را نادیده می‌گیرد، معجون قابل انفجاری را به‌وجود می‌آورد که بی‌ثبات‌ترین منطقه جهان را تهدید می‌کند.

محمد بن سلمان که وزیر دفاع عربستان نیز هست، فردی است که از اشتباهاتش درس نمی‌گیرد و حتی متوجه نیست که مرتکب اشتباه شده است. کمتر از یک سال پس از به تخت نشستن پدرش، بی‌ان‌دی(آژانس اطلاعات فدرال آلمان) هشدار داد که عربستان سعودی در خارج «سیاست نسنجیده مداخله» را در پیش گرفته است و مقصر این مساله را جانشین ولیعهد دانست و او را یک «قمارباز سیاسی بی‌تجربه» توصیف کرد.

درجه هشدار بی‌ان‌دی درباره تاثیرات منفی محمد بن سلمان بیش از حد بالا بود و به اصرار وزارت خارجه آلمان، این سازمان از این هشدار صرف‌نظر کرد، اما در هجدهمین ماه سلطنت سلمان، پیش‌بینی‌های بی‌ان‌دی درست از آب درآمدند. در این زمان مشخص شد که محمد بن سلمان نه‌تنها یک قمارباز است، بلکه زمانی که در تنگنا قرار می‌گیرد، بیشتر دست به قمار می‌زند. این مساله با مصاحبه عجیب او در اوایل ماه جاری که در تمامی کشورهای عربی پخش شد، به اثبات رسید. او در این مصاحبه، ایران را به مداخله نظامی تهدید کرد. او گفت:«ما منتظر نمی‌شویم تا جنگ به عربستان برسد، بلکه تلاش می‌کنیم جنگ را به ایران بکشانیم.» وی همچنین ادعا کرد که رهبران شیعه ایران برای گرفتن مکه و حکمرانی بر 6/ 1 میلیارد نفر مسلمان ‌برنامه‌ریزی می‌کنند.

محمد بن سلمان به این مساله اشاره کرد: «که ایران معتقد به ظهور امام زمان(عج) است و درحال زمینه‌سازی برای ظهور و تسلط بر تمام جهان اسلام است.» این سخنان او ضد شیعه و ضد ایرانی است و احتمالا نگرانی‌هایی را در میان شیعیان عراق، لبنان، پاکستان و عربستان سعودی به‌وجود می‌آورد. یک دهم جمعیت عربستان شیعه هستند که قربانیان جنگ‌های مذهبی ضدشیعه خواهند شد. معقول نیست تصور شود چهار یا پنج کشور شیعه بخواهند بر 50 کشور سنی مسلط شوند، البته بنیادگرایان سنی، اقلیت شیعه در کشورهایی مانند مصر، تونس و اندونزی را متهم می‌کنند که قصد انجام چنین کاری را دارند. محمد بن سلمان ادعا می‌کند ایران پس از انقلاب اسلامی خود تلاش کرده است «مسلمانان جهان اسلام را کنترل کند و این عقیده شیعه 12 امامی را در جهان اسلام گسترش دهد که امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد.»

هدف محمد بن سلمان از تحریک احساسات مذهبی و ملی در عربستان سعودی چیزی بیشتر از تضمین پایگاه قدرت خود و به در کردن رقبا در خاندان سلطنتی است. تاکنون هیچ یک از ماجراجویی‌های خارجی او نتیجه نداده است: عربستان در بهار 2015 از جیش‌الفتح حمایت کرد. این گروه شامل جبهه النصره و احرارالشام است.

این گروه در برابر نیرو‌های بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، پیروزی‌هایی را در استان ادلب کسب کرد، اما این پیروزی‌ها منجر به مداخله نظامی روسیه در اواخر همان سال شد که شرایط جنگ را عوض کرد. نفوذ عربستان به حاشیه رانده شد و سلمان مقصر این مساله را باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، دانست که از فرصت‌های خود برای پیروزی در سوریه استفاده نکرده است. در حقیقت، عربستان امیدوار بود آمریکا برای تغییر رژیم سوریه، در این کشور مداخله نظامی کند. اوباما منتقد اقدامات عربستان سعودی و حمایت سیاست خارجی آمریکا از عربستان و متحدانش بود.

با این وجود، در یمن، اوباما تا آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود از حملات هوایی به رهبری عربستان حمایت کرد، اما عربستان در این جنگ هنوز به پیروزی نرسیده است. جنگ یمن، به جمعیت 27 میلیونی این کشور به شدت لطمه زده است و سازمان ملل متحد برآورد می‌کند 17 میلیون یمنی در ناامنی غذایی به‌سر می‌برند که از این تعداد، 3/ 3 میلیون نفر زنان باردار، مادران و کودکان هستند. نیروی‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان خود را برای حمله به بندر حدیده آماده می‌کنند. 80 درصد از واردات یمن که اکثر آن را مواد غذایی تشکیل می‌د‌هد، از این بندر انجام می‌شود. اگر این بندر بسته شود، مردم یمن با بزرگ‌ترین قحطی به‌وجود آمده توسط بشر از زمان سیاست «یک گام بزرگ به جلو»ی مائو روبه‌رو خواهند شد.

این در شرایطی است که ترامپ دستور داده است حمایت‌های بیشتری از جنگ عربستان در یمن صورت گیرد، اما محمد بن سلمان روی حمایت آمریکا از مواجهه او با ایران حساب می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا و عربستان گروه‌های تروریستی مخالف دولت ایران را در جنوب شرق این کشور تحریک می‌کنند.

رهبران عربستان از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا بسیار خرسند شدند، زیرا او را کسی می‌دانند که با آنها و رهبران کشورهای حوزه خلیج‌فارس همدردی می‌کند. این مساله که نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار از آخرین پادشاهی مستبدانه جهان و کشوری است که زنان در آن حق رانندگی ندارند، از تمایلات استبدادی ترامپ حکایت دارد. در مورد موضوع مواجهه با ایران، بعید است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و اچ.آر مکمستر، مشاور امنیت ملی، مانع ترامپ شوند. این دو ژنرال‌هایی هستند که در جنگ آمریکا در عراق شرکت داشتند و ایران را دشمن اصلی خود می‌دانند.

بی‌تردید کاخ سفید می‌داند زمانی که ترامپ در آمریکا مورد تحسین قرار گرفت، زمانی بود که به سمت سوریه موشک پرتاب کرد و بزرگ‌ترین بمب غیراتمی را روی افغانستان انداخت. ترامپ و محمد بن سلمان ممکن است از برخی جنبه‌ها بسیار متفاوت باشند، اما هر دو به خوبی می‌دانند که جنگیدن با دشمنان خارجی و تکان دادن پرچم، حمایت داخلی را افزایش می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید